Utan att påverka ventilationen i övrigt, är det möjligt att bygga ett "varmluftsystem" på vinden som suger ut värmen ifrån "värmerummet" (vardagsrummet) och trycka ut den i de övriga rummen i huset.
Typ: spackling_inte_klart_+002.jpg.

Jag inbillar mig att det skulle bli mycket effektivare eldning/uppvärmning i spisen om jag fick rund luften lite mer. Det finns en risk att den stannar uppe i taket annars och inte kommer in i rummen på samma sätt.

Helst vill jag att rördragningen ska bli så kort som möjligt men jag inser att både insuget och utblåsen bör vara placerade på ett visst ställe i rummen (för bästa effekt).
1. Vart är bästa platsen?
1.1. Vardagsrummet?
1.2. Sovrummen?

I affären finns det massor med grejer så jag undrar inte över själva materialet, utan snarare om det kommer att påverka mitt övriga ventilationssystem (självdrag á la 60-talet).

Huset är 8*10m med öppen planlösning.

2. Vilka dimensioner bör jag använda mig av?

galento
Att flytta värmen funkar kanonbra,vi har ett "litet system" för detta och det gör att vi kan elda i kökspisen långt ut på hösten/tidigt på våren utan att behöva använda elementen (direktel ) Och även om elementen är påslagna känner de av vedvärmen och stänger av sej.Så detta blev en stor förbättring mot tidigare då det kunde vara olidligt varmt i köket och kändes kallt i övriga huset.

Men som du skriver har man ju funderat lite på att förbättra systemet och då lägga rör på vinden,där är det även lättare att få plats med ljuddämpare som nog är ett måste i sammanhanget.Pax har ju ventiler man kan sätta i taket och rikta luftströmmen så man inte behöver ha längre rör än nödvändigt.

Vi har 10cm dim. på kanalfläkten/rör nu men blir det nåt på vinden kommer jag gå upp i dimension,kanske 15-20cm.Spisen är märkt 7 kwh och det känns som att det finns kapacitet att flytta mer även fast vi kör nuvarande system för fullt.Vi har hastighetsreglering på fläkten och även termostat så man t.ex kan ställa in den så att fläkten startar när vårsolen börjar värma.Fläkten går på natten av värmen från spisen och stänger av sej då det svalnar ned.

Men ett tips är att tänka på ljuddämpare,vi hade inte det först och ljudet av fläkten upplevdes mkt störande men det blev stor skillnad sen vi monterade ljuddämpande slang både före och efter fläkten.Så kommer jag att bygga ett "nytt" system kommer jag att lägga stor vikt vid detta,men det vi har funkar bra också.

Har du varit i kontakt med någon expert?

Var har du ventilerna placerade?

Har du märkt något om det blir torrare luft i huset mot tidigare?

galento
Har frågat en kille som jobbar med ventilation en del saker,annars är det efter "eget huvud".

Har en frånluftsventil som blåser ut varmluften och cirkulerar runt luften tillbaka till köket där spisen står.Ganska öppen planlösning.Fläkten tar 160m3/tim på max.

Torrare luft ,nej det har jag inte märkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.