Elarbetsansvarig
m.m.
|
2008-10-28, 21:53
|
|
|
Nykomling
Medlem: okt 2008
Län: Västernorrlands
|
Ventilationsproblem i bostadsrätt
Nu har jag inget hus, men väl en bostadsrätt som jag inom kort kommer renovera lite smått. Har bott i den i ca 2 veckor nu och redan märkt lite konstigheter som måste planeras för innan renovering.
Först och främst var fönsterventilerna stängda, öppnade dessa. Sedan märkte jag att det luktade lite småfuktigt/skumt i badrummet mer ofta än aldrig. Så jag kikade ventilationen där och kom fram till att den i stora drag står still. Vidare, om man kör köksfläkten på max effekt så suger den inte ut speciellt mycket luft, men däremot blir det ett jäkla drag i badrumsventilen, åt fel håll, när man slår på köksfläkten... Den suger in kalluft bakvägen i badrummet alltså. Mer ventiler finns inte i lägenheten, vad är fel? Kan det vara så att det ska sitta en vanlig ventil i köket för allmän ventilation för att det ska fungera. för just nu kommer luften inte ut någonstans tror jag. Tänkte att det kunde vara bra att veta om felet ligger under mitt ansvar(tidigare ägares misstag), eller om det helt enkelt är något strul med ventilationen. Tack på förhand! Senast redigerad av Hex 2008-10-28 21:57. |
|
2008-10-30, 18:54
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: sep 2007
Län: Västra Götalands län
|
I regel är hus med självdrag (vilket det låter som här) konstruerade för att dra in luft i sovrum och vardagsrum, som sedan rör sig genom lägenheten till kök och badrum där den dras ut genom köks- och badrumsventilation. Det är ju där som det mesta av os och fukt uppträder. Sätter man tilluftsdon i kök och badrum så kortsluter man så att säga det här systemet och luften i sovrum och vardagsrum blir stillastående. Kallras i badrumsventilen ska det normalt sett inte bli när du kör köksfläkten.
Vilken typ av ventilation som huset har (om du inte är säker) kan du kolla på senaste OVK-protokoll. OVK står för obligatorisk ventilationskontroll och ett anslag om när det senast utfördes ska finnas uppsatt i entren eller motsvarande. Det är bostadsrättsföreningen som är skyldiga att se till att OVK utförs och att ventilationen i huset fungerar som avsett, så börja med att gå på styrelsen till att börja med. |
|
2008-10-30, 19:59
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: apr 2008
Län: Södermanland
|
Låter som du kan ha självdrag med gemensam kanal för kök o badrum eller...
så har du ett system som typ Essvent. Fläkten sitter då i ett "paket" bakom kryddhyllan och till den går kanal från badrum samt att spiskåpa är påkopplad under. Den har en gemensam avluftskanal där all den luft som ska ut i det fria gemensamt går upp i. Ibland tar folk bort detta paket och sätter in en spisfläkt, då kan dessa problem uppstå. Kolla med din brf vad ni har för ventilationstyp först!
2008-10-30, 20:08
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: maj 2007
Län: Jönköping
|
Min gissning är att det är självdrag och tidigare ägaren satt in en rejäl köksfläkt. När köksfläkten är igång räcker inte fönsterventilerna till utan luften tas varsomhelst där det läcker in. Blir det ett jäkla drag i fönsterventilerna också när du kör fläkten? Och i brevinkastet?
När köksfläkten är avstängd fungerar självdraget som vanligt, inget vidare enligt mig.
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|