Vatten & Avlopp
Maarzu: [citat] Wow. Tack så jättemycket för snabbt och tydligt svar! Gott nytt år🥳
jonaserik: Muttern på den med stora fjädern är för att ställa till/från och den lilla för diffen mellan till/från, om du skruvar ut muttern på den stora så blir det ett lägre start/stopp. Sen som sägs, kommer det spånning till tryckvakten. Dra ur sladden koppla ihop blå och brun, sätt i sladden, startar den inte så är det stopp från boxen. Koppla tillbaka blå och brun. Skruva av locket
Henningelvis: Jag röstar på ny renslucka och stammen närmare väggen. Mindre risk för stopp på grund av rakare dragning och antagligen mindre jobb att bila upp den gamla inspektionsluckan än att hålla på och spräcka berg.
xxargs: [citat] Varken salt eller nitrater sedimenterar i slammet då det är lättlösligt i det genomflödande vattnet - så båda av dessa hamnar i din infiltrering - nitraterna försvinner delvis av biologisk aktivitet i själva infiltreringen medans saltet är något som anrikas i och omkring infiltreringen och beroende på avrinningen vidare ned till grundvattnet eller om du har turen delar av det
Dilato: Alltså, cirkulationspumpen skapar ju ingen värme, så vad har du för uppvärmning? Det är där du ska justera och sänka temperaturen. Annars blir det som att sänka farten på bilen med extra broms i stället för att släppa på gaspedalen
Emanuel01: [citat] Jag menar när skiten släpper :)
G.L.: Köp special nyckeln så slipper du skad0r på kromet. Använd inte polygrip.
Bert19: [citat] Hej, kommer in lite sent i diskussionen men - Rinner vattnet fritt när du skruvar bort bottendelen av vattenlåset och spolar varmvatten ? Sätt en hink under ! I så fall vet du ju att stoppet inte är uppåt från vattenlåset !? - Nästa ställe är ju utloppet från vattenlåset som rensas som Tergo säger ovan och där det ofta är stopp och om det är fritt där så måste det ju
Bjober: Om du tappar 1 liter gör vänstra visaren exakt 1 varv då?
jompelainen: Ja, det är ju väldigt uppenbart nu när du säger det. Avloppet med vattenlåset satt under tvättmaskinen, tack!
Mälartokern: Söker råd för hur 'bäst' hanterar humus i vår situation. Vattnet är rejält 'Pissgulbrunt' när det är blött där ute under längre perioder Bor på landet norr om mälaren, i nytt hus sedan 2 år tillbaka. Borrad brunn (70 meter), 1a vattenprovet visade förhöjd halt av Järn, Mangan, Uran och Humus (se bilaga). Första uppsättningen filter anskaffades (nr 1&2: Avsyrning och
Claes Sörmland: Stockholmsvattnet är typ idealt kommunalt vatten, ett lätt polerat mjukt Mälarvatten med låga halter av klorid. Alla beredare ska fungera men varför t ex dyra koppar om man inte behöver? Eller mecka med anodbyten i emaljerade beredare? Tänker att funkar det med rostfritt så väljer man det för lång livslängd. Vattnet med analyser:
toma25: Jag förnyar ett kök i ett fritidshus från 1978. Som vanligt från denna tid kanske man inte följde alla regler definitivt inte dagens regler och det är svårt att göra det när man renoverar/förändrar :-) I köket har det funnits en VVB som varit placerad i diskbänksskåpet. Nu när vi gör om funderar jag på om jag kan flytta den någon annanstans. Det enda andra stället (förutom
Krilleman: [citat] Scandtap verkar ha flera varainter godkända av säkervatten. Så inga större problem alltså. 👍👍🎄🎄
RaddeP: Vi ska bygga hus och är i planeringsfasen. Vi vill förbereda för vatten/avlopp utomhus för eventuella framtida utekök, dusch mm. Hur gör man detta på bästa sätt? Några tankar/frågeställningar: 1. Kan man göra detta utan att det kostar för mycket? 3. Det som man förbereder sticker upp precis vid fasaden/grunden eller en bit från huset? 5. Rör (inte vattenrör) ute i någon
Vector: Ja då måste man stänga av värmekällan å tappa ner systemet
Demmpa: [citat] Gamla blandarrören är nog 8 mm. Befintliga kopplingen är då en 10x8. 8 mm kopplingsmutter har ¼" gänga. 10 mm kopplingsmutter har ⅜" gänga. Du behöver då en 10xR10 koppling. [citat] Det vattnet som sipprar ur kopplingen när kopplingen är lös och du öppnar blandaren är det vatten som finns i blandaren och dess rör.
Krilleman: [citat] Såhär menar jag på att det antagligen ser ut hos dig: [bild] [bild]
AlminC: [citat] Hej, tack för svaret. Det visade sig att det var bara stopp i röret när jag plockade isär allt. Tätningar är hela så jag behöver inte byta något ännu. Almin
vedit: Hej! Vi har borrad brunn med 3000 Bq och har haft en Radonett i 21 år utan problem. En väldigt positiv bieffekt är att luftningen av vattnet även tar bort lukter och bismaker och vattnet håller smakmässigt en väldigt hög kvalitet. En nackdel är den kraftiga trefasmotorn som är svårdriven vid strömavbrott. Den kostade då 25-30.000 och jag installerade den själv vilket var enkelt.
Sune Åström: Hej ,jag har ett Göingefilter Kombi 40 som jag har bytt i stort sett allt som går att byta , det fungerar nu bra med rening och ständig cirkulation på reningen med cirkulationspumpen , även backspolningen verkar fungera , men när jag avslutar backspolningen manuellt och även då automatiken avslutar backspolningen så efter några sekunder (10-20) så stiger trycket snabbt på manometern
Anders243: Nu har jag tagit isär allt och funnit en trasig planpackning. Jag ersatte alla packningar med liknande jag hade till hands, men jag ska nog försöka ordna nya bättre (tjockare dricksvattengodkända). Hoppas att det var bara packningen och inte sprucken mässing. :) Tack för all hjälp!
Centano: Har ni kollat hur det ser ut längs med luftningsröret? Kan läcka vid taket och rinna ner hela vägen. Eller otätheter i luftningsröret som gör att det kondenserar på utsidan röret uppe (på kallvind?) och rinner ner.
Jroed: när jag tittar nu igen så ser jag att det rinner en liten liten il från tvättmaskinavstängningen. Så får bli en ny sån helt enkelt
Kraxxan: [citat] Tack! Huset framför fick borra 6m och huset bakom 1m innan de hitta berg så det talar väl inte för 100m lera hos oss 🤞 Det som oroar mig lite är att där man skulle borra och dra kollektorslang, är där vi har vatten, avlopp, dagvatten och el. Tänk om de stöter på något av dessa även om vi markerar enligt bästa förmåga via Ledningskollen.
TinyDestroyer: Glömde lägga till att jag har hjälpt en annan kompis med egen brunn. Där tog vi ett stort rostfritt kärl. Fyllde med snäckskal. (Så samma princip som jag själv testade och fungerade hos kompis 1 men vi gjorde lite annorlunda denna gången) Rostfria vajrar för att hissa upp å ner kärlet. Sen bytte vi ut slangen till pumpen som var i brunnen till en flexibel (det var en pemslang ifrån
Krilleman: [citat] Nejdå, inte blind. Men det finns alltid med info att hämta i produktkatalogen... 👍😊⛄⛄ https://www.vatette.se/planera-montera/broschyrer [bild]
Easterlily: Hej! Har bott i vår villa i ca 2 år nu. Kåk från ca 1990. Det tar relativt lång tid för att få varmvatten I kranarna, och slutar man spola för att sedan börja spola efter några minuter så är det kallt igen. Vår uppvärmning sker via en Nibe Frånluftsvärmepump. I köket, som ligger närmast groventren där FLVP står, tar det kanske 10 sek att få varmt i kranen vid ganska högt