Vatten & Avlopp
DanneJansson: Jag har lånat ett hus där jag behöver "trycka tillbaka vattnet". Förut har en rörmokare gjort detta inför varje vinter, men det är ganska dyrt och borde inte vara så svårt? Vattnet kommer in i källaren där det finns en kran mer eller mindre direkt (där en plastslang övergår till metallrör). Det finns inga ventiler/tapp eller så, bara en kran. Den går sedan via en
Pelleprins: Har samma problem med min kan. Hur byter man ring? Är det bara att dra i pipen eller hur gör man?
Henningelvis: Du vill ha avloppet så långt från brunnen som möjligt, så jag hade undersökt möjligheten att lägga det åt det håll sänkan är. Kanske kan du slå två flugor i en smäll och gräva infiltration och dika ur och fylla upp sänkan samtidigt. Men du behöver ta det med en entreprenör som kan avlopp och som kan se förutsättningarna på plats.
Rem: [citat] Biltema, avloppsrensare 189:-. Lycka till!
Claes Sörmland: Det gröngula ser ut som gamla båtar och tankar av glasfiberarmerad epoxi. Har någon geggat på epoxi på gjutjärnsrören kanske?
hovapettson: [citat] Bra instick i diskussionen! Jag har tidigare haft viss insyn i dessa ting, men Biobox har jag inte stiftat bekantskap med. Tittade översiktligt och ser att det är en gråvattenrenare (BDT) och kostar 20-30 tusen. Tillkommer anläggning förstås. Det kan säkert vara en god investering och skulle kunna vara en dellösning för TS. Som vi enats om är utgångsläget i prisförhandlingen
Huey212: [citat] Tack mexitegel för ett snabbt svar. Eftersom det saknas ett ”index” för kranen blev jag i tvivel om den skulle vtidas mot Ö ( medsols) för öppning. Tack!
BirgitS: Okej, ett kök med låg sockel. Det är många kök som har kring 15 cm sockel.
Krilleman: [citat] Klassisk bild på en "blandarstolpe"... Så stolpnyckel är nog ett naturligt val av benämning... [bild]
Claes Sörmland: [citat] Ingen expert på detta test men det står ju i manualen: "Vattenmätta provet innan tidtagningen startar för att jorden ska packas och spridas jämt i röret. Utgå alltid från det lägsta värdet om fler mätningar görs för att få en extra säkerhetsmarginal." Låter rimligt att ta det lägre värdet då. Du vill ju inte stå där i slutändan med en till ytan för liten
Henkepenke2: Hej, Har tryckstötar från diskmaskinen och vid stängning av köksblandaren. Har fått rådet att installera en tryckstötsdämpare. Jag behöver ju en T-koppling, men vilken variant blir lättast/bäst. Den befintliga klämringskopplingen är en rak 10mm från Vatette. Fmm rekommenderar en gängad T-koppling (se bild), men då måste jag väl göra nån övergång från gängad till
fribygg: Du kan prova att hälla några liter mjölk i lövsilen och kika om det kommer ut i nått dike eller i din egen avloppsbrunn om du har nån sån.
cashew75: Hej, Tack för tipset! Ska kolla på teleskop variant. Verkar smidigt..
Rena: [citat] Vad hade för borrare och vad kostade det?
Benderzzz: [citat] Det är en asfalterad gata emellan och brunnen ligger söderut
Simon-t: Vi har en vattenutkastare från Gustavsberg. Där vi missade att ta bort slangen till vintern som frös på. Efter att vi tinnade upp utkastaren så verkar den fungera men självdräneringen fungerar inte längre. Jag köpte en ny spindel (https://rorfokus.se/produkt/spindel-for-vattenutkastare-gustavsberg/) då jag trodde att det va denna som gått sönder. Men självdräneringen verkar ändå
Pesch: [citat] Stort tack för hjälpen, då vet jag hur jag skall gå vidare!
maleks: Hej, Kan någon rekommendera en backventil på inkommande vattenslang (25mm) enligt bifogad bild? Vad krävs förutom själva ventilen? In är längst ned på bilden efter kulventilen. [bild] Tack!
Rallarn80: Bauhaus och Bygma mfl har med lite längre gäng för privatpersoner om man inte vill använda renspropp. https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=Propp%20m%C3%A4ssing
AnnaTG: [citat] Tyvärr är huset dränerat så det är inte i åtanke just nu. tack för svar
Johan_A_M: [citat] Klok kommentar. Det är det som är tanken – jag tänkte hitta en timer, en bra 3/4” vattenfördelare, och sedan sköta diverse bevattning med bla en 20-slang till sprinklers. Behöver ha det mesta någorlunda självgående. Borde varit tydligare i frågan, sorry!
Martin Lj: Toppen! Har mailat styrelsen för att fråga vad som gäller och pillar inget själv helt enkelt.