Vatten & Avlopp
xxargs: Jisses vad grisigt det ser ut på väggarna - men här tycker jag mer ser ut som att man varit och slamsugit då det inte finns någon etablerad 'hel' sammahållen slamkaka-bitar utan något har mosat runt där, och kanske också gett en del av stänken och kladdet på väggarna medans man hantera den tjocka tunga slangen... och det kan vara så enkelt att både du och slamkillarna kanske har
Susanna N: [citat] Tack. Jag höll på att bli galen innan jag hittade ditt svar.
Tommy84: Startar tråden igen för att höra om ni lyckats komma på nåt.? Har samma problem i alla kranar. nästan så de kan lukta om kläderna när man tar ut dom från en tvättat maskin. Tog även bort vattenmätaren och har spolat massor massor med kubik. Men lukt kommer och går… Kan de finnas någon chans att de kan komma från luftvärme pump/ panna?
Relining: [citat] Var den delen av röret utomhus kan det ha varit rötter ni såg.
Krilleman: [citat] M15 äv en rätt så vanlig dimension i dessa tillfällen. Tex denna om det ska vara M15 i båda ändarna: https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-badkar/ovriga/grohe-duschslang-m15 [bild]
BirgitS: [citat] Det har väl varit en del vattenskador som beror på att vatten har runnit (droppvis) längs rören ner i bjälklagret och där ställt till med mycket skada innan det upptäcktes, alltså mycket hög kostnad för försäkringsbolagen. Det kan bli så om det blir droppläckage i en skarv och sen rinner de dropparna längs med röret.
William Hammarström: [citat] Stort tack för utförligt svar! Jag känner att det drar/kommer luft ifrån avloppet så jag ska rensa och fylla på med en gång.
Claes Sörmland: Toppen med återkoppling! Kul att se att kommunen faktiskt lirade lite boll i alla fall och inte totalvägrade ansvar.
Harald Blåtumme: Vi samlar även regnvatten i tunna och använder en Gardena-pump för bevattning. Onödigt att använda perfekt brunnsvatten till detta även om det inte är någon brist på brunnsvatten för vår del.
Tompas fix: Nu är det alltså så att vi borrat en brunn för vatten till huset (80 meter djup). Allt gick bra - mycket vatten av bra kvalitet. Förutom järnet då!! 1,9 mg/l. Gränsen för ”tjänligt med anmärkning” är 0,50 mg/l. Ingen direkt fara men det är inte speciellt gott att dricka vattnet. Vi har ett filter från ett tidigare hus stående. Det är modellen som är en ca 1,3 m hög cistern
Jackmyr: [citat] Vi har också filter från Bra vatten och är nöjda.
Magnus E K: [citat] Vad är det för modell på den helt tysta blandaren?
Haz6909: Hur många externa detektorer kan man ansluta till 1 LK CubicSecure vattenfelsmätare är det endast 1 eller?
rickardk: Har köpt en gammal sommarstuga där alla tappvattenledningar går i torpargrunden med frostskyddskabel. Det funkar dåligt och jag åkte på en ispropp i vintras, utan att det var jättekallt utomhus. Nu funderar jag på att flytta varmvattenberedaren, som idag sitter i ett bänkskåp i köket, till ett isolerat utrymme i torpargrunden. I samma veva funderar jag på att dra om rören för att
Asgardpark: Hej! Varje gång jag ska backspola mitt vattenfilter och drar på fullt flöde så bygger den tryck i hydroforen och tryckvakten slår till och från. Har bytt alla backventiler och tryckvakt men samma problem fortsätter. Någon som varit med om det tidigare och kan ge tips på vad som kan vara fel? Mvh Daniel
Rickard.: Brukar gå med handkraft i och med att dom också bara skruvas åt med handkraft.
MagHam: Det är nog inga problem med rör från någon av dom vanliga bygghandlarna (eller Biltema). Som sagts ovan måste dom fasas av efter kapning. Annars kan man förstöra eller kränga gummipackningen och skaffa sig ett läckage 💧💧💧
Peter787: [citat] Fast du hittar original betydligt billigare på andra ställen: VVS Outlet – Sveriges Hållbara VVS-Lösningar https://share.google/bIT3Gsi69VJULZJiE
Jaggaxjr: Vi har ett hus från 1934 med källare som är dränerat på alla sidor utom ett hörn som omges av krypgrund från 2 håll. Vi har under många år haft lite fuktgenomträngning i hörnet vid krypgrund, inte så det rinner utan den råa väggen ändrar färg. Nu känner vi att det kanske borde göras något åt det hörnet, vill nog flytta så småningom. Tänker att man kan vara transparent
Claes Sörmland: Med torrblandad betong går det också att bygga upp utan form. Men du får ta det stegvis, varv efter varv tills du når fullhöjd. Verkligen inte svårt. Men en böjlig plastskiva på insidan fäst med några tvingar gör ju onekligen arbetet lättare så att en massa betong inte ramlar i brunnen.
xxargs: Om vattnet är kallt och gasfritt så kanske det går att suga till nära 10 meters höjd, men fins luft löst och betydligt varmare än 0 grader så sjunker möjliga sughöjden ganska fort. pga. att gaserna i vatten börja bubbla upp (på liknande sätt som när mjölk kokar över - vilket också är drivet av de lösta gaserna i mjölken) och att vattnet själv börja koka av undertrycket, så
xxargs: Vilken manometer som helst i rätt tryckområde fungerar troligen, tex. de man säljer för tryckluft hos biltema duger troligen (alla dessa brukar vara byggda med mässing invändigt) och är inom rätt tryckområde, sedan får man själv blocka ihop rördelar som T-koppling, förminskare/adaptrar tills man får en helhet som passar där man monterar denna. Sedan bör sådana manometrar gå att
Jonas9999__: [citat] Jag använde en tång och fick bort packning och filtergrejjen. Det gjorde susen. Stort tack!
Chefred: Då sitter nog smutsen i insatsen, där brukar vara någon sorts nät, precis som strålsamlaren har.
Buffelkantarellen: [citat] Helt utomordentlig feeback! Då kör jag på 75rör! Har inget emot Biltema egentligen, men känner att ditt tips kring Fernco nog är snäppet bättre. Tack för tipset. Kommer troligtvis beställa det du länkat!
Derbyboy: Funderingarna går vidare…… Det enklaste vore egentligen om avslutningen ”för tanken” gick att sätta tidigt på avloppsröret (grått rör på bilden) som går till stugan. Vad tror ni? Avluftningen för tanken skulle då hamna 5 meter från tanken.
Claes Sörmland: [citat] Ja, det ser ju standard ut för tappvatten med en ventil och kanske spolbrunnar för spillvattenavlopp och dagvattenavlopp? Där lär förbindelsepunkten ligga. // Det där med gemensamhetsanläggning (GA): Rätt ofta i perifera lägen sparar kommuner och exploatörer pengar på VA genom att istället för att kommunen fattar ett beslut om att de nya fastigheterna som styckas av ska bli
Csm84: [citat] Ja. Det var någon i tråden som tidigare nämnde äggskalsrör. Stämmer säkert men de som bilades upp såg hel o väldig finna ut iaf.