Vatten & Avlopp
Falken7: Status uppdatering; Funderar på att dra enligt följande: Vatten i bjälklaget 20x2.5 PEX Vatten i källaren 25x3.4 PAL med isolering Värme i bjälklaget 25x2.3 LK värmerör Värme i källaren 32x3.0 PAL med isolering Med golvvärme yta på ca 75m2 så krävdes ett l/h tryck på ca 500 enligt LK. LKs UNI system för koppling av vattnet med ventiler på varje. Längden är ca 17m enkel resa
Johanmariestad: Hej på er.. Jag är nya här och har letat med ljus och lykta efter svar på hur vi ska gå till väga med vårat vatten men får tyvärr inga tydliga svar så tänker att jag testar här också. För att göra en lång historia kort: Det hela började med att vårat vatten började smaka illa, väldigt svårt att förklara men typ "lent" eller badhusvatten kan man säga... Och vi har gjort en
prototypen: Det kan ligga en packning i ändpluggen och då blir det tätt mot en plan ände på röret man pluggar. Är det en klämringskoppling så är änden ”vässad” och risk finns att packningen i ändpluggen skärs sönder om man drar onödigt hårt. Oavsett så är det tätt nu, rör inget, kan börja läcka om du gör något i panik. Protte
Prellens: Jag har haft utmaningar med fukt i huset. Huset är nu nu dränerat men jag skulle vilja mäta fukt i väggar och golv och följa det övertid. Vad ska jag välja för fuktmätare som är bra?
K1as: Hej, Hur löser man denna vvskluring lättast. Matning till de två golvvärmefördelarna ska kopplas till vår nya bergvärmepump. Två av varje, tillopp och retur, med LK pex 25 mm som ska kopplas till värmepumpen som nu är försedd med kulventil med klämring för cu 28 mm (andra med presskoppling för cu)? Det som gör det lite mer knepigt är att golvvärmen först ska fyllas och luftas
TB12: Ah jag misstänkte det. Typiskt. Stort tack för snabbt svar.
BirgitS: Är den "räfflade" flexibla delen längst ner också ny? Jag undrar eftersom mycket smuts kan samlas i räfflorna. Om möjligt bör man undvika sådana slangar. Hur blir det om du häller mycket vatten direkt i den räfflade slangen och innan vattenlåset? Men om det är stopp "under" golvet så är det föreningens ansvar så då får du kontakta styrelsen/förvaltaren/fastighetsskötaren för
eva aurell: [citat] [citat] Tack du har helt rätt! Med vänlig hälsning, Eva
sturban: Jag har en likande hydrofor och vattensystemet uppför sig som ditt när det är dåligt med luft. Min egenutvecklade påfyllningsprocess efter 25 år i vår stuga är: Stäng av elen till pumpen Öppna en kran i huset Ta av hatten och anslut kompressorn Fyll på luft i tanken tills man ser vattenytan i skvallerröret på framsidan och det är luft i ca 1/4 av röret. Titta noga för det kan vara
ClasseClas: Jag får erkänna att det var först för några år sen som jag läste om det här på forumet. Före det så visste jag inte någonting om det.
Lindusfindus: Hej! Bytte kommod (men inte handfat) och naturligtvis har det blivit lite småläckor efter det… Alla är nu fixade utom en liten liten droppläcka på kallvattenröret. Det droppar kanske motsv. 2 msk/dygn. Jag vet dessvärre inte vad de olika delarna heter, men hoppas kunna förmedla ändå. Mitt nästa tilltag blir att försöka linda Lin och unipak tätningspasta runt gängorna och det
Derbyboy: Jag kommer nog ta upp pumpen och sista 10m slang på vintern.
swe.jocke: [citat] Ja det får såklart inte bli hur lågt som helst - då monterar jag bort åt dem
ZeroKnowledge: Då stenkistan till vårat köksavlopp är så bristfällig och trist så undrar jag ifall det är en bra idé att koppla in köksavloppet så att den åker i samma rör som badrum/tvättstuga ut i en annan stenkista som är betydligt yngre och oproblematisk? Det är inte lätt att åtgärda den förstnämnda stenkistan då den leds ned i väldigt lerig jord på en rätt dålig plats.. Är det
mogge_73: Kolfilter tar lukt, problemet är också att kolet tar allt annat. Järn, mangan, humus och dyl. Har man då en väldigt liten mängd så tar kolet slut direkt. Svavelväte är bäst att ta genom syresättning, antingen syreaktivator som fungerar även på Hydropress, är det kraftig lukt (doften känns två meter från spolande kran) så är det bäst med en syresättningshydrofor. Wellmate hp7,
toolman77: Det där ser ut om ett vanligt 75mm avloppsrör. Stoppa i en muff som passar till ditt tvättmaskinsavlopp så kommer det fungera. Glöm inte att du kommer behöva ett vattenlås för att det inte ska komma upp avloppslukt. 75 till 32 är inte helt vanlig men finns 75-40 är lättare. 75-40 https://www.bauhaus.se/gumminippel-75-70-50-40mm 75-32
MathiasS: [citat] Det har du rätt i. Men, i detta fall sitter det (jag är iallafall 22% säker på det) en provtryckningspropp i änden på pexröret och den behöver inte bytas. Den har en rörgänga med slät ände mot blandaren och där kan vi ju skruva på vad som helst utan problem med inkompatibilitet.
DrKron: Mitt tips för att få rätt rördelar i Stockholmsområdet är att åka till Hornbach i Sundbyberg. Jag har också ett hus med gamla rör och har flera gånger fått hjälp att plocka ut rätt delar. De gånger jag varit där så har det varit jättekunnig personal.
Kvastskaft: [citat] Jag får svänga förbi närmaste Hornbach och se om de har någon. Tack för hjälpen!
Gnomeboy: Släng i byggplast, isolering och gjut igen eller för att göra det enklare kan du ta skära till en bit durkplåt eller rostfritt och limma över bara Så finns chansen att återställa.
Fjojtmehmet: Vattenmätaren ser ganska ny ut? Om den är ny så har redan vattenbolaget varit och slitit i grejerna så der lär inte sitta som berget. Slå bara av ventilen på andra sidan och skarva ihop ditt nya, det löser du garanterat
Anonymiserad 239657: [citat] Jag är nöjd med min. Möjligt den inte sitter fast på kranen, jag tar in mitt efter användning pga barn. Men den jag hade i plast sprack och jag ville inte köpa i plast igen. Tror den gick för 30 spänn på jula =)
GK100: [citat] Det är precis samma men man kan ju hålla nivån lite högre eller lufttrycket lite lägre så man slipper få ut luft via kranarna i stugan. Så om du fyller luft i tom hydrofor nöj dig med runt 0.5 bar under starttryck så blir det bra och ha stängt ut mot stugan när du låter pumpen fylla första gången.
ådal: Samma kägla för alla 3 i 1000-serien, så en sån hade jag chansat på (y) https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/instruktion-fm-mattsson-1000-serie/ https://kundforum.fmmattsson.se/attached-file/9eb25f2b91ee445e91c13d8008a66da7/dialog/1900250/
Roffe_riff: Fick just höra att det skall rinna ut, för att det isf annars fryser sönder.
tensiden: I den riktning rören kommer från borde du kunna hitta något att hälla vatten i och se om det kommer fram.