Vatten & Avlopp
atomlab: Svarar mig själv. Ringde jafo som bekräftade att jag visst kunde använda dessa till vägghängd toalett. Det är bara dessa som heter GAS som bara får användas till golvmonterade toaletter 40mm excentrisk och fanns upp till 120mm https://www.jafo.eu/produkter/wc-anslutningar-wc-stosar/wc-stosar-excentriska/3106672-offset-40
Multitask1774: [citat] Avluftaren ok. Stopp längre ned i systemet. Snabbt fixat av spolbilen.
Needas: [citat] Du behöver lufta slingorna ordentligt!
Bjober: [citat] Man kan få rensa bort "o-ringen" så man inte drar in den i gängan när B gängas ner. Då stretar det onödigt mycket. Värme är alltid bra när linade rör ska i sär.
sparx: Inte superlätt att se. Men kanske kan testa att göra rent med lite tops och sprit. Annars är ju blandaren från 2015.
andho596: [citat] Tackar för svaret. Jag har konstaterat att den som sticker iväg går över innertaket till toaletten på motsatt vägg. Ska även öppna upp väggen bakom det andra handfatet för att kolla om det det är skarvat från detta eller om det är draget från fördelaren som även den gömmer sig i en vägg :( Jag misstänker att det tog slut med anslutningar på fördelaren för tappvattnet
gimmok: Men säg att det är bakfall en liten bit, duger det med att ordna ventilation in i stammen. Blir det inte problem med stopp i framtiden? Det kan inte är ett problem men jag har inte någon kunskap i ämnet
Carl-Erik Andersson2: Tummåttet på rör härstammar från början på rörens inre diameter, om man tittar på tabellen och översätter till mm så ser man att det inte stämmer rakt av.
Rickard.: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/avlopp/vattenlas-och-tillbehor/ganganslutning-450112/
T.Kanerva: [citat] Tackar för mycket uttömmande och klargörande svar! Ska genast botanisera i detta!
Fredrikkarlsson1992: [citat] Blandare, duschslang finns ju redan på badkaret och är redan klar draget vid leverans. Jag ska bara ta varm och kall vatten slangarna och koppla in :)
Louise Karlsson2: Tack alla som hjälpt en vilsen navigera i denna okända terräng!
mehe: Öppnar ofta diverse brunnar på jobbet och de allra flesta har annan typ av låsning då de kallas för körbara. Den där typen är icke körbar och skruvas ofta. Jag har hittills bara råkat ut för att de har spårskruv. Lika irriterande varje gång de ska öppnas.
storspik: Kollade vad som hände när jag spolade i toaletten som står 1,3 meter bort. Såg endast en ytterst liten rörelse på vattenytan i låset så dålig luftning begynnande stopp borde det kanske inte vara. När jag tog loss gallret för två dar sedan så var låset helt tomt och botten på koppen var torr så det tyder ju på att vattnet inte sugs ut utan vattnet läcker bort och låset torkar.
Charles-Ingvar: Om man har en helt ny blandare som gnisslar och visslar när man vrider på vattenreglaget, är det fabrikationsfel då? Jag har en FM Matsson 9000E, alltså generationen efter den 9000 serie som trådskaparen frågar om, och generationen före "9000E ii" (som borde vara generation tre då). Det är en helt ny blandare som en VVS kille har kommit med och monterat. Den var liksom helt ny, med
useless: De flesta moderna blandare med diskmaskinsavstängning går väl att ställa om mellan varmt och kallt till diskmaskinen? https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/kallt-eller-varmt-vatten-till-diskmaskinen/ Men, som sagts tidigare så finns det i princip inga pengar att spara på det om man inte har gratis varmvatten och korta ledningar.
useless: [citat] Just slang är väl kanske svår att misslyckas med... Men samma sak gäller t ex kopplingar och annat som behövs. Köper man ett etablerat fabrikat så kan man i alla fall vara ganska säker på att det går att komplettera/byta ut med kompatibla produkter om 10-15 år. Biltema/Jula/Admiral etc köps in där det är billigast för tillfället och i värsta fall passar inte saker köpta
unitand: Tack för input! Inser att det enklaste nog blir att byta till en ny vattenutkastare. Kostar ju inte mycket mer än de kopplingar som kommer att behövas ..
saltet: Det var som jag skrev i inlägg fem. Inget saltvatten i avlopp. vi har ett separat pumphus där vi har våra filter och radonavskiljare. Har djupborrad brunn 70 meter. Vi har eget grävt avlopp för saltvattnet som mynnar ut i en egen stenkista. [citat]
Åsa Lund: Du BORDE kunna. Om ventilerna inte håller helt tätt (vilket är ett vanligt fel) kommer det droppa ändå. Jag hade stängt allting, dvs både de ventilerna och radiatorventil plus returventil på radiatorn. Sedan demonterat radiatorn.
jonaserik: [citat] I dom hydropresser som det går att byta gummiblåsa i, så är vattnet i själva blåsan och luften i kärlet. Ingen rost i det kärlet som knäcker det. Däremot så har dom en tendens att att rosta sönder i själva vattenanslutningen som är av metall.
Jochi: Vattennivån i tanken beror endast av stopptrycket, förutsatt att tanken var helt vattentom när pumpen startade första gången efter hel tömning och luftning. Notera gärna start- och stoppnivåerna på nivåröret vid första drift efter tömt kärl. Vid drift kommer nivån att motsvara nivåerna för start- respektive stopptryck. Med tiden löser sig luftkudden i vattnet varvid vattennivån
JDA: Jag hade kapat järnröret mellan de vertikala muffarna och sedan tagit bort böjen, borde släppa om du petar in en kofot i kapsnittet och lirkar lite tills du kan vrida lös hela böjen. Sen köper du plast/gjutjärnsöverfångar som passar dimensionen du har på järnröret mot 110mm plast. (Sök på plast-gjutjärn övergång eller fernco-koppling, finns gummivariant på biltema också) Sen
Leif i Skåne: [bild] Eftersom bakterierna finns överallt så är den bara miljöer som skall till. Jag hittade inte någon tidsangivelser, men finns massor av bakterier vilande i botten av en VV- beredaren som inte har rätt temp eller låg omsättning på vatten.