Vatten & Avlopp
Byggmarodören: Brukar vara att man lyfter uppåt och då kan man dra ut den i underkant. Ska inte behövas nåt våld för det.
sebastiansson: Hejsan, Har blivit med tomt sedan en tid tillbaka och har nu börja nysta lite i en brunn som finns på tomten. Det finns även en gammal bod på tomten som jag tror har tagit vatten från brunnen förr. Vet inte om det går att se på bilderna om det är möjligt att koppla på en pump eller något för att få tag i vatten från brunnen? Problemet är att jag inte får upp brunnslocket utan att
Hauba: Hej! Tänker i framtiden lägga PEM-rör en bit i trädgården, cirka 25-30m och koppla till utekök vattenpost osv längs vägen. Kommer användas vid frostfritt. Däremot undrar jag om alla PEM-rör går att gräva ner? Söker man på internet specificerar inte alla hemsidor om röret kan användas ovan/under mark. Om slangen ändå bara ska ha vatten i sig vid frostfritt väder, spelar det
Demmpa: Det var inte utetemperaturen utan framledningstemperaturen man ställer mot, iaf på Danfoss ECL 110, [bild]
lennartv: [citat] [citat] Tack Josth! Det verkar stämma. Det är nog samma som "Epecon Fluide ventil DN10" som sålt senare. Håller med att adaptern på Condrad är för dyr. Hittade en billigare som bör fungera på Rinkaby Rör: https://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-ventiladapter-comap-2/. Provar nu med en adapter jag hade med två hoplimmade enkronor som distans. Det verkar fungera. Bytar kanske
Intelligence2: Tack för bra input, det ska jag överväga! Kulvertfrågan kvarstår dock...
Krilleman: [citat] Jaha, den fjädern misstänker jag att det är den som håller trycket mot bakstycket invändigt så man inte överdrar i onödan. Drar man denna i botten så blir det mindre bra. Dessutom utvidgar sig vatten till is 9%. Det klarar inte den där lilla fjädern av och så är det ju verkligen inte tänkt.
Lilllen: Brunnslocket kanske innehåller metall? Typ armering, del från gammal manuell pump eller liknande? I så fall går den kanske att hitta med metalldetektor.
Manganbangan: [citat] Min stenkista har troligtvis kollapsat. Det bubblar ur gjutjärnslocket när det är skyfall. Spolbilen gjorde rent i dagvattenbrunnarna och in mot kistan och kunde känna en kant så rören kan ha gått isär. Jag har löst det tillsvidare (i ett par år) med att leda ut två stuprör till en skogsdunge. Mr Flow är en produkt jag sett på Anticimex hemsida. Om du sökte nån smart
Trafikverket1: [citat] Tack! Bra tips där med att kolla monteringsanvisning. Får leva med att lyfta en lös bräda helt enkelt när jag ska vattna.
Leif i Skåne: Roterar pumpen på rätt håll ? Det brukar finnas en pil —-> på höljet som visar det. För att kolla så titta på fläkten i endan på motorn, samtidigt någon startar och stannar en kort sekund. Om det är en 3-Fas motor så är det enkelt att byta rotations riktning genom att byta plats på 2 av dom 3 ledarna till motorn. På 1- Fas flyttar man en av trådarna från kondensatorn. Men
bonnier: En besiktning bör visa ifall det är vattenskada eller inte. Om det inte är det så är det nog i sig svar på din fråga, givet att det är +20 år sedan det byggdes.
Masterfader: Helt riktigt och jag reagerade på samma sätt när jag insåg detta. Blir till att krypa under huset och trixa lite :) Tack för input.
ricand: [citat] Jag hittar inget 'nam' eller benämning, tyvärr. Det hade gjort det lite enklare ;) /Richard
HAJST: Ska dränera i trädgård och under uppfart. Har scannat internet men inte hittat det jag behöver. Har ni tips? Behöver en T eller Y koppling (grenrör) som är 60 in och antingen 90, 100 eller 110 genom. Hittar inte någonstans. Finns det andra delar jag kan använda mig av för att få det att gå ihop? det kommer alltså ett 60mm dräneringsrör från trädgården som ska gå ihop med ett
Andreas Heintze: Så ja, så skönt när det är klart! Tack för hjälpen alla! Dags för nästa projekt, sätta upp duschvägg och dörr, samt byta dusch. [bild]
Kanelbullen123: Eller skulle man kunna skippa kulventilen och istället köra en 3vägs ventil på inkommande (har inget behov av rejält tryck på utkastaren på framsidan, då tomten är väldigt liten, bara en parkeringsplats i princip. https://www.vatette.se/produkter/kulventiler/kulventil/product/fg077050005/kulventil-t-ror-forkromad-dy15 [bild]
Efemär: Hejsan, Har fått stopp i avloppet och jag ska koppla på varmvatten till trädgårdsslang/högtryckstvätt. Köpte en adapter som passar på en kran men den har bara kallvatten(ca 20,08mm ytterdiamter). När jag skruvade bort kranen på blandaren där jag har varmvatten så passar inte adapter, ytterdiameter på den är ca 24mm. (Förlåt för +-mått iom skjutmåttet jag använt). Jag har
Raizzor: [citat] "Som nu sitter på varmvatten" menar jag. Tacl, ska prova =)
Eli G: Fixat nu tog in en rörmockare som fick dra om slutdelen av röret och installera ett nytt utkast. 8000kr fattigare men har tillgång till vatten på altanen iaf
f10l: Helt rätt, det är ju den som syns på bilden, ska titta lite närmare, tack! [citat]
Appendix: [citat] Bra att leta upp brunnen före slamsugaren kommer. Inte alltid de vill lägga tid på att leta den om den inte är uppmärkt (Här i Sthlm jobbar de på ackord). Den bör ju vara rätt svår att missa