H
Harald Blåtumme: Hej, skulle driftsätta vår gamla fina Fjällvagnen 550 GTX som vi fyndade i höstas, årsmodell 1991. Allt funkade innan vintern, och jag tyckte jag hade gjort allt med tömning av alla systemen, sätta kranar i öppet läge osv. Nu när allt skulle sättas igång igen så blev det ett missöde: läckte som fasen från under kökskranen. Tog en stund att komma på vad det var, så onödigt
0 svar · 1,9k läst
·
D
Dunvillan: Vi har en gammal golvbrunn i gjutjärn som strular. För ett par år sen spolade vi rören då det blev stopp. Nu tycker vi att det rinner lite dåligt (när tvättmaskinen sköljer kommer det vatten på golvet). Då vi tittar ner i brunnen känns det som den sjunkit, kan den ha gjort det? Den ligger längre ner än vi minns. Det ser ut som en skarv en bit upp men det är inga hål. En slags
0 svar · 1,7k läst
·
P
Pärran: Har ett borrhål ca 35m som jag tänkte nyttja till lite bevattning, vilken storlek på pump är lämplig? Är en https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-sqe-1-65/ lämplig?
0 svar · 743 läst
A
Astradamus: Hej alla! Har byggt ut huset och ska koppla på vår LK minishunt M60N till en befintligt vattenradiator. Frågan är vilket som är enklast, bäst och smidigast. Ska man koppla det genom en T-koppling eller ska man använda sig av en quattro TP koppling. Utbyggnaden ligger på andra sidan väggen där vattenradiatorn ligger så det ska borras genom vägen och ut till andra sidan. Om ni har gjort
0 svar · 1,0k läst
·
useless
useless: Vanligt ärg på grund av att det har läckt lite.
3 svar · 2,0k läst
·
Gustavofiona
Gustavofiona: [citat] tack, kommer en rörläggare på onsdag och kollar lite orelaterade saker, ska fråga honom då
20 svar · 6,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Plastratt/kranratt i plast, Det finns två varianter av spindel, dels den du har, å dels en rund med slitsar. [bild] Det kan vara bättre att köpa hela kranöverstycket inklusive ratten istället. På halsen på kranöverstycket så bör det stå någon text som talar om vilken tillverkare det är.
1 svar · 1,5k läst
·
Höghus
Höghus: Julas, Biltemas och Jem &Fix billiga pumpar har nog o-ringar som tätningar. Snäppet bättre har keramiska tätningar. /Höghus
2 svar · 888 läst
janwide
janwide: Tack. Imponerande som vanligt! Mycket nära varianten i fig. 5/8. Krokarna på bilden har dock rostat av i min. Den nedre "hinken" kan jag inte heller få upp. Den kanske har rostat fast. Behöver jag byta till någon ny variant av sandavskiljare när denna rostar sönder? Jag har en spygatt utanför källardörren. (Nere i källartrappen.) Så en del sand och skräp riskerar att komma in i
2 svar · 1,6k läst
·
L
L A Axelsson: [citat] Om du bilar upp väggen så kommer du åt att fixa det befintliga röret, eller hårdlödning på sprickan om du har möjlighet.
9 svar · 1,7k läst
·
M
Maestrono: [citat] Hej, löste det genom att flytta :crysmile: Så tyvärr dålig hjälp från min sida
2 svar · 6,7k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Jo det går att få tätt men det är inte riktigt enligt normen, problemet med att nu byta till halvkoppling är att du måste ta bort klämringen vilket gör att rören blir kortare. Vill du så kör ett nytt försök med lin och får du det tätt så är det helt ok att nöja sig så.
3 svar · 1,5k läst
·
R
Ridah Omran: Ett alternativ är ju att jag byter från vägghängd blandare till en som är installerad i diskbänken. Men just det arbetet kan jag definitivt inte utföra ensam. Så tänker anställa en rörmokare, hur mycket bör de kosta?
13 svar · 4,3k läst
·
L
L A Axelsson: Enda säkra lösningen att förhindra en utkastare frysa sönder är att montera en avstängningskran på insidan väggen på röret till utkastaren som stängs vintertid.
10 svar · 3,5k läst
·
J
Jonathan Svedberg1: [citat] Genomförde du dina planer? Hur blev det
1 svar · 1,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: En helt vanlig gardenaövergång med 3/4"-gänga ser ut att passa. https://www.bauhaus.se/slangkoppling-skruvkontakt-gardena-3-4?gclid=EAIaIQobChMI2M2AhpS9_gIVnguiAx3TWQcsEAQYBSABEgIbX_D_BwE [bild]
2 svar · 774 läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Vad är det för dimension på dina kromade rör från blandaren? 8mm eller 10mm?
3 svar · 1,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vid all omdragning av PEX i befintligt skyddsrör måste du ha en kamrat som matar på i andra änden medans du drar. Viktigt! Då behöver du nog inte öppna på "mitten" för att mata på. Men det är upp till varje tillverkare av PEX om dom har godkännande för skarvning dolt av skyddsrör.
5 svar · 2,7k läst
·
X
Xhdgahhh: [citat] Detta låter görbart, tack! Hajar dock inte exakt vad som menas med insticksmått?
47 svar · 6,4k läst
·
Lucky2015
Lucky2015: [citat] Har inte hittat någon reservdel. Så nu när det blir varmt ska jag försöka byta ut hela enheten.
14 svar · 3,4k läst
·
V
view99: [citat] Okej, då tackar jag er bägge för uttömmande svar! Detta forum är verkligen värdefullt, tack vare sådana som er "Useless" och "Posselosse"!
6 svar · 965 läst
H
Halvtall: Kan vara ide! Men måste väl göra det i samband med att tömningsbilen är här. Dock märkligt att det funkar super när inte den slutna tanken är full.
2 svar · 644 läst
KevinS
KevinS: [citat] Inga planer på att renovera källaren förutom att göra ett datorrum och ta bort reglade väggar, samt fixa väggarna i tvättstugan som har något på sig som inte skall vara i källare
4 svar · 5,3k läst
M
Msport: [citat] Rörmokaren som har varit här och kikat på eventuella vägar ville sätta T-kors efter mätaren och en ”ballofix” för att kunna öppna systemet och blåsa ut vattnet, med öppen kran i garaget då. Låter som det skulle va en bra lösning då i kombination med värmekabel.
3 svar · 2,0k läst
P
Per.ulander: Tvungen att sätta in en konsol till mätaren
6 svar · 1,2k läst
·
kristofer12345
kristofer12345: ja precis! okej ibeco alltså, hittar du länk så vore det något, jag ska också kolla, men ja det gäller här det lägst belägna röret!
9 svar · 2,8k läst
·
R
RasmusFA: Uppdatering! Vi testade nu att pumpa i luft innan vi kollade om det var rost i den. Pumpen var lite dålig men vi pumpade luft i några minuter och kollade trycket sedan i övervåningen och det såg galant ut. Den gör inte heller många snabba pumpningar längre. Får väl se om det kommer tillbaka igen, om då kanske blåsan är lite trasig. Vet inte annars varför luften skulle försvinna
14 svar · 2,4k läst
·
ZMATSJ
ZMATSJ: [citat] Snyggt där är den ju! Tack
6 svar · 1,3k läst
·
S
Stefan1972: Fast rimligen ska det inte vara nå problem att avsluta nåt sånt här om fastigheten som sådan ändras och ingen bor där längre än mindre finns nåt att bo i. Är väl skillnad om man bara vill avsluta för att man hellre pumpar vatten från nån sjö och inte vill vara med i det gemensamma. Det blir ju på sätt och vis "omöjligt" av logiska skäl.
8 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.