D
davkei: [citat] Toppen, tackar för tipset. Det som är sprucket/repat är väldigt ytligt, mikrometer mått. Just nu läcker det inte.
9 svar · 11,4k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Om inga rörkopplingar börjar läcka är det ett normalt tryck ;). Har du tidigare haft väsentligt lägre tryck kan såna problem visa sig. I mitt förra hem hade vi tillslagstryck 3 bar och frånslag vid 5 bar. Fungerade bra.
1 svar · 2,0k läst
M
Manne79: [citat] Oj då, bilderna glömde jag ju. Här har jag bifogat tre; två från olika perspektiv, och en där jag ritat lite. Det blåmarkerade röret är öppet nertill mot golvet, och det är vid den blåa säkerhetsventilen på 9 bar. Det gröna leder till en slags T-koppling vid en blandare där den sidan (från den gröna markeringen är markerad ”KV”). Den svarta ventilkåpan som dessa
7 svar · 1,9k läst
·
O
otto123456789: Skulle så klart ha tagit bild på den synliga delen av anläggningen, känns väldigt luddigt att prata om rören som sticker upp ur marken, åker dit nästa helg och lägger upp bild då för referens
3 svar · 1,1k läst
A
Arne999: Jag gav upp och borra ny brunn... Men det går ju säkert. Räknade på det och drog ändå slutsatsen att borra va bättre för min del.
15 svar · 5,2k läst
P
petrho: Har en pump liknande https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-015256/ men äldre… Bakgrund: Vi är 3 fastigheter som delar på en pump som är belägen vid en sjö kanske 300m bort och gissningsvis nån meter höjdskillnad. PEM 40mm är dragen. Vi nyttjar den främst för bevattning (även för att driva sprinklers) Tyvärr
0 svar · 525 läst
C
Charlie H: [citat] Det där lät ju rätt smart! Men jag hänger inte riktigt med på hur det skulle bli tätt när jag vill tappa upp ett bad. Om du pallar får du gärna bifoga någon bild på hur du menar :)
10 svar · 2,4k läst
·
F
fribygg: Egen borrad brunn på fastigheten är helt klart värt pengarna, att vara beroende av andras välvilja för att få vatten är inte kul.
2 svar · 922 läst
Henke_2017
Henke_2017: [citat] Det visade sig såklart att jag gjorde en tankevurpa och trodde att trycket från kompressorn vid tillflöde var trycket i hydropressen. Trycket var så lågt så jag reagerade inte då jag ej höll in knappen. Nu har jag fyllt upp till ca 1.8 vilket borde motsvara mitt system. Märkte att jag fick ut en hel del svart vatten på denna sida vattenfiltret vilket var väldigt intressant! Har
5 svar · 1,8k läst
S
Strontus: 50 m3 i månaden motsvarar en konstant förbrukning på drygt 1 liter/min. Det är mycket om man inte har en läcka någonstans. Nu har du ju sålt huset, men ett tips till nya ägaren är ju att kolla vattenmätaren om den visar på någon förbrukning med kranar/diskmaskin etc avstängda.
11 svar · 2,5k läst
D
Daniel 109: Jag skulle inte tagit bort den. Du kan ju ha både handpump och elpump i samma brunn. Om du inte ska ha kvar den så finns det efterfrågan på dessa.
4 svar · 1,7k läst
N
nocz: OK, så jag behöver inte gräva fram röret mer då iallafall?
4 svar · 1,3k läst
·
V
Vector: Då förmodar man att inkommande vatten som förmodligen är galvade rör som sprungit läck. Försäkringen fixar väl om det blivit skador på kåk men det täcker väl inte rep av själva röret som du själv får bekosta... killgissar jag...
4 svar · 944 läst
BirgitS
BirgitS: Avloppsrör ska sitta fast så att de inte kan röra sig i förhållande till varandra, några exempel: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/sjalvfallsledningar/rorklammer/ Det är lämpligt att byta gamla rör i samband med renoveringar och kanske du kan byta rören i köket på ett sånt sätt att när det är dags att renovera badrummet så går det då att byta ut det som är under
1 svar · 1,2k läst
·
H
Harald Blåtumme: Ett klassiskt ställe i detta scenario är att man missat att få det tätt vid anslutningen toastol mot avlopp, krävs litet känsla där och rätt grejer så passningen blir perfekt.
4 svar · 672 läst
·
L
Ludde76: [citat] Bra tips du kommer med men mitt vattnet kommer från egen brunn som först går in i garaget där vattenfilter och hydropressen står så jag löser det mesta där. Men en avstängningskran i huset är inte fel alls, får nog lösa det.
4 svar · 1,1k läst
S
Stubai: Häftigt att se ett sådant "rör". En gammal lösning på pumpt var en platta dom passade i stockens rund hål. I plattan var två hål borrade. Ett i centrum där man fäste en axel som räckte hela vägen upp ur brunnen. Det andra hålet (eller hålen) var mellan centrum och ytter kant av plattan. Dessa täcktes av en bit läder som bara fästes i en sida och fungerade därför som en slags
5 svar · 998 läst
·
13th Marine
13th Marine: [citat] Om jag inte missminner mig så kommer namngivningen utifrån rörets innerdiameter en gång i tiden, och då kunde man inte göra lika tunna väggar på rören som idag. Eftersom gängan sitter på utsidan har man behållt den dimensionen, gjort väggarna tunnare och fått en större innerdiameter.
11 svar · 4,9k läst
J
Johan4321: Tack för svaren, inser nu att jag glömde svara. Jag kapade inga av rören och det passade bra och läcker ingenstans. hade även en VVS-are här häromdagen för att fixa en strulande läckande kran, och han hade inga anmärkningar på vattenlåset. kanske övertolkade ritningarna bara helt enkelt. Tack för snabba svar!
3 svar · 2,0k läst
·
S
Surly: [citat] Tack för förslag men något trädäck vill jag inte ha. Finns ju några röranslutningar i tanken där man kanske kan få in några lagom långa spillbitar PE-rör att ställa mellan tankens botten och topp för att staga. Sätter man en skarvmuff med ändpropp i ändarna så fördelas trycket på lite större yta och man skulle även kunna sätta en farmarskruv genom toppen av tanken
4 svar · 1,9k läst
P
Picea: Har du inte redan en? 1/2-3/4
6 svar · 4,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Jag håller med, men jag är inte helt säker.
9 svar · 1,2k läst
·
hahalj
hahalj: Hittade en annan lösning, utanpåliggande induktiva sensorer: https://www.aliexpress.com/item/32818632298.html Kanske är ännu bättre.
14 svar · 2,7k läst
·
ådal
ådal: Man bli ju tårögd. Vackert!
12 svar · 5,9k läst
·
GoC
GoC: Om du ändå skall köra en motor för att pumpa vattnet så är det väl bättre att köpa en bensindriven pump Tre gånger så hög kapacitet och bara några hundringar dyrare. Och du bör helt klart använda 32mm PEM slang. Den kopplar du till pumpen med 32 mm PRK koppling med utvändig gänggång [bild]
4 svar · 2,7k läst
·
S
Småfixren: [citat] Står källaren, ca 45 cm under marknivå. Substansen passerar husväggen o ut i det fria. Jag borde ha sett om lutning fanns på högsta punkten. Bara att kolla igen. Ny bild [bild]
3 svar · 2,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Blåsa ur ledningen med (tryck)luft samt låta ventilerna stå öppna är bland de bättre sätten för att inte sommarvattensystem ska frysa sönder.
7 svar · 2,3k läst
·
H
Harald Blåtumme: Sedan med att den sk ”vattenfelsbrytaren” aktiveras, det mest typiska är en droppande kran eller ännu oftare toaletter som kan smygrinna utan att man märker det alls.
3 svar · 1,6k läst
·
Henningelvis
Henningelvis: Mac Gyver-lösning bakom bidén i väntan på rätt koppling. Flexibel slang har räddat mången oförberedd hempulare. [bild] [bild]
10 svar · 4,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.