Vatten & Avlopp
Kird3rf: Efter att jag följde Fribygg och Vectors tips så fungerar den gamla toan som vanligt igen. Stort tack!!
Fru T: [citat] Så tänker vi också, men inte kommunen… Fakturan damp ner idag, 100 laxar för enbart vatten.. jag tänkte ta en dialog med dem men behöver kött på benen…
Hallbergaren: [citat] Är det egentligen nödvändigt med hålat lock? Har bra fall från huset ut mot gatan och resten går väl ner i marken? Med tanke på hur högt ovanför markhöjd den sticker upp var det många år sedan sist den fångade upp någonting annat än direkta regndroppar. Någon tanke på åtgärd? Väldigt osugen på att lyfta upp övre halvan av röret (som är cirka 80 cm) med tanke på
EPG: [citat] Tack för tipsen! Har inte Hornbach i närheten men Bauhaus finns nära så jag får leta efter motsvarande delar där.
bergback: [citat] Kan ha hamnat en hel del filtermassa i ledningarna, plocka bort alla silar/munstycken/pilatorer och bara omsätt vattnet. Det bör sköljas ur rätt snabbt.
jonaserik: Det är plankoppling du har, om än inte riktig plan men fungerar, du kan även sätta dubbla gummipackningar där om det känns som att muttrarna går i botten
NikHall: [citat] Edit: har nu kommit fram till följande - det är helt luktfritt runt toaletten, tog även bort plastlocket och allt är tätt och tort under toalettstolen. Däremot kommer lukten från området med vattenlåset. Böjer jag mig ned i toaletten kan jag känna kloaklukten där. hmmm...
trollet6: Min toalett tar plötsligt mycket längre tid för att fylla behållaren efter spolning och låter också litegrann vad kan det bero på ? Är det lätt atg åtgärda eller krävs en rörmokare. Behöver steg för steg instruktion 😊 vänlig hälsning Staffan
jonaserik: Bara för att få ev, hjälp här, så är det nog foto på bitarna som i olag, att försöka förstå med text, kan ibland vara svårt.
BSOD: Sätter en kanelbulle att det är startkondensatorn som packat ihop. Kostar typiskt under 100kr på nätet, finns universal, bara man väljer rätt spänning / tillräcklig kapacitet.
Pugetik: [citat] Tack för vänlkg svar. Ja möjligt kan det vara så. Intressant.
JLeo: [citat] Tack för tipset. Har nu ritat linjer och ska kolla om några dagar igen.
ClasseClas: Det ser ut som att du inte har någon packning. Jag fick byta ut min gummipackning på min hydropress för den hade lösts upp med åren. Rekommenderar en pappers/fiberpackning här.
cpalm: [citat] Tyvärr ser jag att du får kopparfläckar, vilket händer när det ärgar så att zinket försvinner. De måste man tyvärr polera bort mekaniskt. Men det kanske inte är någon skönhetstävling? 🙂
Bessess: [citat] Håller med efter att ha funderat ett varv till. När VVB står under kranen, i diskbänkskåpet, kan den inte tömmas utan kallvattentryck och det som händer när kallvattentillförseln stryps är väl att vattnet i VVB värms tills termostaten bryter vid inställd temperatur. Flödet kan möjligen påverkas men skillnaden mot en t-koppling på kallvattenflödet är att t-kopplingen
syrenen: [citat] Super! Tack för snabbt svar. Är mycket tacksam för att du delar med dig dina erfarenheter!
Claes Sörmland: [citat] Bara att vrida på den första böjen som går in i väggen så bygger de allt från noll till max de båda böjarnas höjd. Se justerar du vattenlåset så att det hanterar förflyttningen av avloppledningen i sidled. Välj inte 90-graders, blir stopp så lätt.
HasseTeknik: [citat] Bara att kolla trycket på manometern, medan du sakta tappar vatten tills pumpen startar. Det kan sedan justeras på Tryckvakten om så behövs.
AndersS: [citat] Premium är delvis lättmetall och längre i slangfästet. Jag tycker de är värda de kronorna extra. Och blir de slitna byter man bara o-ringarna som finns som reservdel. Men viktigast är en mjuk och smidig slang, så först en bra slang.😉
Gugge65: [citat] Nyfiken att höra om du testat detta? Eller om någon annan har tips på hur man fixar rent duschvatten på en ö? Det är ju alger och luktar inte alltid fräscht att använda vattnet i Östersjön för dusch och disk
Anonymiserad 170696: [citat] Jag har fått lära mej att om man blandar rostfritt och tex järn så kan det bildas galvaniska strömmar och man kan råka ut för punktanfrätningar i den minst ädla metallen.
Lassemannen: Det är rosthål på röret några centimeter innan det passerar cementring i brunnen. Svårt skapa tryck när det läcker.
imported_Benno: Om inte rören av asbestcement (förekommer i gamla stadsnät) så finns ingen anledning att tro att grumlet kommer från rören. Har det regnat mycket kan det vara ytvatten som läckt in i brunnen.
Krilleman: Jag håller med! Montera en korrekt vattenmätarkonsol, det är en bra grund att stå på. Samt så är det inget du kommer kunna undvika i framtiden. Sen så tror jag också det är en backventil du har till din äldre vattenutkastare. Den finns med inbyggt i alla "moderna" frostfria varianter. Men montera en separat kulventil (fullflödes) till din utkastare. Det är bra att kunna stänga av