Vatten & Avlopp
Rebecka S: [citat] Ja! Jag känner mig lite dum...jag visste inte att där fanns en sådan ring. Så tack till er!
KlasseT: [citat] Tack så mycket!! Tyckte jag hade letat ordentligt på forumet men tji fick jag!
AndersS: Och du är inte ensam, även intressant detta med kök och renovering. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/rormokaren-i-nordmaling-jobbar-dygnet-runt-i-kylan-hor-hans-tips-for-att-koket-inte-ska-frysa
Taoufiq: Hej, Soft p är monterat o klart för köksblandaren. När jag sätter på vattnet då stiger upp soft p ganska högt. Allså 1/4 del som är kvar i kopplingen. Är det rätt? [bild] Taoufiq
Måke: [citat] Hur gör du med sanden? Heller du i den och typ tejpar igen ändarna så den inte rinner ut sen när du jobbar med röret?
Småbrukaren: Jag misstänker att det inte kommer funka bra med den nya mätaren som numera kommer med en konsol. De kommer vilja ha betydligt mer plats att jobba på än vad du har nu, men det har du ju redan listat ut. Du bör kunna tappa ur din VVB själv och sedan få hjälp att dra den upp på en säckkärra. Självklart så behöver du koppla loss rören från den också men har du tur är det enkla rör
xxargs: Eftersom det handlar om enstaka minut efter så är det inte mycket att bekymra sig om. Droppande är kanske ifrån vattenlåset ned i avloppet med lång fallhöjd till första kröken, tills det har bräddat av tillräckligt mycket för att helt sluta rinna - ljud kan gå långt i rör. du kan alltid titta på att översvämningsskyddet inte är i kant med vattenytan i cisternen - om så så
drömmenomlandet: https://www.byggahus.se/forum/threads/tina-frusna-vattenroer.188058/post-4031909
jonaserik: [citat] Och nu har du tid att mecka med den satt där.
Anonymiserad 405730: [citat] Då det är montage fel så är det företaget som du hade som avtalspart som blir ansvarig.. Troligen får du stämma dom om dom inte svarar dig.. du borde vinna ett sådan case med så bra bevis…
Lillebastian: [citat] Kan nu bekräfta att detta var problemet. Det var väldigt enkelt att lossa på anslutningen till tryckströmbrytaren och göra rent membranet/hålet. Det var ordentligt igensatt men efter rengöring genom att peta med en fin mejsel och blåsa rent med tryckluft så fungerar nu allt. Tusen tack!
jdaniels: Jag har precis samma problem. Mina slangar till duschen på ö-våningen går genom en yttervägg i ett rum vi inte använder så jag har inte på så mkt värme därinne. Idag märkte jag att kallvattnet inte fungerar så slangen är frusen i väggen, har bott här i 16år och aldrig varit med om det förr. Ibland tar snålheten över. Får nog ha på lite värme därinne iaf :) Nu är det full
lordi: [citat] Det blir så pga inkompetens och slarv. Tyvärr är det något som blir allt mer vanligt idag.. Ofta är det inte ens utbildade yrkespersoner som utför installationerna.
Manganbangan: [citat] Tycker det är helt okay med tanke på den ökade belastningen i dagvattensystemen sålänge de också bygger ut dem. Slapp undan med 81kr/år 😂
svartöra: [citat] Är det verkligen proportionellt mot temperaturskillnaden i kubik?
jonaserik: [citat] Inget ovanligt på någon stuga som ligger avsides. det med inte godkänt är att det är en slang ut. men att diska och tvätta sig i en ho är legalt om man kastar ut vattnet rak ut på gräsmattan eller skogen. Så se till att gömma slangen under jord. Det med utsläpp nu har säkert varit i många år.
cpalm: Efter att ha funderat mer på detta har jag blivit mer och mer övertygad om att en ⌀150 mm brunn är för liten för ändamålet. Så mer konkreta tips på vilka brunnar som lämpar sig i källare och grovdusch efterlyses. Vad har ni själva installerat? Kraven är som sagt rostfritt, vattenlås och 75 mm utlopp på "normal" höjd.
Obyggare: [citat] Tack @Krilleman! När man är lite osäker är det skönt att dubbelkolla med någon annan innan man sätter igång. Ifall någon annan läser det här och är i liknande situation så skriver jag ner vad och hur jag gjorde här: Först stängde jag av pumpen och tömde tanken på vatten och luft. Sedan började jag lossa på flexslangen vid hydropressen, men upptäckte att det var svårt
TobbeTabb: [citat] Nej, de sitter som berget i blandaren och det är tydligt glapp mellan de excentrisk och fästet/kopplingen i väggen där man också tydligt ser att det sprutar ut vatten.
IFB: Jag såg det nu när jag kollade i ventilhuset! Då kör jag på dessa. Tack så mycket för snabbt svar!
TommyC: Urklippet nedan som kommer från MMAs ROT-boken säger att det ska vara typ NIA för 1-rör och RNT för 2-rör. Visst är det AGA Termopanel vi ser!
TobiasPersson10: BRFen skickade en rörmokare hit, han försökte justera värmen och upptäckte att det inte hände någonting i sovrummet. Han sa att det förmodligen var de centrala rören som "kleggat" igen, det hade de gjort för grannhuset tidigare och behövde alltså rensas. Händer först i slutet av nästa vecka dock.
husbonden: [citat] Väcker en gammal tråd här. Undrar hur det gick med den liggande monteringen? Finns det nån bild månne hur du gjorde?
myrstack: [citat] Verkligen! Mina Push-23 shuntar med ”normala” cirkulationspumpar går och går med vad jag upplever en robust konstruktion men när Wirsbo/Uponor valt pump till push-12 måste det varit med en kraftig baksmälla dagen efter en riktigt bra personalfest
GK100: [citat] Ja den du kallar stora ratten är normalt stopptrycket och påverkas inte eller mycket lite av att du skruvar på den andra. Det är inget farligt att labba lite oavsett bara håll lite koll vad du gör så det är enkelt att komma tillbaks och börja om försöken. Kommer du ner till 3 är det bra marginal om du har luften vid 2.5 inga problem med det.
jonaserik: Då är slangen längre, bara pumpen som kommer med färdig kabel då. men ändå det jag skrev om fästningen av kabeln, speciellt nertill ovanför pumpen är viktigt.
Dublin: [citat] Det vart en lång historia igår. Skulle ha en enkel vvb, åkte till Jula de har tyvärr slutat med tesy utan har egna vvb (hard head) som tål max drift tryck enl spec på 8 bar. Till de rekommenderar Jula Tesys ventilkoppel där säkerhetsventilen är på 10 bar!? Både personal i butik och kundtjänst tillfrågades och menade att "det kommer att fungera". Väl hemma blev jag osäker,
tergo: borde funka med en universal fluidmaster tex. https://www.pricerunner.se/pl/726-5153440/Vatten-Avlopp/Fluidmaster-7899987-priser
Pappa1986: Öppnade där till cirkulationspumpen och det kärvar ingenting. Inget annat man kan göra eller är nästa läge att ringa rörmokaren?
Genomklok: Stänga av inkommande vatten när ingen är där är väl minimum. Föräldrarna gör det i sin fjällstuga. Värmen gick inte på efter ett strömavbrott och ledningarna frös. Ingen panik eftersom vattnet inte var på, men ändå inte kul att dra nya (fula utanpåliggande) rör och inte kunna använda badrummet lite oplanerat. För att inte tala om mecket med att få dit nödvändiga