Vatten & Avlopp
Krilleman: Ska inte dessa anslutningar användas längre så är det ju bara kapa bort dom med tigersågen. Vill du gänga ur dom ur anslutningen i väggen utan att förstöra dessa så är det nippelnyckel som gäller. [bild] Såhär ser produkten ut. Det är oftast en linad 15-gänga i väggen. [bild] Och den i sin tur sitter oftast i denna typen av övergång dolt, till kopparrör med hårdlödning:
Mjolnir: [citat] Skarvade på en tryckstötsdämpare som verkade fungera men sen började det låta igen och har inte löst problemet än. Tror nästa steg blir att montera en tryckreduceringsventil på inkommande vatten för att få ner trycket från 4 till 1,5-2 bar men röris har inte hört av sig sen vi pratade sist.
newbee: Hur har det gått med rören? Fixade rörmokaren det?
xxargs: fett/olja är en av de stora propp och igensättnings-källorna - när de väl klumpat ihop sig till större kroppar/beläggning så är nedbrytningen väldigt långsam då det bara kan ske i gränsskiktet mellan vatten och fett. gripens avloppsrensare har enzymer som sönderdelar fett men är brunnen full med fettklumpar och fettlager så är det en spottloska i havet och det kommer inte att
torparavgrund: Jag ser inte varför det inte skulle fungera.
gaia: Du skriver att det kan bli undertryck när avloppspumpen går. Har avloppspumpsbrunnen en avluftning? Funkar den? Har varje avloppsgren dvs både toan och tvättstugan var sin avluftning? Finns det ingen fungerande avluftning då kan det ju bli en övertryck i dina avloppsrör när brunnen fylls hastigt på och innan pumpen startar. Och sen räcker det en minimal otäthet för att luften ska
Krilleman: [citat] Bra sett, jag har länkat till fel anvisning. Men det är fortfarande inte ett problem. Samma princip gäller även för kopparrör dock. https://www.fmmattsson.com/storage/1418D1A4EC2FA53136E7BC0BBDC916C8DA6E7B79AEF56B264815F76EADC59EAD/eb7e997c60ba4dc7a7e5a607de18e02a/pdf/media/331f946b4adf40e094d46479c807ab59/1007994_Blandarf%C3%A4ste_Cu_160cc.pdf
Christer G.V.: [citat] Precis som det ska vara. Ev. läckage kommer ut i ett hål i nederkanten på väggfästet.
Christer G.V.: [citat] Hydropresserna sitter ju före filtret!
uu23145645: Hej, Ägnar kvällen att spola avloppsrören på min fastighet med en slang med tillkopplad spridare. Får med vita gummi frigolit pluppar på slangen, är de bara frigolit eller något annat?
pjgb: Fast jag är inne på att köpa ny pump att sänka ner, så det blir ingen renovering av den gamla! Då slipper jag allt oljud och tekniken i källaren, vilken det finns andra planer för.
Highbeam: [citat] Den var övermålad upptäckte jag. Skrapade bort färgen och vände upp locket.
Harald Blåtumme: Låter som en inloppsventil till en toalettstol som hamnat i självsvängning. Dina bekymmer av detta lär vara extremt kortvariga i så fall, hörs enbart när toastolen fylls efter uträttat ärende. Om man själv har kontroll över denna tänkbara ljudorsak så kan det räcka att man reglerar ned flödet en smula via den kran som brukar vara installerad innan inloppsventilen.
Ricke8557: På en stuga där utbyggnaden står på plint för att få det isolerat och dragit på rätt sätt.
cymbal: @Andlac Jag löste inlopplingen av temperaturmätare med hjälp av Shelly Uni och kompatibel givare. Se länk: https://www.styrahem.se/p/898/paket-for-temperaturmatning-med-shelly-uni Det största bekymret var hur givaren DS18B20 till Shelly Uni skylle få plats i dykröret på undersidan av varmvattenberedaren. Dykröret rymmer varmvattens egen givare, men sedan finns inte mycket plats över.
Möllans: Tack för tipset! Har en Hornbach ganska när, hugger en sådan, så har jag för framtida bruk också...
wildeside: [citat] Ja för det är förbannat korkat att veta hur kallt det är i rören och kunna slå på alla värmekablar från dator/platta eller telefon😂 eller bara helt enkelt få till ett automatisk avfrostnings system.
cotillion: Det låter nästan osannolikt att inte bostadsrättsföreningens försäkring skulle bli inblandad också, och då med en självrisk på betydligt mer än 12k. Det måste finnas en hel del att torka ut i stommen.
Demmpa: Har du rengjort alla ytor ordentligt? Är packningen mjuk? Går att lägga på tunt lager silikon på packningens båda sidor.
ivp: [citat] tackar, bad om en prisuppgift på nätet nu. Lite surt att de inte kunde garantera mer än 10 års drift. Ser att det finns andra liknande system för runt 5000:-
ivp: [citat] Jo, det kanske det skulle, men min värsta mardröm är att jag tappar ner något i borrhålet som kilar fast pumpen i hålet, då är man körd när pumpen behöver upp för service.
ÅkeSun: Jag har goda erfarenheter av självreglerande värmekabel på löpmeter från Bauhaus. Drar nästan ingen ström alls på sommaren, slår bara till när det behövs https://www.bauhaus.se/varmekabel-etl-10w-m-vid-5-c-230v-for-frostskydd-av-ror#go-to-description
TQ Sirkus: Du kanske löst det eller gett upp men; ta en längre skruv och skruva in i stället för skruven till vredet, sätt fast skruvskallen i ett skruvstycke och knacka försiktigt på blandarhuset med en gummiklubba. Termostatinsatsen släpper så småningom. Smörj med armaturfett innan återmontering. Termostaten verkar inte finnas som reservdel längre så var försiktig.
Khashi: Lösning! Jag lyckades att till slut få lös pinnbult och mutter/splines som höll fast blandaren. Tricket var att skruva på en mutter trångt/snett på gängan på pinnen och sen satt den så hårt att det gick galant att använda spärrskaftet på den för att skruva av pinnen från gods/blandare. 😅 tack till er som tipsade!
BirgitS: Okej, en ettgrepsblandare för badkar. FM Mattsson (samma företag som Mora) har sådana och de lär vara enligt svensk standard, dvs. excenterkopplingarna ska bort men sen bör det passa rakt av. https://www.fmmattsson.com/sv/badkarsblandare/9000e/81900000 Men det är risk för att det blir klagomål framöver för att temperaturen ändrar sig i duschen när t.ex. tvättmaskinen börjar ta in
pepparkakshuset: Blev ungefär som demmpa sa, fast inner15/12 neråt🥸 [bild] ...
Strip: [citat] Nä, stanken kom av att jag hade isär alltihop och gjorde rent. Jag köpte en tub packningssilikon på Biltema. det står i prduktbeskrivningen att jag eventuellt kan ha en mikroskopisk chans att få isär det nån gång i framtiden :) Tack för visat intresse!