Vatten & Avlopp
TommyC: Mora, Gustavsberg, FM Mattsson och Hansgrohe är välkända tillverkare som håller hyfsat hög kvalité på sina produkter. Blandare brukar hålla bra i ca 20 år. Elektronik i en blandare har jag ingen erfarenhet av men tycker att det låter som en onödig felkälla som inte tillför något. Utdragbar pip är en felkälla som jag gärna klarar mig utan. Diskmaskinsavstängning har vi aldrig
Topaz: [citat] Tack för svaret! Jag provar att få till det, eventuellt med lin. Blir trött på mig själv för alla felköp😅
agotthardsson: [citat] Tack Krilleman!! Det tog ett tag som du kan förstå på grund av mitt sena svar. Men efter mycket rensning, två trasiga moraknivar, ett trasigt huggjärn och en hel del övervåld så lyckades jag öppna det! Tack för hjälpen
sinuslinus: Jag skulle bokat både grävare och rörmokare och bytt hela röret.
Busifer: [citat] Det löste sig faktiskt. Jag lade en påse frysta ärtor (tänkte att metall drar ihop sig i kyla) på blandaren och då lossnade gängan tillslut…
Stefan1972: Ja typ sådan. Vet inte hur Biltemas är beskaffad men det finns VVS tätning som är livsmedelsgodkänd. Personligen skulle jag inte bry mig så mycket i det. Överdriver man inte mängden så kommer det knappast in särskilt mycket i vattnet ändå och skulle det göra det så lär det väl inte hända nåt för det........Inte värre än att ta 10 andetag ute på en trafikerad väg ändå......
Mikae_l: [citat] Det är alltså vi som har en 30 m asfalterad uppfart och ledningen går parallellt men en meter in på deras sida.
Diamant: Som jag frågade i första inlägget vet ni någon som i Göteborgområdet som kan filma för en rimligare kostnad än de två företag jag frågat. Båda vill ha 8000- 10000 kr.
xxargs: Det kan tom. finnas mycket skit i botten, hinkvis om det vill sig illa om vattnet innehåller lera och andra fina partiklar när de pumpas upp och sedan sedimenterar i hydroforen för klar vatten i kran senare - för man in luft med ejektor för att minska järn och mangan så kan det också bildas stora depåer av fällningar. Hydroforer gör ofta lite mer än att just bara hålla vattnets
Harald Blåtumme: Ja den känns bombsäker mer eller mindre. Finns 10 års gångreserv på nya tiduret så ev strömavbrott spelar ingen roll, den tappar inte tiden eller programmet. Enkelt att koppla - utgångsläget var att det finns 24V AC-trådar från transformatorn dragna in i kapslingen där gamla tiduret satt och där de två spolventilerna finns. Det är en fördel att kunna ha det nya tiduret på ett
cpalm: [citat] Jo, eller rättare sagt, om du kan klara dig med att ta ut en begränsad volym varmvatten under en viss tidsperiod. Men i en sådan situation där du aldrig har några större uttag är det inte särskilt ekonomiskt att koppla VVB på varmvattnet eftersom varmvattnet då aldrig kommer att nå beredaren/tappstället. Visst, det finns en poäng i att man kan fortsätta spola och så
S0MMER: [citat] Även att om det tidigare suttit en annan blandare där så kanske den satt med lekande mutter och packning mot en slätände och då går det ej att sätta i en klämring där.
spikplanka: Kanske kommunen ser om det går att debitera helt enkelt? Läge för advokat?
jonaserik: Här finns ett antal varianter, Det heter avstängare servicledning vatten. https://www.google.com/search?q=avst%C3%A4ngare+inkommande+vatten&oq=avst%C3%A4nare+vatten&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCggCEAAYCBgNGB4yBggAEEUYOTIJCAEQABgNGIAEMgoIAhAAGAgY
Ekorn: Hej! Är det någon som vet vart man kan få tag i ett sådant lock enligt bilden komplett med infästning.
returen: [citat] har aldrig rengjort min sedan 80-talet men skulle jag göra detta så stäng pumpen öppna kranarna i handfaten koppla slang till lägsta tömningen öppna denna och starta pumpen, mycket kommer sköljas ur då stoppa pumpen öppna luckan ha ny packning i beredskap spola in i tanken, våtdamsugare? golvbrunn är bäst. återmontera i omvänd ordning förfyll lufttrycket och starta pumpen
sebbetg: [citat] Frågeställningen var ju om pannans integrerade vvb, inte om systemet i helhet. Men tack för input oavsett.
Ålandsmicke: Testade att motionera den lite nu och fick varmare vatten. Borde kanske vara ännu varmare men man kan duscha ivf så låter den hållas ett tag till. Tack för hjälpen! [citat] Testade att motionera lite och fick det iaf att bli mycket varmare nu så kanske låter den
Demmpa: Gör ingen nämnvärd skillnad på att det är bottenvåningen och att det finns en övervåning. Anledningen är att vattnet "hänger kvar" tack vare att det är ett slutet system. För att vattnet ska kunna rinna ut så måste det antingen vara övertryck I systemet eller så måste luft komma in i systemet. Eftersom anslutningen i kopplet är uppåt så är det svårare för luften att komma
ecb182: [citat] Löste sig, hittade en sån trekantig plastbit att ha på undersidan. Då gick det att skruva fast blamdaren ordentligt. Och blandaren hade en gummipackning inbyggd som fungerade bra när den var hårdare ditskruvad.
espace: Villa från -66. Vi har renoverat tvättstuga, badrum och toalett och satt in vattenskåp kopplat till de gamla inkommande tappvattenrören. Nu är det snart dags för sista rummet med vatten nämligen köket. I samband med det kan det vara dags att byta de inkommande rören till skåpen. De befintliga rören ligger under isoleringen i kallvinden. Det finns inget sätt som jag ser det att dra dem
MangeGBG: Hittade ett litet Cristina. Funnit ut vilken modell det är, Cristina Exclusive. Nu ska jag bara se vem som har reservdelar :-)
Rickard.: Det kommer knappast vara något problem då det blir så korta snuttar precis där rören är som högst men i 30-40mm betong är det ju inga problem att rymma armering i.
Adrianos: [citat] En bekant sa att om vatten kommer genom golvbrunnen då borde det gå på försäkringen. Stämmer det? Försöker fortfarande reda ut om jag kan få stöd i detta problem både när det gäller undersökning och vem som står för kostnaden. Värt att gå vidare med dold-fel försäkringen eller kommer de bara att säga nej. Har jättesvårt att bedöma om det är ett dold fel eller ej.
AndersS: Eller en sådan här. https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/avlopp/avloppsrensare/avloppsrensare-2000034458?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw1NK4BhAwEiwAVUHPUFOu4wb362pLfJQm_WNYKXKRxeFSHx8vVZ5HfuFkWvay-K3wkaCvexoCbjYQAvD_BwE
emain-ius: Har samma problem. Köpt ny magnet ventil, det är dock skillnad på gamla och nya, beställde den som stod under reservdelar i instruktionsboken men den är på 1,5W och gamla på 3W bytte men det fungerar ej. Så tog bort den yttersta delen på gamla och skruva i så nu kan jag iaf köra en maskin men vattnet är dock på konstant. Vilket betyder att inget ska flytta sig inuti rörventilen,
leif123: [citat] Renoverade och uppgraderade sedan mitt gamla filter, som nu tuffar och går utan några störningar.