Igår precis innan min dotters kalas :mad: dog vår vattenpump - En Grundfos Jetpaq. Den har varit det enda mellan våra vattenkranar och brunnen. Har ingen hydrofor. Den har m.a.o. startat var gång vi har öppnat en kran, duschat, spolat etc. Nu till min fråga:

Vi håller på att bygga ut och jag ska flytta hela systemet till ett annat ställe i huset. Jag kan dock inte koppla in allt utan att behöva riva upp golvet i köket och att riva ner taket. Det ingår inte i planerna just nu. Jag antar att det enklaste hade varit att byta ut pumpen mot en likadan och ha den så länge, men det känns som onödiga pengar.
Jag har inte riktigt plats för en hydrofor på det nuvarande stället i huset, jag skulle kuna göra plats där men förmodligen ska jag då flytta allt inom ett år.

Vad hade ni gjort??

Hydroforen kan du ju sätta varsomhelst nästan det räcker att den är i kontakt med kallvattnet. Dock bör den ju vara efter pumpen ;)

Annars finns ju små hydropress som du kanske kan trycka in någonstans.

Är en hydropress exakt samma pump som man kan köpa separat fast med ett 20-50 l kärl på?

Hydropress är samma som hydrofor men med en luftblåsa inuti istället. De finns bla i mycket mindre storlek.

Grejen är att jag har en gammal pump stående här hemma IMG_9038.JPG IMG_9039.JPG IMG_9040.JPG och en bild på hydroforen IMG_9041.JPG

Hade du/någon kopplat in den så länge utan hydrofor, och sen kopplat in den på "rätt" ställe eller hade ni köpt en hydropress under tiden?

Du har ju en hydrofortank på bilderna. Den kan du ha varsomhelst i huset. Att bara koppla in den gamla pumpen utan hydrofor är nog inte att rekommendera eftersom den har rätt rejäl startström och det skulle bli väldigt många starter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.