hej. jag hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig. jag bor i ett hus jag köpt, och har upptäckt att de brukar "bubbla" från handfatet bredvid dusch när man duschar. jag har dusch, och tvärum längst ner i hus, och toalett överst i hus. jag har aldrig hört något på övervåning, men i början vet jag att jag lade märke till detta bubblande ljud i handfatet i duschrum, så fort man duschade,,,, likadant im tvättmaskin spolade ut vatten, så kunde det bubbla. sen märkte jag att vattnet inte rann ner i golvventiler eller golvbrunn eller vad det heter, och att det tog en evighet innan det rann tillbaka ner i golvbrunnen. jag har trott att det va stopp i rör tex, eller full avloppsbrunn, och anlita slamsugning. de tömde avloppsbrunn,,, men det hjälpte inte. nu rinner det vatten över nästan hela duschgolvet när man duschar, och rinner inte tillbaka ner igen,,, jo, kanske om jag låter det stå länge länge..... vad kan detta bero på,, och kan det vara något allvarligt? o vad kan jag göra själv tro? tacksam för alla svara,, och tack på förhand! / ylva

En bra början är nog att rensa vattenlås vid handfaten/diskbänk och sedan också rensa golvbrunnarna ink vattenlås.

Det verkar vara för mycket gammal gegga i rören. De hinner inte svälja vattnet då du duschar. Låna en högtryckstvätt med spolslang som steg nr1. Det är tämligen effektivt och kostar inget om du känner någon som har det.

Hej!

Jag har också samma problem just nu.
Har precis flyttat in och så börjar problemen såklart.. (Det hör till) :)

Att rensa golvbrunnar och vattenlås har ingen betydelse. Iallafall inte om du har samma problem som jag:

Jag har flera golvbrunnar på nedervåningen. -Ett i duschen och ett vid tvättmaskinen. Om man spolar mycket vatten i t.ex. dusch eller handfat, svämmar det snart över i golvbrunnarna, även vid tvättmaskinen.
Det betyder att det inte är något med själva golvbrunnarna, utan någonstans efter det.
Jag var nere i krypgrunden och knackade på avloppsrören och jämförde med de avloppsrör som går till WC (som det inte är stopp i) och hörde då att rören till golvbrunnarna är fulla. Och detta hörde jag där rören går ut ur huset och mot brunnen. Alltså är det stopp någonstans utanför huset...

Jag tänkte att det kanske var trekammarbrunnen som måste slamsugas, men om du har samma problem, så är det ju inte det som är felet heller..

Har du trekammarbrunn med infiltrationsbädd?

hej kurre. jupps. jag har trekammarbrunn med infiltration bädd..... men efter mkt om o men,,, så har jag kommit på att det är sjukt mkt gegga i rören. helt tjockt. har ej fått tag i högtryck än,,, men skall spola rent rören själv. så bör problemet vara åtgärdat. :)

Åk på Jula och köp en högtryckstvätt och den speciella "rörrensarslang" dom har är det inte för långt ( 15 meter tror jag) kan du själv spola rent. Problemet kommer troligtvis att återkomma så småningom. Är avståndet längre får du ta dit en "spolbil" som kan rensa rören mycket långt.
Tvätt och slang kostar runt 2 -3 tusen och beroende på vart du bor kostar en spolbil nått liknande

hej. tack för tipset. oj oj vad många månader jag ägnat o åt felsöka problemet. men nu vet jag att de e stopp i rören. jag vet oxå hur alla rör löper ut. och vad för brunnar jag har, samt vilka rör ja har i dom upp till huset. så jag har i väntan på högtryck, kört med rensband lite kontinuerligt. det har avhjälp problemet tillfälligtvis,,, men de e inget jag vill hålla på med. särskilt inte på vintern i 15 minus... :eek:
jula har nog billiga högtryckar. o jag tippar på att ja har en 20-25 meter ut till slambrunn... så de bör gå vägen. :) spolbil har ja funderat på,,, men bättre o köpa in grejer själv o fixa. då har man ju allt hemma. går o använda till annat oxå ju.

kurre..... du kan om du vill, införskaffa/låna rensband o köra från brunn in till hus. i väntan på spolbilen. det hjälper ofta det värsta. men det är bara tillfälliga åtgärder,,, så det fungerar en tid igen.

Jag har en Kärcher högtryckstvätt som jag köpte rensslang till. Dock räckde den bara 7,5 meter. Kostade ca. 900:- Nilfisk har en slang (som inte passar Kärcher). Den är 15 meter lång och kostar 700 spänn på Clas Ohlsson. Bauhaus har även ett Nilfisk- kit med bl.a. rensslangen för ca. 3,5-4000 har jag för mig, så ett tips till alla, gå på Nilfisk!

Jag har löst mina problem till viss del. Det var stopp i utloppet till trekammarbrunnen. Man kommer inte åt hålet utifrån, eftersom hålet sitter "i taket" i tanken. Enda chansen var spolbil (rensslang räckte inte hela vägen fram). Det löste proppen och det svämmar inte längre över på samma sätt. Även de vidriga lukterna som trängde upp genom golvbrunnarna när man spolade har försvunnit.

Däremot "hinner" inte riktigt handfat och golvbrunnar svälja vattnet när man spolar mycket, det svämmar inte över och det rinner undan hyffsat, men det är ändå mycket störande då handfaten sakta fylls upp när man tvättar sig och då vattnet från tvättmaskinen rinner ut lite på golvet innan det sjunker ner i brunnen.

Dessutom bubblar det i de andra brunnarna och handfaten då man t.ex. duschar. Vad beror detta på? -Har kollat luftventilen vid taket (i mitt fall i städskåpet) och den verkar funka. Det kommer heller inte upp några dåliga lukter som sagt..

Tips?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.