Hej,
Är det någon som har tips på något torrkörningsskydd eller liknande för en pumpautomat (trädgårdsbevattning)?

När tanken gick sönder så satte jag dit en tryck/flödesvakt istället och den har ett torrkörningsskydd. Enda nackdelen är om man har en dropp-läcka så gör pumpen tätare från/tillslag, men fel är ju till för att fixa ;-)

Var köpte du det? Tillverkare? Pris?

Du hittar det hos alla som säljer pumpar numera; priser från ca 300:- (t.ex. Jula) och uppåt. Jag handlade en dyrare variant då jag har den till vattnet i sommarstugan och gav för 2-3år sedan runt 800:-, kommer inte ihåg fabrikat. Men liknar den på Rinkabyrör av fabrikatet Wilo och heter Wilo flödeskontroll, 865:-.

Jag får inga träffar hos ex. Jula när jag söker på torrkörningsskydd eller flödeskontroll.
Inte hos Clas Ohlson heller, där pumpautomaten är inköpt.
Är det en tryckvakt med inbyggt torrkörningsskydd (som Wilovarianten) eller vilken menar du?

865 kr för en Wilo känns knappast aktuellt. Då kan vi ju lika gärna byta pumpautomaten årligen..

CO verkar att ha tagit bort sin i år, men Jula har en som benämns tryckvakt - 730005 och ser ut som den CO hade förra året. Såg även en på Coop men det var av den dyrare varianten.
Nja, att byta årligen om du köper en bra jetpump i gjutjärn är nog inte lönsamt. Den gamla jetpumpen som jag satte dit tryck/flödesvakten på var runt 20 år men helt ok förutom sönderrostad trycktank och med flödesvakten fick jag jämnare tryck då pumpen går så länge man tappar vatten och även ett torrkörningsskydd. Men visst funderade jag också i banorna att välja en vanlig pumpautomat men jag har ju den till att pumpa hushållet med i sommarstugan och mata termostatblandare.

Ja, den på Jula verkade ju rimlig..
Kan undra hur kvalitén är på den..?
Kanske värt att testa..

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.