Tjena!

Vårt hus är byggt -77 och är således 30 år gammalt. Jag håller på att renovera badrummet och undrar då om man ska passa på att byta avloppsrören så mycket som man kommer åt när man ändå håller på? Fördelen är ju att man får nya fräscha rör (å andra sidan ser de som sitter där helt okej ut), nackdelen är ju att går in och rör i något som har hållit tätt i 30 år och risken är att man inte får ihop det tätt.

Är det självklart att man ska byta?

/Sulan

Det verkar som om plaströr tillverkade efter 1973 är betydligt bättre än de äldre.
Kolla under rubriken "Plaströren blev bättre för 30 år sedan" på den här sidan.

Är det limmade muffar bör du tänka efter, limmet påverkade plasten så mycket att det finns stor risk att röret går av. Nyare med gummipackning kan flexa lite istället.

Protte

JAg tycker det ser ut som det är limmade muffar. Eftersom jag är nybörjare på det här så vet jag inte hur jag ska tolka ditt inlägg.

Eftersom det är limmade muffar ska skiten väck för rören kan gå av... (Antar att det är detta du menar men bara för att vara säker)

Eller eftersom det är limmade muffar ska du inte röra i det eftersom det kan göra att man inte klarar av att dela kopplingaran och rören går sönder och då får man bekymmer när man inte kan koppla på de nya rören...

Tjena!

Nu har jag rivit loss de gamla rören så långt som jag tänkte byta. Tveksam till om de var limmade för de satt relativt löst. Den kopplingen som blir gammalt rör mot nytt rör (plast rör) borde den tätas med något eller räcker det med den gamla flänsen som sitter där? Om man ska tätta vad ska man täta med? Silikon?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.