Byggahus.se
Tjena!

Jag har nu kommit fram till att jag ska gå igenom bjälklaget för att kunna flytta golvbrunnen. Jag skulle därför vilja ha lite rekommendationer.

För att inte behöva göra så stort hål i bjälklaget tänkte jag använda 50 mm avlopp istället för 75 mm. Klarar en 50 mm brunn avrinningen från ett badkar utan att svämmas över?

Anslutningen mot avlopps stammen är 110 mm. Borde jag så snabbt som möjligt gå upp till 110 mm avloppsrör?

Stämmer det att man inte får ha några 90 graders krökar i liggande avlopp? Men det är väl okej att ha 2 st 45 mm i rad?

Är det okej att gå igenom bjälkarna i ca 45 graders vinkel? Eller måste man gå igenom med 90 graders vinkel mot bjälken? Detta vill jag göra för att inte behöva ha så många krökar på avloppet fram till stammen.

Om jag går igenom med 50 mm rör hur stort hål borde jag ta i bjälken? Bjälkarna är 45*200 mm

Ska försöka få fram lite bilder på hur jag tänkte det hela när jag går vidare imorgon för att få lite fler tips kanske.

/Sulan
 
Ovanstående frågor är inte aktuella längre eftersom jag ahr beslutat mig för att behålla golvbrunnen på den plats den fanns från början.
 
Men jag lyfter denna gamla tråd för jag har samma frågor :)

Någon som vet? Får man ha 90-böjar (tex 2st så de bildar ett "ess") med 50mm rör? Funkar det med 50mm rör till golvbrunnen som används i dusch?

Fullt godkänt att borra ett 55mm hål en golvbjälke som är 45x200??? Borrar i mitten på bjälken???

// Vänligen, Andersson
 
  • Gilla
Kristofferm
  • Laddar…
Ja det funkar med 50mm rör till dusch men du ska inte dra det längre än nödvändigt. Du kan använda t.ex Purus brunn Rsk:7113758 http://www2.purus.se/?id=1241
 
Aha! va bra! Tack!
Är det ok med 90-böjar typ 20 cm efter brunnen? 50mm röret kommer att bli ca 50-60 cm långt, sedan blir den 75mm ca 10 cm och därefter slutligen 110 cm/dia.

Den geniala bilden säger allt :)detail
 
Kan du inte vrida på brunnen 90 grader så att du bara får en (1) 90-böj? Då kanske det går att använda 2 st 45-böjar istället också vilket gör det lättare att justera så att brunnen hamnar plant.

Alltså från golvbrunn rakt genom golvbjälken och sedan vika av mot stammen.
 
Hej!

Jo det var ingen dum idé, problemet är att då måsta jag ta upp lite större hål i bjälken, jag kommer att få muffen från brunnanslutningen direkt i bjälken isf.. men de kanske ine gör något?? hålet borde bli 60-63 mm isf typ..
 
Det är så kort bit så det går bra enligt din skiss.Se till att du får lite fall bara
 
va fint! Tack för svar!

//Andersson
 
dennisson skrev:
Men jag lyfter denna gamla tråd för jag har samma frågor :)

Någon som vet? Får man ha 90-böjar (tex 2st så de bildar ett "ess") med 50mm rör? Funkar det med 50mm rör till golvbrunnen som används i dusch?

Fullt godkänt att borra ett 55mm hål en golvbjälke som är 45x200??? Borrar i mitten på bjälken???

// Vänligen, Andersson
Gällande golvbrunnar rekomenderar jag INTE att dra en 50 ledn från badkar.... möjligtsvis från dusch ... fast helst inte alls .....
Du ska dra 75 mm avloppsrör...
Gällande dragningen av rör får man ha 90 gr böj om du går från liggande till stående ledning.
Om ledningen är liggande måste man sätta ihop 2 st 45 gr böjar .....
När du ska ansluta på stam ska du INTE ta ett 110X75X90 gradigt T-Rör
Utan ett 110X75X45 gradigt T-rör med ytterligare en 45 gr böj på för att komma ut i 90 grader .... då är man säker ....
rörmockarn ..
 
Följ rörbjörnen. Känns som ni bara håller på att bygga in problem annars... Nu tycker jag av princip att alla korta 90 graders böjar skulle vara förbjudna att använda. Totalt idiotiska. Skall dessa ändå användas skall renslucka finnas i nära anslutning.
 
Tack för det rörbjörnen!

Det är ok att borra ett hål på närmare 80 mm i bjälken då? Den är 45x200...
 
  • Gilla
Tobbe367
  • Laddar…
Jag har samma fundering som Dennisson, hur beräknar man håltagning i ett bjälklag? Det måste ju försämra bärigheten avsevärt?
 
Det beror på var i bjälken hålet görs. Gör man hålet mitt i så påverkas hållfastheten minst. Med mitt i menar jag t ex att centrum på hålet hamnar 100 mm från kanten på 200 mm sidan.
Finns säkert formler för att räkna på detta för exakta svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.