Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jul 2005

Gjutjärnsrören är kvar...

Hmmm, har ett litet delikat problem som någon här kanske kan ge mig råd om.
    Jag håller på att renovera toan i mitt badrum på övre våningen. Huset är fårn 1927 så det är som vanligt sågspånsväggar och gjutjärnsstammar till avloppet. Toan där nere ska jag fixa nästa år och övar mig på den övre toan som är väldigt liten och som bara har toa och handfat dvs ingen golvbrunn.
    Jag har släggat sönder gjutjärnsstammen på övre våningen men har stött på problem där jag tänkte göra en övergång från plaströr till gjtjärnsrör. jag fick nämligen inte loss det från den nedersta muffen, blyet och rost verkar ha svetsat fast röret så mina försök att få loss det har bara resulterat i att röret inte längre sticker upp från muffen på rjutjärnsröret utan är kapat i jämnhöjd med det och jag får inte loss det.
    Jag vill inte spräcka muffen heller eftersom jag vill kunna gå över från plaströr till gjutjärnsstammen just nu och sedan ta bort gjutjärnsrören helt när jag renoverar nere till sommaren eller sommaren efter det. eftersom ett nytt plaströr är 110mm så går det inte ner i gjutjärnsdelen som är 97mm, ifall jag fått loss röret hade jag kunnat få ner den och använt en gummimuff för att täta. Nu köpte jag istället en lite mindre muff som jag kan stoppa ner i röret och ansluta ett 75mm rör istället. Frågan är dock ifall detta kommer orsaka ett stopp i avloppssystemet för eller senare, jag tänkte det kan ju inte vara bra att gå från 110 till 75mm som jag nu gjort även om det bara är temporärt i ca ett år...
    Röret är vertikalt och det är en fallhöjd på ca 2m innan röret går från 110 till 75mm. Är det någon som gjort något liknande dumt?
    Någon som vet ifall det troligast kommer orsaka stopp eller har erfarenhet av något liknande?
    När vi gör om badrummet nere kommer jag givetvis skarva vidare med 110mms rör så att jag har det hela vägen men just nu känns det jobbigt. Jag kommer dock åt att ta loss delen som det kan bli stopp i eftersom jag sågat upp väggen där nere, men ändå hur otrevligt kan det egentligen bli ifall det blir stopp, vill inte ens tänka på det...

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2006

Det inbjuder till problem. Inget snack om saken.
    Kan du inte kapa gjutjärnsröret med en rondell och sätta en rak gummimuff 97/110? Det skulle vara en bättre lösning.
    Alternativt att du kan lämna väggen öppen på skarvstället. Blir det problem är det lätt att komma åt.
    Senast redigerad av Sveng 2007-10-20 22:28

3.    länk #3

Kommer inte åt med rondell tyvärr annars hade det varit en bra lösning, det är längst inne i ett hörn och kapningsstället ligger just under golvnivå samt att det är sågspånsväggar... suck...

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jul 2007
    Ålder: 33
    Län: Dalarnas

Funkar det inte med en tigersåg och metallblad?

5.    länk #5
    Jesca_js avatar
    Forumgud Medlem: May 2003
    Län: Västerbotten

Kommer du inte åt att dra en trådsåg runt röret och såga med?

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: stockholm

om du ska göra det tillfälligt finns det typ betongövergångar som Fernco kopplingar som är 110 på ena sidan sedan större på andra så den går över gjutjärnsmuffen slipa bort alla ojämnheter på muffen mät in plaströret dra över ferncon på plaströret sätt det på plats ,dra sedan ner över kanten på muffen och dra åt funkar bra som tillfällig lösning om du vill göra det enkelt för dig.
    Mät muffen utvändigt och köp en som passar

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Feb 2007

Newton och fallfrukten.

Inga problem!!!
    Då det är vertikalt. går det naturligtvis bra. Newton skulle sagt OK.
    Förmínska till ett 90rör istället för ett 75rör om du finner ngt.

8.    länk #8
    phls avatar
    phl
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Län: Skåne

Behöver du en Fernco-koppling för 110-till-lite-större så har jag nog en ny liggandes som jag gärna blir av med

Mitt tips för att få ut rörstumpen som sitter på muffen är att använda ett bågfilsblad. Jag var i en liknande sits och gjorde så här:

Först borrade jag bort så mycket bly jag kunde med 4mm borr. Det var röv, knäckte säkert 4 _bra_ borr i blyet, blev som en gröt och så drog man av borret. Fick dock bort en hel del bly. Efter det tog jag ett vanligt bågfilsblad i handen och sågade fösiktigt i rörstumpen inne i muffen. Sågade för hand igenom stumpen och ut i blyet på två ställen. Skärvan jag då sågade loss gick då att plocka ur med en tång och sedan var det bara att pressa ihop den andra biten som satt kvar i muffen och dra ut den. Snitten lade jag alltså in i rörmuffen precis som om jag hade använt en liten tigersåg. Blev klyddigt att förklara, fattade du inte så hojta. Tog nog en timme att såga de två snitten och det var ruskigt snålt med arbetsutrymme men det gick och muffen överlevde.
    Gör man fel får man lida.

9.    länk #9

Mycket smart med bågfilsblad!, mitt problem låter detsamma som för dig, blyet är segt att få bort och allt sitter jättetrångt, då har jag en reservplan ifall Newtons lagar upphör att fungera, jag satte ett rör som jag kan öppna just över förminskningen nu och ifall det blir stopp så borde jag kunna öppna upp och få ut skiten och ifall det upprepas så kan jag ta till din reservplan! Tackar, jag hoppas dock också liksom Staffan2000 att newton ska göra sitt jobb och får säga till frugan att spola mycket med lite papper. Vad dock värre är att det föll in någon gjutjärnsbit in i röret som jag ef fått ut, jag är otroligt orolig att dessa bitar effektivt kommer stoppa upp papper med mera och orsaka ett superstopp... känns inte bra med kantiga gjutjärnsbitar i avloppet :-( Att det kunde bli så illa... Finns det något bra verktyg för att få ut bitar som ligger ca 2m in i svängda rör? Något som man kanske kan expandera efter att man stoppa in det i röret som man sedan kan dra ut, ungefär som ett paraply eller liknande... Någon som vet?

10.    länk #10
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Du tror inte att den där biten fortsätter ut i avloppet, bara för att det är järn så ligger det inte pall.

Protte

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2007
    Län: Östergötland

Sätt en renslucka en halvmeter ovanför skarven, oavsett vilken metod du använder så kommer du i så fall åt att få bort eventuella proppar.

12.    länk #12
    Senior medlem Medlem: Mar 2005

Finns det något bra verktyg för att få ut bitar som ligger ca 2m in i svängda rör?

Dammsugare kan användas till mycket. Har du bara en slang som kommer igenom böjen så är chanserna goda att biten kan avlägsnas enkelt.

Tompa

13.    länk #13

Bra ide! Men det är nog också troligt som prototypen skriver, dvs att den kanske skäljs med med skiten... jaja får se vad som händer när jag kopplar in den andra toan.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42