31 501 läst ·
21 svar
32k läst
21 svar
Läckande ejektorpump
om du ska byta ut pumpen eller hydroforn så är jag intreseras av manometern och tillbehören du får gärna lägga ut en bild på allt så jag ser om de är rätt saker.renhan skrev:Hej alla.
Jag äger ett 60-talshus med grävd brunn. I källaren har jag en 300l hydrofor och en gammal Grunfos ejektorpump. Problemet är att pumpen läcker. Eftersom den inte har problem att pumpa antar jag att det är på "hydroforsidan" den läcker även om jag har svårt att lokalisera exakt var. Kan vara där motoraxeln går in? Pumpen ser också ut som sju svåra år så den har nog hängt med sedan huset byggdes, ser ut som att bara motorn bytts ut.
Nu letar jag efter en ersättare. Det som verkar mest lockande är ju att helt enkelt haka på en Jetpump från rinkaby rör på sugslangen och plugga returslangen. Det borde väl funka om inte sughöjden är för stor? Har svårt att tro att inloppet till slangen ligger mer än åtta meter under mitt källargolv.Sugslangen är 40mm PEM och returslangen 32 eller 25mm.
Själva brunnen ligger ca 30m bort från huset och slangarna dit ska enligt uppgift ligga på 1,40m djup hela vägen.
Lurar jag mig själv när jag tror att det går så enkelt? Ska ejektorn kopplas bort om jag gör så eller kan den sitta kvar? (Jag antar att det är själva ejektorn som sitter i slangändan nere i brunnen)
Något bättre förslag på vad jag bör göra? Ett förhoppning är också att jag ska kunna montera den nya pumpen på gummikuddar så att jag slipper motorljud i hela huset när pumpen går.
Renovera en så gammal pump går inte, det finns inte reservdelar. Om du väljer en ny ejektorpump så tänk på att kolla ejektorn, den har en backventil som kan behöva bytas.
Hydrofortank med tillbehör behöver du nog inte byta utan bara pumpen. Jag valde en dränkpump för det blev betydligt billigare att pumpa upp vattnet nu. Ejektorpumpen var en trefas på 3*16 amp säkring, nu har jag enfas på 10amp och en bra mycket bättre fart på pumpen. Utvecklingen går frammåt.
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/60017-grundfos-sq-eller-sp.html
Vad som en står där så är det 2,5 kvadats kabel.
Hydrofortank med tillbehör behöver du nog inte byta utan bara pumpen. Jag valde en dränkpump för det blev betydligt billigare att pumpa upp vattnet nu. Ejektorpumpen var en trefas på 3*16 amp säkring, nu har jag enfas på 10amp och en bra mycket bättre fart på pumpen. Utvecklingen går frammåt.
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/60017-grundfos-sq-eller-sp.html
Vad som en står där så är det 2,5 kvadats kabel.
Oj vad det rasslade till med inlägg plötsligt. 
Den pumpen jag har idag har gjort sitt. Den har stått och läckt ett tag nu så den är rejält rostig. Jag tror inte det är värt att lägga någon energi på att fixa till den. Den både läcker och låter som sju svåra år. Det är inget vinande ljud utan rejält skrammel så lagren är nog körda. Sen så är det ju inte direkt årets modell så reservdelar är nog bara att glömma i alla fall.
Funderar lite på att köpa en (nyare) begagnad pump och renovera den. Jag har ju tid på mig, den gamla har inte gett upp ännu. Den pumpar bra, så drifttiden är inte lång när den pumpar, men den läcker för mycket för att jag skulle vilja låta det vara. Med konstant blött golv mellan pumpen och golvbrunnen så börjar det snart växa saker...
Vad menas med självspädande pump? Dvs vad är skillnaden mellan Grundfos CPE och CPES?
Den pumpen jag har idag har gjort sitt. Den har stått och läckt ett tag nu så den är rejält rostig. Jag tror inte det är värt att lägga någon energi på att fixa till den. Den både läcker och låter som sju svåra år. Det är inget vinande ljud utan rejält skrammel så lagren är nog körda. Sen så är det ju inte direkt årets modell så reservdelar är nog bara att glömma i alla fall.
Funderar lite på att köpa en (nyare) begagnad pump och renovera den. Jag har ju tid på mig, den gamla har inte gett upp ännu. Den pumpar bra, så drifttiden är inte lång när den pumpar, men den läcker för mycket för att jag skulle vilja låta det vara. Med konstant blött golv mellan pumpen och golvbrunnen så börjar det snart växa saker...
Vad menas med självspädande pump? Dvs vad är skillnaden mellan Grundfos CPE och CPES?
när du byter ut allt är jag intreserad av lite delar, som manometer samlingsrör m,mrenhan skrev:Oj vad det rasslade till med inlägg plötsligt.
när du köper annan pump följer allt som du behöver med.
Jag får inte ens upp nått vatten, är ju helt rookie på detta. Jag fyller på vatten i pumhuset o så men sen händer inte mycket. Jag har en riktig gammal pump , men som är renoverad förra året.Den gamle ägaren skulle hjälpa mig , men så har de inte blivit
Jag häller vatten i hålet sitter en mässing skruv med luftnings nippel,men skall man fortsätta hälla menas pumpen är på och när skall man skruva fast den. Har hittat en beskrivning men den stämmer inte på min pump, fan vore tacksam för nån slags hjälp!!!!!!!!!!!
På pumpen har du två slangar som går ner till ejektorn i borrhålet. På den nedre av dem, i regel en grövre slang, sitter en nippel som kan tas bort. Här ska du spola ner vatten. Enklast är att montera dit en slanganslutning. Du ska spola tills det är fullt i slangen, sedan starta pumpen och fortsätta tills pumpen börjar suga (trycka upp vatten). Du hör på ljudet när det funkar. Hydroforen ska då också sakta börja fyllas med vatten. Det tar lång tid i början eftersom ejektorpumpen kräver ett mottryck ner till ejektorn.
Gå in på Grundfoss hemsida (inte världens mest överskådliga) och se om du kan hitta en manual eller installations anvisning till deras ejektorpumpar. Där står precis hur man gör. Alt ring en lokal pumpfirma och fråga.
Gå in på Grundfoss hemsida (inte världens mest överskådliga) och se om du kan hitta en manual eller installations anvisning till deras ejektorpumpar. Där står precis hur man gör. Alt ring en lokal pumpfirma och fråga.
Klicka här för att svara