Behöver göra en tillfällig pluggning av två rör i badrummet, det sitter idag två vattenledningar till duschblandaren som jag behöver köpa lämpliga plugg/propp/stopp till. Har ingen aning om vad det skall vara för storlek på den men slangen är 12 mm och muttern till låsningen in i blandaren är ca 24 mm. Lite svårt att mäta och jag har något ringande i bakhuvudet om att det brukar vara tummått på sånt där så då är det väl 1" då kanske.
Hoppas på att det finns en lämplig standard som någon gärna får länka till.

Krilleman
Lite svårt att rekommendera dig något lämpligt på denna info.

Lägg upp en bild så tror jag du får ett mer korrekt svar!

Får ingen ordning på vad du skriver...
Men om du har utanpåliggande rör till duschen, och ska ta dän blandaren, så bör du klara dig med 2st r15 proppar(1/2 tum).

Edit: Som föregående redan påpekat, bilder kan ju räta ut en del frågetecken...

Redigerat:
Ha ha, ja det blev väl lite rörigt. :) Detta är det närmaste jag kommer.

• 1371579682245.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, en kabin har du.. Ja antingen propparna jag skrev om tidigare, eller r15 lock med packning som du isf kan sätta där slangarna är kopplad mot kopparrören...

Krilleman
Lock med packning, eller huv som det också kallas, är nog det bästa för dig som redan Adolf skrivit så slipper du slangarna helt! Alltså montera ett lock där slangarna är anslutna och vattnet matas ifrån.

Edit:
Locket ingick visst...

Den länkade proppen (även kallad renspropp) hos rinkaby har ganska kort gänga och det finns risk för att slangens mutter "bottnar" så inte gummitätningen kläms åt tillräckligt. Med då läckage som följd...

Tex:
http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...ten-metallock-plugg-renspropp/31624/renspropp

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Lock med packning, eller huv som det också kallas, är nog det bästa för dig som redan Adolf skrivit så slipper du slangarna helt!

Det jag undrar lite på rinkabys länk är om packningen ingår? Jag hittar då inget om det där...

Här ingår den iaf:
[länk]
Jodå, packning är med från rinkaby oxå. Men det står bara i listan innan man klickar in på en specifik huv, dvs ett steg bakåt i länken...

Krilleman
Adolf skrev:
Jodå, packning är med från rinkaby oxå. Men det står bara i listan innan man klickar in på en specifik huv, dvs ett steg bakåt i länken...
Jo, såg det nu, konstigt dock att det inte står när man klickat på en dimension. :x

Adolf och krilleman_215 - stort tack! Skall genast fixa såna där så jag kan fortsätta greja. Vad skulle jag göra utan människor som ni? Tack igen. :)

Krilleman
Kolla bara så du har samma mutter i andra änden av slangen, det kan vara 3/4 gänga (20") också.

Du har 15 gänga (1/2") på bilden bakom kabinen. Antagligen är det lika, men kan vara värt att slå ett getöga på så du inte införskaffar fel huvar!

Hm, kabinen är en handikappkabin som tar upp hela bredden på badrummet minus tre cm eller nåt sånt så det är inte bara att dra fram den och kolla dessvärre. Får köpa såna som passade de rören som syns då för säkerhets skull.

Ja, fast känner du för att slösa lite så beställ 2x15 & 2x20 lock så bör du klara dig. Kostar under en tia styck...

Kan ju göra så med. :)

Krilleman
Nio ggr av tio är det 15-gänga och jag sätter en öl på att det är just 15 i andra änden med.

:beer:

Men man vet ju aldrig som sagt, och en "selma" för att vara säker är direkt ingen kostnad... Se det som att Adolf driver Sveriges ekonomi framåt! ;)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.