Min gamla granne bodde uppe på ett berg och hade fall på ca 1meter/meter dvs tanken låg nedanför ett stup!
Han hade ofta stopp i avloppet!
Dock framkom det inte om det alltid hade varit så här? Han hade tvättat fogsvampen över golvbrunnen när han renoverade badrummet så...;)

När det gäller krav på frostfritt djup brukar man ju säga om avloppsrör att det behövs inte. Röret är ju aldrig fullt. Det rinner undan innan det hinner frysa. Man kan i princip lägga röret i dagen om man vill.

Men om du ska ha så långt som 40 meter så undrar jag om det inte vore bra att gräva ner litet ändå, kanske inte till frostfritt djup, men en del. Fukt kan samlas och frysa och ackumuleras under en vinter. Och anlägg några rensbrunnar så du kan spola rent med varmvatten om det skulle behövas.

Kommer avloppet att användas kontinuerligt under vintern eller någon helg då och då?

Avloppet kommer bara användas stötvis under vinterhalvåret, kanske var 6:e helg.

Jag har för övrigt en följdfråga i samma ämne. Hur ansluter jag nya avloppsröret lämpligast i det befintliga avloppsröret? Måste jag gå på vid en befintlig skarv eller kan man såga upp det gamla röret och stoppa dit en lämplig T (Y?)-koppling?

Det befintliga avloppet och rören är från 1989 så de är inte så jättegamla grejer.

Det finns sk. skjutmuffar. Alltså en dubbelmuff utan spärr i mitten som du kan skjuta på helt på ett avsågat rör. Och sedan placera den nya stumpen, skjuta tillbaka muffen en del.

Jag skarvade en dagvatten ledning för några år sedan med en sådan. Det var otroligt svårt att skjuta den på röret (från 1991). Detta trots rilkligt med smörjmedel. Men det gick med mycket våld.

z9leca skrev:
Jag har för övrigt en följdfråga i samma ämne. Hur ansluter jag nya avloppsröret lämpligast i det befintliga avloppsröret? Måste jag gå på vid en befintlig skarv eller kan man såga upp det gamla röret och stoppa dit en lämplig T (Y?)-koppling?

Det befintliga avloppet och rören är från 1989 så de är inte så jättegamla grejer.
Det finns sadelgrenrör för just detta ändamål, då borrar du upp ett hål i det befintliga röret och monterar ett grenrör på det.

Utmärkt, tack för alla snabba och bra svar! Nu är jag nästan nöjd :) En sista fråga- när jag gräver ur mitt schakt som röret ska ligga i, hur mycket sand/grus ska jag fylla på med under röret ungefär för att få till en bra bädd som röret ligger hyfsat still i. 1 dm?

H hempularen skrev:
OM det skulle stämma så kommer ju papper och annat att spolas med i nästa spolning, om avloppet används på ett normalt sätt. Men man skulle kunna tänka sig att om det ex. är ett fritidshus där det kan hinna torka fast i röret mellan användningarna, skulle det kunna vara värre.
Papper? Vad har man då toaborsten till? Ja, papper är mjukare förstås.

Toaborsten fastnar lätt i skarpa böjar...

useless useless skrev:
Toaborsten fastnar lätt i skarpa böjar...
Det var inte där jag använder den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.