77 265 läst ·
78 svar
77k läst
78 svar
Kostnad för att vattna gräset
Man ska undvika att gräset vänder sina rötterna "uppåt".Sommartorparn skrev:
En viktig skillnad mellan en gammal gräsmatta och en ny är hur djupt rotsystemet går,
när du köper gräs får du bara med någon cm rötter men i en gammal gräsmatta går rötterna ofta någon dm ner.
Ett gammalt tips är att helt undvika att vattna sin gräsmatta under vår och försommar så gräset
måste söka vatten en bit ner i marken och dessutom försöka använda det vatten som finns så bra som möjligt,
dvs med minimalt med vatten får man djupare rötter.
Men om du öser mängder av vatten varje dag över gräset så finns det ingen anledning för gräset att söka sig på djupet för allt som det behöver finns på ytan, vilket å andra sidan har den tragiska sidoeffekten att om du slutar att vattnar så vissnar gräset på ett par dagar.
Så att vattna så lite som möjligt är bra både för din plånbok och för din gräsmatta....
Man räknar inte kostnaden för vatten per kubik 
Har eget vatten så 50liter i minuten till en elkostnad av knappt 1kr/h; så 3m3 för 1kr. Helt okej pris tycker jag. Vattnar tills jag tycker det börjar flyta på gräsmattan....
Har eget vatten så 50liter i minuten till en elkostnad av knappt 1kr/h; så 3m3 för 1kr. Helt okej pris tycker jag. Vattnar tills jag tycker det börjar flyta på gräsmattan....
Och NÄR du väl vattnar (en etablerad matta), så skall du vattna mycket på en gång, ca 3-4cm! Då tränger vattnet djupt ner, och man stödjer ett djupgående rotsystem.jsiei97 skrev:
Hade denna regel varit sann så hade våra regngudar sett till att det alltid regnade 30-40mm varje gång. Jag kan däremot tänka mig att regeln är tillämpar bland grässorter som växer i mer tropiska klimat.elpaco skrev:
Jag kan hålla med om att man ska vattna ordentligt när gräsmattan etablerar sig snabbt men därefter så klarar man sig med "naturlagarna".
"Man räknar inte kostnaden för vatten per kubik
Har eget vatten så 50liter i minuten till en elkostnad av knappt 1kr/h; så 3m3 för 1kr. Helt okej pris tycker jag. Vattnar tills jag tycker det börjar flyta på gräsmattan...."
Jag räknar inte vatten i elförbrukningen utan i kalorier, då jag pumpar upp det för hand.
Har eget vatten så 50liter i minuten till en elkostnad av knappt 1kr/h; så 3m3 för 1kr. Helt okej pris tycker jag. Vattnar tills jag tycker det börjar flyta på gräsmattan...."
Jag räknar inte vatten i elförbrukningen utan i kalorier, då jag pumpar upp det för hand.
Redigerat:
En klassisk svensk sommar behövs inget extra vatten (det regnar mest hela tiden ändå),Nimajneb skrev:
det är mer om vi mot förmodan skulle få en torr och varm sommar som den kan behöva lite hjälp
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nejnej, det behövs inga nya frön.Eriksgatan skrev:
Det räcker att du vänder fröna rätt, så rötterna växer nedåt och det gröna uppåt.
Då kan du samtidigt sätta dem i jämna rader, så blir helhetsintrycket bättre.
Pincett och förstoringsglas samt knäskydd rekommenderas
Trevlig helg!
Produkter som diskuteras: "knäskydd"
Knäskydd
Knäskydd är essentiella för yrkesverksamma som arbetar på knäna för att undvika allvarliga knäskador över tid. Våra knäskydd ger effektiv stötdämpning och skydd för knäna och är designade för komfort och hållbarhet.
Läs mer
Jag kan inte förstå din logik. Gräset anpassar sig efter vädret, inte tvärt om. Det är allmänt känt bland gräskännare att skvättvattning ger grunda rotsystem. Det är dessutom lätt att kontrollera - man gräver bara upp en bit och mäter. Om du vill ha informationen från en starkare auktoritet så kan du vända dig till en greenkeepers eller tex gräsexperterna på weibulls, du kommer att få samma råd. Vid etablering av gräsmatta skall du dock vattna ofta och lite, inte rotblöta. Så precis tvärtom alltså. Anledningen till det är väl inte heller så konstig ..Nimajneb skrev:Hade denna regel varit sann så hade våra regngudar sett till att det alltid regnade 30-40mm varje gång. Jag kan däremot tänka mig att regeln är tillämpar bland grässorter som växer i mer tropiska klimat.
Jag kan hålla med om att man ska vattna ordentligt när gräsmattan etablerar sig snabbt men därefter så klarar man sig med "naturlagarna".
Men det är ju just det som är logiken. "Svenskt" gräs anpassar sig till sin miljö, mao så är det inte en naturlig miljö att det vräker ner 30-40mm var o varannan dag. Mao drogar man gräset med att vattna för mycket så sitter man fast i vattnarfällan då man lurar gräset till att anpassa sig till en konstgjord miljö och då klarar det sig inte i sin naturliga miljö med dagg och skvättar på i bästa fall 3-4mm regn då o då.elpaco skrev:Jag kan inte förstå din logik. Gräset anpassar sig efter vädret, inte tvärt om. Det är allmänt känt bland gräskännare att skvättvattning ger grunda rotsystem. Det är dessutom lätt att kontrollera - man gräver bara upp en bit och mäter. Om du vill ha informationen från en starkare auktoritet så kan du vända dig till en greenkeepers eller tex gräsexperterna på weibulls, du kommer att få samma råd. Vid etablering av gräsmatta skall du dock vattna ofta och lite, inte rotblöta. Så precis tvärtom alltså. Anledningen till det är väl inte heller så konstig ..
När jag frågade på plantskolan så sa dom det var en myt att rötterna inte sökte sig nedåt om man vattnade mycket.
Rekommendationen när jag rullade ut gräsmattan var att vattna så mycket att där blev svamp.
Jag följde rådet och har kanonfin gräsmatta.
Vårt kommunala vatten koster 23:-/m3 vilket blir redigt dyrt , jag räknade med 5000 per år så jag slog borra,
19,5 m, så nu kostar vattnet 50 öre/m3 med andra ord, borran betalade sig på ett år.
Rekommendationen när jag rullade ut gräsmattan var att vattna så mycket att där blev svamp.
Jag följde rådet och har kanonfin gräsmatta.
Vårt kommunala vatten koster 23:-/m3 vilket blir redigt dyrt , jag räknade med 5000 per år så jag slog borra,
19,5 m, så nu kostar vattnet 50 öre/m3 med andra ord, borran betalade sig på ett år.
Du får väl låta bli att blanda i din ganja i vattnet då!Nimajneb skrev:Men det är ju just det som är logiken. "Svenskt" gräs anpassar sig till sin miljö, mao så är det inte en naturlig miljö att det vräker ner 30-40mm var o varannan dag. Mao drogar man gräset med att vattna för mycket så sitter man fast i vattnarfällan då man lurar gräset till att anpassa sig till en konstgjord miljö och då klarar det sig inte i sin naturliga miljö med dagg och skvättar på i bästa fall 3-4mm regn då o då.
Nej alltså det är inte "naturligt" att det regnar 3cm, och inte mindre, varje gång det regnar, men det betyder inte att gräset mår bäst av skvättvattning. Det finns mängder av omständigheter där vi mäniskor tar hand om jordbruk och växter på annat sätt en naturen självt, och uppnår fördelar. Och det är givetvis även så att din naturliga gräsmatta, med villagräs/rajgräs/vitgroe och en hel del ogräs, är tåligare för torka än min Kungspark med rödven (hypotetiskt, jag vet ju inte ens om du äger en gräsmatta).
Märk väl att jag skrev "när du väl vattnar" - om det är torrt, och din gräsmatta väl lider, DÅ skall du vattna mycket på en gång, inte lite varje kväll. Typiskt är en torr juli, och du vattnar en gång i veckan. Är det jättevarmt kan du behövs två gånger per vecka. Faktiskt är det så att sällanvattning, med mycket, är det som härdar gräset, medan oftavattning, med litet, gör gräset känsligare och med större behov av kontinuerligt vattnande. Så alltså tvärtom igen. Men visst är det så att de flesta veckor bjuder på nog med vatten, via dagg, regn. Jag skrev "NÄR du väl vattnar".
Läs tex:
http://www.weibulls.com/sa-har-gor-du/grasmatta/vattna-ratt/1026307.1393050.1394729a
http://www.olleberg.nu/vanliga-fragor/ (25-30mm)