Jag har en ejektorpump av märket Dymatic från mitten av 80-talet (väldigt lik Grundfos) i sommarstugan. När jag skulle starta den i år så kommer det inget vatten till hydroforen. Den pumpar dock upp vattnet ur borrhålet som är ca 45 m. Men det går bara tillbaka ner sen.

Vad kan detta bero på? Har provat att lufta på alla möjliga sätt samt fyllt slangen som går till hydroforen med vatten och lagt på tryck på den sidan.

Nu har jag plockat loss pumpen för att demontera och se om nåt kan vara fel inuti. Men jag får inte loss axeln från bottenstycket. Och får heller inte loss ringarna uppåt.

Någon som vet hur pumpen skall demonteras?

//J

Har du haft upp slangar och ejektor? Kollat så inte sug silen är tät med bös, råkat ut för det problemet som du beskriver och då har silen/filtret varit problemet. Jag brukar även felsöka med att montera en manometer på pumpen för att kolla hur många bar den pumpar innan jag drar upp ejektorn/slangarna, ska slangarna upp är det lukta bränt i näsan varning kan tilläggas. Brukar lossa luftningsventilen, oftast är det R20 inv gg och sedan en manometer för att avläsa trycket vid felsökningen skall tillägas

mvh

Redigerat:
  • Gilla
Tuffsi18
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.