Vi ska spontankolla på en sommarstuga imorgon. Som stadsboende funderar jag på termerna:
VA:
Enskilt sommarvatten.
Avlopp saknas.
Sommarvatten?

Avlopp saknas...? Det finns ju bl.a tvättmaskin och dusch i huset, vart tar det vattnet vägen?

D09
Finns många varianter, t ex rör rakt ut i naturen osv. Inget kommunen lär gilla ;)

se över möjligheterna till avlopp med kommunen/miljöförvaltningen innan ni slår till :)

Sommarvatten: Vattenrör i ljungen. Stängs av om hösten för att inte frysa sönder.

• Gilla
Fjulip
  • Laddar…
Rör rätt ut i marken kallas BDT-avlopp (Bad Disk Tvätt) och kan bara innehålla vätska. Annars sätter det förstås igen.

När man skriver "Avlopp saknas" i en annons så tolkar då jag det som ett fullvärdigt avlopp som kan ta hand om fekalier och toapapper.

Vattnet; kan va en "spets" (rörspetsbrunn)
Avloppet; kan vara en "stenkista"

Torr eller kemdass o BDT är mitt tips

Avlopp saknas som sagt. Dusch, tvättmaskin och diskmaskin körs rakt ut i marken. Toaletten är en s.k. separett.

Jag ringde den aktuella kommunen och frågade om avlopp. Fick förklarat att de har påbörjat genomgång av samtliga enskilda avlopp, och de beräknar dyka upp i stugans område om något år. Nuvarande lösning ansåg han ej vara ok. Separett är en bra lösning om man sparar urinet i dunk ett år innan man späder det och vattnar. (Med tanke på mängden öl som beräknas förtäras i stugan lär det bli ett rejält dunkupplag, samt välvattnad tomt.)

Jag ringde även ordförande i stugföreningen som berättade att sommarvattnet är godkänt med anmärkning, mer exakt än så visste hon inte. (Jag ska kolla upp bättre.)

• Gilla
D09
  • Laddar…
"Avlopp saknas" trots att huset tidigare brukats och skapat förorenat vatten brukar betyda att avloppet är av en typ som kommunen inte skulle godkänna. Rör ut i naturen, någon typ av äldre slambrunn eller stenkista är ganska vanligt.
Man får helt enkelt utgå att det nog går att spola i rören men är inte godkänt av kommunen.

Ring och hör med kommunen vilken typ av avlopp de kommer att kräva så kan du få en bild av kostnaden, men räkna inte med något prisavdrag för detta. I och med att de är öppna med detta i prospektet så lär alla intressenter räkna med detta i sin kalkyl.

Var endast en till på visningen, och mäklaren har inte hört av sig så något bud lär inte ha inkommit. Så definitivt argument vid prisförhandling. (Min fru är grym förhandlare, jag vet efter många år... Nästan så jag tycker synd om de som sålt bostäder till oss tidigare.)

Han jag pratade med på kommunen ville inte specificera vad som skulle kunna vara lösning i vårt fall. (Ville kanske kunna stå för vad han sa, och visste för lite.)

jarlh skrev:
Separett är en bra lösning om man sparar urinet i dunk ett år innan man späder det och vattnar. (Med tanke på mängden öl som beräknas förtäras i stugan lär det bli ett rejält dunkupplag, samt välvattnad tomt.)
Du kan meddela den oupplysta handläggaren att rekommendationen om lagring av urin innan spridning har tagits bort. Lagringstiden var tidigare satt till sex månader, men eftersom urin är steril så behöver den inte lagras.

Separett har en ejektortank på 50 liter som funkar bra.

• Gilla
Ludwig
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare så ringde jag ju ordförande i stugföreningen som berättade att dricksvattnet var tjänligt med anmärkning. Dessutom frågade jag om det gjorts prover på badvattnet. Stugan ligger ju vid en extremt djup vik, så man kunde ju fundera på hur vattnet var vid föreningens lilla badplats (speciellt med tanke på saknade avlopp i trakten...)

Hur som helst, ordförande berättade att vinsten från föreningens tomtförsäljning skulle gå till förbättring av dricksvattnet. Exakt vad som var problemet visste hon inte, så hon lovade att personen som hade hand om vattenprover etc skulle kontakta mig.

Efter tre dagar utan att hört något skickade jag ett sms till ordförande och bad vänligt om att påminna "vatten-personen".

Därefter var det tyst närmare en vecka, fram till igår då mäklaren ringde min fru. Ett underligt samtal skulle jag vilja påstå. Det lät som att mäklaren satt på en uteservering tillsammans med några andra. Mäklaren var stundtals frånvarande (åt, pratade med andra, vem vet?). Då min fru tog upp vattenfrågan i samband med en sådan paus råkade mäklaren försäga sig. Tydligen hade hon fått skarpa order om att inte lämna ut ordförandes namn eller nummer till några spekulanter. Ordförande ville inte att vi skulle få veta något om vattenproverna.

Mäklaren fortsatte samtalet med att hänvisa till vattenprov från någon annan förening, i ungefär samma trakt.

Är det föreningen som säljer stugan, eller en privatperson som är med i föreningen? Om det är en privatperson så borde det ju vara denne som inte vill ge ut numret till ordföranden för att på så sätt mörka vattenproblemen.

Det hela luktar skunk iallafall. Har man sen säljare som mörkar på det sättet så är det nog möjligt att det finns andra problem som också dolts. Typ övermålade fuktskador, sättningar etc. Goda skäl att titta på någon annan stuga istället.

Finns det fler intressenter så kan mörkningen ha lyckats gentemot dem, med resultat att de blir mer betalningsvilliga än de borde vara.

Det är alltså en privatperson som anlitat en mäklare för att sälja sin stuga. Föreningen har en del mark, bl.a. en äng och en badplats, samt bryggor. Föreningen sålde nu i våras ett par tomter.

Stugägaren/privatpersonen har inte gjort något konstigt. (Ja, lite amatördragen el då, men inte mer än så.)

Det var föreningens ordförande som mejlade mäklaren och sa att hon inte fick bli kontaktad av spekulanter, och att hon inte ville ha med vatten och avlopp att göra, utan hänvisade till kommunen.

Kommunen däremot föreslog att jag skulle prata med föreningen...

Jaja, det är hysteriskt hektiskt med allt annat just nu, så stugköpet tar vi itu med lite senare.

Enligt mäklarens hemsida inkom igår ett bud strax under utgångspriset. (2,5% under.)

Mäklaren har dock inte meddelat oss om budet, trots att det bara var vi och ett till sällskap på visningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.