2 809 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Duchkabin, Tvättmaskin och vattenutkastare på samma ledning
Hej,
Jag tänkte installera en vattenutkastare för trädgårdsvatten. Jag har idag redan kopplat på tvättmaskinen på samma ledning som gick fram till duchkabinen genom att sätta dit en T-koppling efter den befintliga ballofixen. Nu vill jag även koppla på trädgårdsvattnet på samma ställe då det sitter bra till både för montering av vattenutkastaren och att det är lätt att komma åt rören.
Men hur gör jag? Monterar jag ytterligare en T-koppling efter den förra? Bör jag sätta ytterligare en ballofix enbart för vattenutkastaren?
Räcker ett 12mm rör eller kommer det blir väldigt varmt i duchen när tvättmaskinen ska fylla vatten samtidigt som vattenspridaren är igång?
Jag tänkte installera en vattenutkastare för trädgårdsvatten. Jag har idag redan kopplat på tvättmaskinen på samma ledning som gick fram till duchkabinen genom att sätta dit en T-koppling efter den befintliga ballofixen. Nu vill jag även koppla på trädgårdsvattnet på samma ställe då det sitter bra till både för montering av vattenutkastaren och att det är lätt att komma åt rören.
Men hur gör jag? Monterar jag ytterligare en T-koppling efter den förra? Bör jag sätta ytterligare en ballofix enbart för vattenutkastaren?
Räcker ett 12mm rör eller kommer det blir väldigt varmt i duchen när tvättmaskinen ska fylla vatten samtidigt som vattenspridaren är igång?
Produkter som diskuteras: "vattenspridaren"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Vad är det som du tror blir varmt? Det enda som kan hända om du kopplar många förbrukare på samma anslutning/ledning/rör är att trycket sjunker och att du får ut mindre vatten på respektiva avtappning, när du tappar vatten på samtliga ställen.Fli skrev:
Sätt du dit ytterligare en T-koppling där det passar bäst. Har ingen betydelse om det blir för eller efter dusch/tvättmaskin.
Redigerat:
Ja men om man får mindre kallvatten till duschen så blir det ju relativt sett mer varmvatten till blandaren och funkar den inte perfekt är det nog rätt troligt att duschvattnet blir varmare.roli skrev:
För länge sedan, innan termostatblandare och liknande nymodigheter fanns, kunde temperaturen i exempelvis duschen påverkas rätt ordentligt om någon tappade vatten någon annanstans.
Jag försökte mest skoja till det lite med det varma duschvattnet, men visst fanns det även en viss substans i frågan om vad som händer när det blir många förbrukare av kallvattnet.
Jag tycker jag fått svar på mina frågor nu så det får bli till att beställa T-koppling, Ballofix, lite PEX anslutningsslang och vattenutkastare så ska jag nog få till det här.
Jag tycker jag fått svar på mina frågor nu så det får bli till att beställa T-koppling, Ballofix, lite PEX anslutningsslang och vattenutkastare så ska jag nog få till det här.
Det kommer räcka med att sätta ett T till. Då det är relativt högt vattentryck, så lär det inte bli så mycket tryckfall på det kalla vattnets sida (om du inte har väldigt grova trädgårdsslangar i 1" klassen) och du inte har en tvättmaskin som drar extremt mycket vatten.
En vattenspridare och en vanlig 240V tvättmaskin kan aldrig suga så mycket vatten som finns i ledningen (beroende på om ni har en egen pump eller kommunalt)
En vattenspridare och en vanlig 240V tvättmaskin kan aldrig suga så mycket vatten som finns i ledningen (beroende på om ni har en egen pump eller kommunalt)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden