F
Hej!
Under diskbänken sitter följande koppling, där avsticket går till ett vattenutkast på garaget. ImageUploadedByByggahus.se1368971549.037276.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur kopplar jag enklast in den här kulventilen innan avsticket?
ImageUploadedByByggahus.se1368971619.915879.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det någon muff som tätar med klämringskopplingen i båda ändar?
Andra förslag?

/Fredrik

Om du ändå ska köpa en ny ballis så köp en med invändig gänga (R15 eller R10) på ena änden och klämring på andra. Då kan du gänga på den på t-röret direkt, blir lite finare iallafall.

F
toto1 skrev:
Om du ändå ska köpa en ny ballis så köp en med invändig gänga (R15 eller R10) på ena änden och klämring på andra. Då kan du gänga på den på t-röret direkt, blir lite finare iallafall.
Kommer den invändiga gängan att täta mot t-röret? Jag trodde det var ett klämring-t-rör och att det bara gick att få tätt mot cu-rör?

fredrik.johansson skrev:
Kommer den invändiga gängan att täta mot t-röret? Jag trodde det var ett klämring-t-rör och att det bara gick att få tätt mot cu-rör?
Du behöver lina gängorna först bara, eller kör med gängtejp.

Nu kom jag på en sak. Byt ut t-röret mot ett med invändig gänga så kan du använda ballisen du har, det blir billigare än ny ballis:)

P
Eller köp en 15 muff de blir nog enklast + att du får bort conex muttern på va trör.

Krilleman
Hela rasket borde bytas då själva T-röret inte är VA heller.

AHA T-rör
Två VA muttrar
En Conex mutter.

Försök att få ersättning hos försäkringsbolaget för den när det läcker!

• Gilla
sj6 och 2 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:

AHA T-rör
Två VA muttrar
En Conex mutter.

Byter han t-röret till ett VA så ser det iallafall bra ut försäkringsmässigt, sen om klämringarna är VA vet man ju inte....
Läckagerisken är ju inte vidare stor hur man än gör.

F
OK, detta är faran med att lägga upp bilder till experternas beskådan... Plötsligt blir det betydligt mer komplicerat än man tänkt sig!
Jag gissar att tidigare ägaren som kopplade in avsticket delade den tidigare kopplingen upp till blandaren, tog ett t-rör han hade liggande och en conaxmutter han också hade, fick ihop det utan att läcka och tänkte inte mer på det.

Om jag byter till en sådan här: http://www.rinkabyror.se/artikel/va-t-ror-12x-15r-inv-x12/ och sen kopplar på min ballofix (som jag egentligen tror är klämringskoppling i båda ändar, den har ingen plan anliggningsyta) kan jag då skruva dit conaxmuttern på ballofixen eller bör jag isåfall helt kapa bort conaxkopplingen och använda den som sitter i andra änden på ballofixen?

PS: eller är risken för läckage egentligen större om man börjar kludda med alla gamla kopplingar än om man låter det som sitter sitta?

jag har stöt på kopplingar med AHA vad e detta för märke antar inte detta tillverkas längre.... är det typ Ahlsells eget märke eller ?

fredrik.johansson skrev:
kan jag då skruva dit conaxmuttern på ballofixen eller bör jag isåfall helt kapa bort conaxkopplingen och använda den som sitter i andra änden på ballofixen?
Blanda inte muttrar och klämringar från olika tillverkare. Då ökar läckagerisken betydligt eftersom det inte är säkert att de har likvärda vinklar/mått/ytor mm som passar till varandra. Dvs använd ballofixens klämringskoppling.

krilleman_215 skrev:

AHA T-rör
Två VA muttrar
En Conex mutter.

Tänkte precis samma sak. Vad är AHA för märke? Aldrig sett det.

Krilleman
Jag har faktiskt ingen aning vem som tillverkat denna koppling men sett min beskärda skara av dessa....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.