Byggahus.se
Hej!

Har en gammal hydrofor från 1957 som nu gjort sitt. Den fungerar ännu men läcker lite i botten dvs rost. Är därför dags nu att byta!

Den är på 300L i dagens läge.

Kan jag enkelt byta ut denna mot en Wellmate 300L glasfiber hydrofortank?

http://www.vvs-boden.se/wellmate-hydrofor-glasfiber-hp18-303-p-4974.html

Eller måste jag byta hela skiten (hydroforpump, tryckgivare osv?)
 
Ser ut såhär idag:
 
  • 20130203_121500.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20130203_121525.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver bara byta tank om det övriga är OK.
 
Någon som testat hydrofor med automatisk luftinjektion? Nyfiken på hur mycket syresättning av rören det blir med tanke på korrosion...?
 
Det blir ingen skillnad alls, det är tillräckligt med syre i vattnet ändå.
Det är värmestyem som så småningom blir syrefria.

Om det vore min anläggning skulle jag byta bort alla järnrören.

Protte
 
Redigerat:
Jag ska också byta ut min hydrofor (1971) i vår av samma anledning. Ser även ut som jag har samma pump och tryckbrytare som du (har dock fått byta pump en gång nyligen pga haveri)
Jag tänker inte byta pump och tryckströmbrytare men däremot gamla ventiler och rör, dumt att inte passa på...

Först var jag helt inne på att det var en ny hydrofor jag skulle ha, men nu lutar det åt Wellmate Hydropress i stället. Det finns olika åsikter om fördelar med hydrofor/hydropress men en hydropress kostar ju bara 50% av en hydrofor så det är värt att fundera på i alla fall.
(alltså en sån här: http://www.vvs-boden.se/wellmate-trycktank-120-wm9-p-5696.html)
 
Ja, 1 1/4" är R32.

DN10=3/8
DN15=1/2
DN20=3/4
DN25=1
DN32=1 1/4
DN40=1,5
DN50=2

Avlopp 75=3 tum
Avlopp 110=4 tum
Avlopp 160=6 tum
 
Det positiva med hydrofor som faktiskt är viktigt när jag sökte upp var att ifall man har svavelväte i sitt vatten då "måste" man ha hydrofor då syret löser upp det. Och att det tog bort lukter och smak.

Sedan stod det också något om att man kunde sätta filter i hydrofor men inte i hydropress, detta hängde jag inte riktigt med på. Lyssnar gärna på förklaring. För björnfilter sätter man ju på ink. vatten oavsett om det är hydrofor eller hydropress.

Och varför renar filteranläggningen det bättre med automatisk syreinjektor. Du tillsätter ju syre när det behövs via t.ex kompressor.

Jag är inte så haj på dessa men behöver man någonsin tillsätta mer syre i en "förtryckt" hydropress?
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
En Wellmate Hydrofor kan kompletteras med ett stigarör som innebär att vattnet slår upp i taket och då neutraliserar svavelväte. Är det mycket svavelväte kan man även behöva en Micronizer som tillför extra luft.
Tänk dock på att inte ha järn eller mangan i vattnet då dessa oxiderar tillsammans med syre (används vid vattenrening bla).
Min erfarenhet är dock att det är svårt att få en micronizer att fungera med jetpumpar då dessa ofta inte orkar med motståndet.
Annars rek. Jag alltid hydropress. Lättare att sköta, billigare och tar mindre plats. En 120l HP motsvarar din 300l hydrofor i vatten uttag. Och självklart ska du satsa 1500:- på en armatursats med ny tryckbrytare och säk. Ventil.

Lycka till!
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
Har inhandlat en på vinst eller förlust. Var ett bra pris iaf.

Men blir nu väldigt osäker på vad jag behöver göra exakt. Har idag ett väldigt gammalt system med fin gammal tank. Sitter ingen rening idag dvs inget filter eller annat extra monterat förutom det som syns på bild. Det är helt enkelt en stor metallbehållare med vatten i.

Skall dock installera ett filter som t ex björn filter snarast möjligen. Men behöver jag t ex stigarröret? känns inte som att det är något som finns idag då systemet är väldigt slutet. Luftinjektorn känns också lite onödig på något sätt. Men jag bör väl på något sätt bli av med svavelgaserna?

Sen undrar jag hur jag installerar det? jag har givetvis alla kopplingar så jag får ihop det med pumpen (ventiler, avstängning osv). Är det bara att plugga i och köra? har läste igenom X antal trådar om att man skall trycka i luft osv. Läser man på länken ovan angående det tank jag nu har HP-18 / WM-HP-300 så känns det som att det är bara att plugga in och köra.
 
Det finns väldigt sällan svavelväte i en grävd brunn.
Det är bara att koppla in den och se till så du har en luftventil på toppen så du kan trycksätta det.
 
Filter och stigarrör? har du bra vatten som du har så behöver du väl inte lägga till mer.

Protte
 
vattnet är kanon här men man blir alltid lite osäker då det pratas om extra tillbehör. Men det är sandbotten i brunnen så att det skall sättas ett filter oavsett.


Sitter en plastnippel på toppen, en vit historia. Hur skall den användas för att trycksättas? skall jag trycka in luft där alltså?

Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.