Hej! Vi har köpt ett dödsbo från -58. Vi har använt avloppet som vanligt med resultat att det svämmat över i källarens golvbrunn. Jag körde in en 7,5m lång rensspiral och fick ut lite skit men det verkade som man bara flyttade proppen längre från huset. Nu har vi beställt en spolbil med kamera som kommer ut i morgon bitti. Jag undrar därför vad jag ska kolla. Ska jag filma det gamla gjutjärnsröret som går från övervåningen ner till källaren? Jag har 2 golvbrunnar i källaren men bara en har svämmat över den andra verkade helt opåverkad. Ska jag kolla båda?
Tack för svar!
Mvh

Bara för att det blir stopp i avloppet så betyder inte det att det är något fel som man måste leta efter med en kamera.
Med tanke på att det handlar sig om ett dödsbo så kanske avloppet stått oanvänt en längre tid och mög torkat ihop o täpper nu till.
Vanligaste anledning till stopp är fettklumpar som successivt byggs upp i horisontella partier i köksstammen.

peternicklas
Kan även vara trädrötter som letat sig in.

peternicklas skrev:
Kan även vara trädrötter som letat sig in.
Ganska ovanligt med rötter under källargolvet och då det verkar som om TS stopp ligger mellan dom två brunninsticken under källargolvet. Men det är klart, har man ett pilträd som står vid husknuten så kan allt hända :(

peternicklas
Han skriver att skiten flyttade sig längre från huset och då är det betongrör. Rötter brukar trivas i dessa.

Den enda rekommendation jag har är att be dom vara försiktiga när dom spolar!!! Vi fick ett "jättehål" i vår avloppsstam efter att en firma hade varit där o spolat vårt avlopp efter ett stopp. Kan dock INTE säga att det var dom som orsakade skadan, men kan inte låta bli att undra......

Moki skrev:
Den enda rekommendation jag har är att be dom vara försiktiga när dom spolar!!! Vi fick ett "jättehål" i vår avloppsstam efter att en firma hade varit där o spolat vårt avlopp efter ett stopp. Kan dock INTE säga att det var dom som orsakade skadan, men kan inte låta bli att undra......
Det var kanske ett tecken på att det var dags att byta avloppet!?
Även om spolbilen spolar med ganska högt tryck så tror jag inte ett avlopp i normalt skick går sönder av detta!

peternicklas
poppe12 skrev:
Hej! Vi har köpt ett dödsbo från -58. Vi har använt avloppet som vanligt med resultat att det svämmat över i källarens golvbrunn. Jag körde in en 7,5m lång rensspiral och fick ut lite skit men det verkade som man bara flyttade proppen längre från huset. Nu har vi beställt en spolbil med kamera som kommer ut i morgon bitti. Jag undrar därför vad jag ska kolla. Ska jag filma det gamla gjutjärnsröret som går från övervåningen ner till källaren? Jag har 2 golvbrunnar i källaren men bara en har svämmat över den andra verkade helt opåverkad. Ska jag kolla båda?
Tack för svar!
Mvh
Nu när bilen kommer så passa på att filma så mycket du kan. Alltid intressant att se hur det ser ut.
Den stora kostnaden är ju att spola rören vilket måste göras innan filming.

Nik206 skrev:
Det var kanske ett tecken på att det var dags att byta avloppet!?
Även om spolbilen spolar med ganska högt tryck så tror jag inte ett avlopp i normalt skick går sönder av detta!
Ja absolut, men det är en STOR skillnad till att rensa rören från ett stopp till att bli tvungen att bila uppkällargolvet och lägga nya rör och sedan gjuta igen och sedan vänta ytterligare ett par månader innan man kan återställa det, etc. fra när dom hade varit hemma hos oss och spolat bara 6 mån tidigare.

Moki skrev:
Ja absolut, men det är en STOR skillnad till att rensa rören från ett stopp till att bli tvungen att bila uppkällargolvet och lägga nya rör och sedan gjuta igen och sedan vänta ytterligare ett par månader innan man kan återställa det, etc. fra när dom hade varit hemma hos oss och spolat bara 6 mån tidigare.
Ja, men jävligt skönt när det är gjort!
Gjort samma resa själv. Det positiva med rejäla stopp (med tillhörande upptryckning av diverse avloppsgrejor) är att man inte tycker spindlar och liknande är äckligt längre :)

Glöm inte bort ROT avdraget vilket gör spolning väldigt billigt om man ser till vad man får ut av det hela.

Tack för alla svar! Jag har precis haft swoosh här ute nu. De körde med en tunn slang som gick sönder i kopplingen som hade varit dåligt lagad. De ville då köra med grovslangen men jag stoppade dem eftersom jag var rädd att de skulle blåsa sönder röret. Gjorde jag rätt? De kommer senare då de har fixat den tunna slangen. Jag kanske förklarade lite dåligt tidigare men stoppet är mellan gatan och vår fastighet eller i gatan (kommunens del av röret).

Spolning av avlopp faller inte under ROT-avdrag och eftersom det kostar en hel del att få ut en spolbil undrar jag varför man inte först försöker med egen högtryckstvätt och spolslang. För priset av en jourutryckning får man en kompetent högtryckstvätt och 20 meter spolslang.

Själv har jag haft två rejäla stopp som båda har åtgärdats med egen högtryckstvätt, så maskinen kan jag numera se som intjänad. :)

joflopp skrev:
Spolning av avlopp faller inte under ROT-avdrag och eftersom det kostar en hel del att få ut en spolbil undrar jag varför man inte först försöker med egen högtryckstvätt och spolslang. För priset av en jourutryckning får man en kompetent högtryckstvätt och 20 meter spolslang.

Själv har jag haft två rejäla stopp som båda har åtgärdats med egen högtryckstvätt, så maskinen kan jag numera se som intjänad. :)
Det tvistas en del om det är ROT berättigat eller inte, vissa påstår att det bara gäller preventiv spolning medans andra säger att det även gäller att lösa ett stopp. Jag har iaf fått ROT avdrag för stopp och många spolfirmor påstår på sina siter att det faller under ROT.

Verkar som du säger vara olika mellan de olika firmorna. Kollade innan mitt inlägg vad en spolbil egentligen kostar och kunde då läsa följande på en av firmornas prislista: "Rot-avdraget gäller EJ för stopp i avloppet enligt skatteverkets regler anses det till större del vara en transport eller maskinkostnad"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.