Verkar som du säger vara olika mellan de olika firmorna. Kollade innan mitt inlägg vad en spolbil egentligen kostar och kunde då läsa följande på en av firmornas prislista: "Rot-avdraget gäller EJ för stopp i avloppet enligt skatteverkets regler anses det till större del vara en transport eller maskinkostnad"
Ja men säg att du ska spola rent avloppet för filmning inför ett ev. utbyte av stammen. Ingen behöver veta att det har varit ett stopp vid beställningen.
Fast oavsett så är det endast för arbetskostnaden du får göra avdrag för, inte för kostnaden att köra fram bilen eller vad bil eller maskin kostar. Så av jourkostnaden på 3500 kr borde det endast vara max en tusenlapp som det går att göra ett 50% avdrag på.
Jaja, det där får kontorsfolket på Skatteverket klura vidare på.
Fast oavsett så är det endast för arbetskostnaden du får göra avdrag för, inte för kostnaden att köra fram bilen eller vad bil eller maskin kostar. Så av jourkostnaden på 3500 kr borde det endast vara max en tusenlapp som det går att göra ett 50% avdrag på.
Jaja, det där får kontorsfolket på Skatteverket klura vidare på.
Eftersom det annonseras så friskt om ROT avdrag för spolning och så länge rörkrökaren o alla andra hantverkare har utrustningen inbakat i timpenningen så lär det gå bra att ROTa.
Sydspol erbjuder rot på sitt pris iaf. Är det sista brunnen innan utloppet till gatan hade jag misstänkt att det är stopp ute i gatan. Jag hade problem med att det steg vatten ur brunnen och stoppet satt ut mot gatan.
Eftersom jag är i spolbranschen själv så kan jag säga att är det stopp mellan hus och gatan så hade jag använt min grovslang (1/2 tum) en mindre slang kan definitivt peta hål på ett stopp utan problem men från 4 tum och uppåt så blir sköljeffekten ganska dålig. Det funkar om det är PVC rör men i gamla skrovliga betong eller gjutjärnsrör så behövs flöde för att skölja ut skiten. Dessutom det som oftast skiljer mellan grovslangen och smalslangen är inte trycket (150-200 bar) utan flödet (ca 20-120 lpm), dom drivs oftast av samma spolpump. Är det däremot en hetvattenbil så ar det hyfsat vanligt att det är det dubbla trycket i smalslangen (400-500 bar) pga olika pumpar till hetvatten och kallvatten
.
Om det blir så att man spolar hål i röret så är dom slut och det är dags för ett byte, inget varar för evigt. Köper man ett hus med avloppsrör som är 40-60 år gamla, räkna med att få göra åtgärder. Stambyte är en del av underhållsbehovet på en fastighet och inget man kan blunda för bara för att det är dyrt och besvärligt. Och inte syns så man kan inte visa upp det för grannar och bekanta.
Jag möter folk nästan varje månad som lagt ner tusentals kr på att göra i ordning sin källare med klinkers bubbelbad och allt som man "ska ha". Men inte lagt en krona på att fixa sina avloppsrör innan trots att dom haft problem av och till under ibland fler år. Jättetråkigt och dyrt för dom när dom får bila upp golven och göra det dom borde ha börjat med.
Jag har en rensslang till min högtryckstvätt som fungerar utmärkt till lättare stopp. Jag har spolat både golvbrunnar o köksavlopp som varit igensatta.
Det finns att köpa i dom större byggvaruhusen för ca 800-900 hundra. Spolar rent det mesta och kan vara en bra investering om det "skiter" sig.
Tror även att det går att hyra en avloppskamera för en billig peng om man vill gå igenom sitt avlopp.