Vi flyttade in i huset för ett par år sedan och på tomten finns en pump som pumpar upp vatten från grundvattnet. Den tidigare ägaren sa att hade använt den sparsamt och jag fick inga vidare instruktioner än att jag skulle sätta i sladden så gick den igång. När det inte hände någonting när jag provade den första gången (motorn gick igång, men det kom inget vatten) frågade jag runt och insåg att jag var tvungen att skruva loss på en skruv och fylla på med vatten. (Nu förstår ni kunniga att jag är ganska okunnig på detta område.). Då fungerar pumpen och det är bra tryck, men när jag sätter på en vattenslang så blir det mycket sämre tryck och det blir bara en pinsamt små strålar som kommer från vattenspridaren. Med slang påkopplad "flämtar" vattenstrålarna till med ett par sekunders intervaller och blir lite kraftigare, men går snabbt tillbaka till de små strålarna. Vad kan vara problemet? Eftersom problemen uppstår när jag kopplar på vattenslangen borde kanske problemet ligga på slangen, men jag upplever inget problem när jag kopplar slangen på vattenkranen på huset med kommunalt vatten. Kan det komma in luft någonstand nere under jord (men varför blir det då inga problem när jag inte har någon slang inkopplad)?

Var vänlig och hjälp en inkompetent person i nöd!

Har du en hydrofor eller hydropress som har tillräcklig luftkudde i sig?... Det fungerar bra annars säger du, utom med slangen. Men ändå.

Låter som du inte får tillräckligt flöde på den.
Vet du om du har en brunn eller spets?
Om det är en spets brukar sugslangen (andra sidan på pumpen från trädgårdsslangen sett) bara gå rätt ned i backen.

Beroende på hur du får fram vatten till pumpen är det olika metoder att avgöra om och hur det går att fixa.

Anledningen till att den bygger tryck utan vattenslangen (tolkar det som att du har stängt ventilen då) är att flödet räcker för det lilla som behövs i tanken.

Enligt en granne var det en brandman i grannskapet som på 70-talet "lånade" utrustning (slangar) på jobbet och pumpade ner vatten och skapade en slags vattenficka under jord. Jag antar att det är frågan om en spets för det går ett rör rakt ner i marken. Pumpen har namnet/beteckningen DAB Jet 82 M.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.