Huset vi flyttat in i byggdes 1953 och brunnen grävdes även då. Vi fiskade upp några grodor ur den och tätade locket när vi flyttade n. Skickade vatten på provtagning och var beredda på höga halter av järn, då vattnet både luktar och smakar järn. Döm om vår förvåning när vi fick tillbaka provsvaren och vattnet visade sig vara otjänligt. Höga halter av koliformbakterier. Vid 50 är vattnet tjänligt men med anmärkningar. Vid 500 otjänligt. Vårt värde är 690. Brunnen behöver alltså åtgärdas. Då vi har kommunalt vatten draget till tomtgränsen så funderar vi nu på vad som är billigast. Fixa brunnen eller ansluta till kommunalt vatten. Huset liggeri en by i Simrishamns kommun. Vad tror ni?
Absolut bäst att ansluta till både kommunalt vatten och avlopp. Det är ju väldigt låglänt mark på Österlen och risken för saltvatteninträngning är stor. Dessutom är det brist på dricksvatten.
Brist på vatten är det inte på vår tomt. Den gränsar mot en å och vattenytan i brunnen ligger ca 50 cm från toppen av ringen. Nivån i brunnen är högre än nivån på gräsmattan då brunnen ligger i sluttning. Gräsmattan runtomkring är MYCKET sank. Vi har redan kommunalt avlopp så det är bara vatten vi behöver ansluta till. Har en förbindelsepunkt precis vid tomtgränsen, ca 5 m från husets baksida.
Har vattnet stått stilla i brunnen länge innan provet eller är vattnet 'utbytt'?
Har hört av många t.ex. sommarstugeägare med egen brunn att de måste spola länge innan de får färskt vatten.
Vet inte om så är fallet för Er men det är ju bra att lyfta frågan i alla fall, om så bara för att ta bort en potentiell orsak.
Huset vi flyttat in i byggdes 1953 och brunnen grävdes även då. Vi fiskade upp några grodor ur den och tätade locket när vi flyttade n. Skickade vatten på provtagning och var beredda på höga halter av järn, då vattnet både luktar och smakar järn. Döm om vår förvåning när vi fick tillbaka provsvaren och vattnet visade sig vara otjänligt. Höga halter av koliformbakterier. Vid 50 är vattnet tjänligt men med anmärkningar. Vid 500 otjänligt. Vårt värde är 690. Brunnen behöver alltså åtgärdas. Då vi har kommunalt vatten draget till tomtgränsen så funderar vi nu på vad som är billigast. Fixa brunnen eller ansluta till kommunalt vatten. Huset liggeri en by i Simrishamns kommun. Vad tror ni?
Undrar om inte grodorna gjorde mer nytta än skada.
Har också hört skrönor om ålar i brunnar för att hålla rent.
Kanske idé att ta en tur till Åhus och köpa en.
OBS ej rökt eller luad
På österlen är det varken brist på vatten eller någon risk för saltvatten inträngning om man håller sig på vettiga borr djup.
Steg 1 borde vara att kolla om anslutnings avgiften är betald till vattnet och är den det är det inte mycket att fundera på.
Dom koliformbakterierna kan komma från döda djur, åkermark som flyt gödslat, gödselstackar eller avlopps anläggningar upp ströms.
Nu är det säkerligen problem med yt vatten inträngning med så ska man göra vid brunnen är nog det bästa att sänka ner en tät väg trumma och täta av runt den med lera tex bentonit lera.
Gör man detta så tas bara vattnet från botten av brunnen vilket minstar risken för föroreningar i allra högsta grad dock blir vatten tillgången sämre.
Man måste så klart klorera brunnen med för att bli av med dom bakterierna som finns där och det gör man enklast gennom att hälla i några liter klorin som man rör runt sen öppnar man varje kran tills det luktar klor och låter det stå så i ett dygn.
Sen spolar man igenom systemet och tar ett nytt vatten prov efter några veckor
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Man måste så klart klorera brunnen med för att bli av med dom bakterierna som finns där och det gör man enklast gennom att hälla i några liter klorin som man rör runt sen öppnar man varje kran tills det luktar klor och låter det stå så i ett dygn.
Sen spolar man igenom systemet och tar ett nytt vatten prov efter några veckor
När brunnsborraren var här och spolade brunnen senast sade han att klorin är färskvara som bör köpas på apoteket. Jag fick lukta på det han hade med sig och det var verkligen potent jämfört med det vanliga från ICA.
Ger brunnsborraren delvis rätt men inte helt.
Det funkar hur bra som helst med klorin men det bryts ner på ett dygn ungefär när man tillsatt det men det spelar mindre roll för det ska inte verka längre.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
På österlen är det varken brist på vatten eller någon risk för saltvatten inträngning om man håller sig på vettiga borr djup.
Steg 1 borde vara att kolla om anslutnings avgiften är betald till vattnet och är den det är det inte mycket att fundera på.
Du bor ju i trakterna så du har säkert rätt, Anledningen till att jag skrev som jag skrev är att jag har en bekant som bor i Simrishamns kommun i en gammal fiskeby som jag hälsat på ett antal gånger. Ofta har jag fått höra (på sommaren) att "nu är det förbjudet att vattna gräsmattan eller fylla poolen igen". Jag fick också berättat för mig att andra i byn som inte ännu har kommunalt vatten har problem med sina brunnar.
Håller förstås med om att man bör kolla om anslutningsavgiften är betald innan man kopplar in sig.
Lokalt kan det säkert vara problem men generelt är det inga problem.
Jag fick själv kommunalt i våras men det var för att jag luskade fram att det på en av mina tomter redan var betalt så jag kunde gå in på den ledningen gratis.
Rätt lustigt att tidigare ägare kommit på det för den ledningen har legat oanvänd dom 3 senaste ägarna.
Nu hade jag inte vatten brist men rätt mycket järn så det blev billigast att koppla in sig på det kommunala.
Brunnen jag använde innan var en grävd på 6,3 meter som gick ända ner till schifern och har ett slitsat foder rör på några meter i schifern så den ger 130+ liter i minuten vid prov pumpning.
Pumparna kunde inte ge mer.
Förra ägaren försökte slam suga den men sug bilen var full innan brunnen var tom och då är den ändå så smal att man precis får ner en stege.
Man brukar ta en sug bil och suga upp allt skit ur brunnen och sedan låta vattnet minst 3 gånger rinna tillbaka och spola rent från vattenutkastaren. Klorin känns inte så kul att hälla i dricksvattnet, hörde senaste idag av en kollega att det finns något speciellt medel man kan köra...