Sedan sätter man dit ett "filter" i toppen av brunnen så att inget skit ramlar i, såsom råttor som vill dricka.

Klorin är vad kommunla VA kör med för att rena sitt vatten och anläggningar.
Så kraftigt så man får inte hantera det utan ansiktsskydd och handskar...

peternicklas
Skulle man inte kunna använda aktivt syre som man har till en pool?

Nu handlar det ju inte om att bada i vattnet, utan att döda relativt farliga bakterier, och alla kopplingar och slangar, pumphus, hydrofortank, vvb etc.

När du väl slutar känna lukten på klorin i vattnet är volyinnehållet så långt att du inte kan skada dig. Tänk badhus, det luktar ju tydligt, och ändå är ett par kallsupar inga problem.

Göran.W
I reningsverk har jag för mig att man använder Natriumhypoklorit som är långt mycket starkare än klorin.
Natriumhypoklorit används även i pooler
Natriumhypoklorit ingår som en bestånds del i klorin men i mindre mängder.

Klorin bryts ner till Nacl dvs natriumklorid eller på ren svenska salt när den används.

http://www.colgate.se/products/householdcare/tip_02.shtml
Saxat från länken ovan
Desinfektion av vattentankar och brunnar:
Klorin tar bort alla bakterier som kan bildas i brunnar samt i vattentankar i båten, husvagnen eller fritidshuset, då dessa ej används. Dosering till stora vattentankar och brunnar: 1 del Klorin till 320 delar vatten, t ex 3,1 dl till 100 liter. Fyll upp alla ledningar och låt stå ett dygn. Låt sedan vatten flöda genom kranarna/pumpen tills det är fritt från smak och lukt av klor. Dosering till små vattendunkar: 1 dl Klorin till 8 liter vatten. Låt verka 10 min och skölj ur.

Om man nu tycker klorin låter farligt skulle man kunna använda chockklor till pooler i stället om man känner sig mer bekväm med det.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Koliforma bakterier tyder på att du har fekalt påverkan. Steg ett är att kontrollera vart det kommer ifrån!
Om du har ytvatten eller myrmark som påverkar din brunn så kan du klorera brunnen hur mycket du vill.
Om två veckor har du samma problem igen.
Ta en ordentlig analys, kolla konduktiviteten så den inte är hög, är den det, kolla vad är det för närsalter som är höga.

Göran.W skrev:
I reningsverk har jag för mig att man använder Natriumhypoklorit som är långt mycket starkare än klorin.
Natriumhypoklorit används även i pooler
Natriumhypoklorit ingår som en bestånds del i klorin men i mindre mängder.

Klorin bryts ner till Nacl dvs natriumklorid eller på ren svenska salt när den används.

[länk]
Saxat från länken ovan
Desinfektion av vattentankar och brunnar:
Klorin tar bort alla bakterier som kan bildas i brunnar samt i vattentankar i båten, husvagnen eller fritidshuset, då dessa ej används. Dosering till stora vattentankar och brunnar: 1 del Klorin till 320 delar vatten, t ex 3,1 dl till 100 liter. Fyll upp alla ledningar och låt stå ett dygn. Låt sedan vatten flöda genom kranarna/pumpen tills det är fritt från smak och lukt av klor. Dosering till små vattendunkar: 1 dl Klorin till 8 liter vatten. Låt verka 10 min och skölj ur.

Om man nu tycker klorin låter farligt skulle man kunna använda chockklor till pooler i stället om man känner sig mer bekväm med det.
Klorin är vattenupplöst natriumhypoklorit , <5%, (men kloriten kan helller inte lösas i vatten över 25% i rumstemp)..Och som så många andra kemikalier får man väl inte sälja för potenta produkter till allmänheten..I fallet rengöringsmedel i allmänhet, vill man också ju gärna sälja så vattenrika produkter som möjligt, så dyrt som möjligt..gäller f.ö. även livsmedel.. majonnäs tex (Majonnäs görs av äggula och olja, kanske med lite citron, senap och vinäger...men den billiga du köper i affären innehåller dessutom en stor mängd vatten!)

mao Klorin duger säkert till brunnsrengöringen, men eftersom den innehåller >95% vatten går det åt lite mer än om man använder mer koncentrerade klorprodukter....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.