Junior medlem
Medlem: nov 2009
Västra Götaland 63 inlägg
pump till vattenutkastare
Har dåligt tryck i vattenutkastaren (kommunalt vatten), Finns det någon tryckstegringspump att ansluta direkt i vattenutkastaren för att få bättre tryck i spridarna?
Tryckstegeringspumpen bygger att man har ett högt flöde med lågt tryck på inloppet, och behov av mindre flöde med högre tryck på utloppet.
Om du inte har högt flöde nog fram till huset kommer den pumpa undertryck på inkommande ledning och inte fungera alls bra.
Man brukar väl ligga runt 4 bar på kommunala vattnet vid vattenmätaren, fullt tillräckligt, så då rekomenderar jag snarare som prototypen är inne på, att gå över anläggingen efter vattenmätaren och se var det stryps.
En strypning som bara släpper igenom 20l/min kommer ge dig obefintligt tryck om du försöker ta ut 30l/min efter den, dvs en vattenspridare eller strålmunstycke med fullt ös.
sen är även slangen mellan utkastaren och första grenen till spridarna viktiga. Om du kör flera spridare samtidigt rekomenderar jag 3/4 slang första biten. Typ halva tryckfallet på den.
Det är stor skillnad på 3/4" och 1/2" slang. Men hur mycket släpper utkastaren genom med ett vettigt tryckfall enligt databladet?.
Börja med att köpa en manometer, kan sättas varsomhelst, även kopplat i utkastaren bara man inte släpper ut vatten (statiskt tryck)
Protte
Trassla inte till det på egen hand, låt en ingenjör göra det.