Jag ser inte så där direkt vad som skulle vara fel. Men jag kan spekulera. Det kan vara bakfall i vissa rör, fast det är svårt att se på bilden. 50mm-rör från golvbrunnen? Väldigt klent reglat runt golvbrunnen, fast det är kanske inte VVS-firman som ska skyllas för det. Det ska väl bli ett våtrum, och då skulle man nog haft cc 300 mellan golvbjälkarna. Anslutningen från golvbrunnen in i det andra röret är väl inte optimal. Ett vanligt T-rör, det skulle varit mer riktat i flödets riktning. Bättre också att låta den ansluta till 100-röret, inte till avloppet från handfatet. De har använt väldigt många kopplingar för att få ihop det. Det hade säkert gått att få ihop det snyggare.
novis lekman som jag är på vvs, men här kommer mina gissningar:
* Dåligt förankrade rör i regelverket,
* Vid T- kopplingen blir det inget bra flöde (som tidigare skribent påpekade)
* Klent reglat, golvbrunnen ser klent uppreglat ut, fallet känns för dåligt.
Säkert fler felaktigheter, men så lejer jag ju bort all VVS.
* Dåligt förankrade rör i regelverket,
* Vid T- kopplingen blir det inget bra flöde (som tidigare skribent påpekade)
* Klent reglat, golvbrunnen ser klent uppreglat ut, fallet känns för dåligt.
Säkert fler felaktigheter, men så lejer jag ju bort all VVS.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det första jag reagerar på är T kopplingen från brunnen. Det röret borde ansluta i 45 grader mot stammen istället för 90 grader. Infästningen av brunnen ser alldeles för klen ut. De där stumparna som sticker ut från golvregeln lär ju inte bära mycket.
Var är avluftningen? Rören ser ut att bara ligga löst på marken, ingen klamring.
Var är avluftningen? Rören ser ut att bara ligga löst på marken, ingen klamring.
Jag försökte först hitta fel själv innan jag läste vad andra skrivit.
Och då tänkte jag först på T-röret som borde varit ett Y och att golvbrunnen inte verkar sitta i kortlingar på rätt vis, och avsaknad av klamring och att 50mm rör till golvbrunnen borde kanske varit ett 75.
Sen har jag tittat och grunnat mer, och det ev borde varit avluftning "bakom" toa-anslutningen.
Har dom använt 3 st 30° böjar på en del ställen, istället för två 45° ?
Och den där 50-pipan längst bort verkar istället ha en 90° isf 2st 45°. Men det är kanske inte så allvarligt?
Är det rätt att ha muffände mot toan?
Nä nu kommer jag inte på något mer ...
Och då tänkte jag först på T-röret som borde varit ett Y och att golvbrunnen inte verkar sitta i kortlingar på rätt vis, och avsaknad av klamring och att 50mm rör till golvbrunnen borde kanske varit ett 75.
Sen har jag tittat och grunnat mer, och det ev borde varit avluftning "bakom" toa-anslutningen.
Har dom använt 3 st 30° böjar på en del ställen, istället för två 45° ?
Och den där 50-pipan längst bort verkar istället ha en 90° isf 2st 45°. Men det är kanske inte så allvarligt?
Är det rätt att ha muffände mot toan?
Nä nu kommer jag inte på något mer ...
Det borde varit ett 75 rör som sammanbinder tvättställ o golvbrunn o följdakningen 110-75 yrör samt som tidigare påpekats samt y-rör frå golvbrunn
2 45 i stående 110 är inte nödvändigt dock inget fel ,golvbrunnens fäste är undermåligt,det bör vara hela kortlingar
Vad är det svarta slangen,som går under bjälkarna? kanske avluftning !!
2 45 i stående 110 är inte nödvändigt dock inget fel ,golvbrunnens fäste är undermåligt,det bör vara hela kortlingar
Vad är det svarta slangen,som går under bjälkarna? kanske avluftning !!
Tja golv brunnen håller den att stå på så som den är den får absolute inte lov att röra sig varför inte öka dmienstionen på reglarna och jacka ur dom för röret. sen är inte rören fäst vad jag kan se, sen varför 50 mm rör är ju ok men är alltid bättre med 75 mm rör och sen dra vidare det till vasken som i sin tur går på 110 röret så får man allt på en spolning om det skulle bli stopp om man skulle behöva spola golvbrunnen kommer man bara fram till t röret sen får man spola igenom annat stick inte så bra... men ok.. sen lite fler reglar mm hade ju inte varit fel beronde på vad för matrial som ska användas som golv..
Egenföretagaren som gjort detta sköter själv både VVS och bygg!
Fel som är lätt synliga:
¤ GB dåligt förankrad. Riktigt dåligt!
¤ 50 grenet är 88,5 inte som det borde 45º
¤ Allt 50 borde vara 75
¤ Slangen kommer upp i våtzon 1. Inte ens zon 2. Om man läser säker vatten så får bara avlopp komma upp ur golv, ja man kan göra en klack och få det godkänt, men jag skulle inte vilja ha det där i ett nytt badrum!
¤ Avloppet riktigt dåligt klammat. Även om han tänkt fylla upp med grus skulle jag rekommenderat fler upphängningar.
¤ Avsaknad av ordenligt avluftning, 75 röret utanför bild kan ev vara tilltänkt för detta men då ska det vara 110mm för att vara OK! 75 får endast användas som luftning i uppvärmt utrymme.
¤ Man kan lätt undvika en gäng skarvar om man tänkt till lite på avloppsdragningen
¤ Obehandlat virke ligger direkt på sten, ruttnar fort!
Kul dock att man använder denna bild (med flera) som reklam för sig! :screwy:
Fel som är lätt synliga:
¤ GB dåligt förankrad. Riktigt dåligt!
¤ 50 grenet är 88,5 inte som det borde 45º
¤ Allt 50 borde vara 75
¤ Slangen kommer upp i våtzon 1. Inte ens zon 2. Om man läser säker vatten så får bara avlopp komma upp ur golv, ja man kan göra en klack och få det godkänt, men jag skulle inte vilja ha det där i ett nytt badrum!
¤ Avloppet riktigt dåligt klammat. Även om han tänkt fylla upp med grus skulle jag rekommenderat fler upphängningar.
¤ Avsaknad av ordenligt avluftning, 75 röret utanför bild kan ev vara tilltänkt för detta men då ska det vara 110mm för att vara OK! 75 får endast användas som luftning i uppvärmt utrymme.
¤ Man kan lätt undvika en gäng skarvar om man tänkt till lite på avloppsdragningen
¤ Obehandlat virke ligger direkt på sten, ruttnar fort!
Kul dock att man använder denna bild (med flera) som reklam för sig! :screwy:
LK i all ära, men dom tillverkar ju inte avlopp eller PEM
, men dock många andra underbara produkter som är värda var enda krona..... (OT bara för MathiasS är att jag är inne på 180:e lgh:en i rad, utan läckage med LK:s press-system = Svensk kvalité!!! Men det är snart ett minne blott då bygget nästan är färdigt och semestern infinner sig om en vecka!)
Ironin var ju bara "reklamen" för sig själva som företag!
Men vad är väl en bal på slottet... Den kan ju vara alldeles tråkig och trist........
Ironin var ju bara "reklamen" för sig själva som företag!
Men vad är väl en bal på slottet... Den kan ju vara alldeles tråkig och trist........
Redigerat:
Hahaha. Ett stort fel är att trädgårdsplattorna som används som grund ligger på sandhögar! Förmodligen kommer skiten sjunka rätt mycket, och då dom har en egen platta under 110-röret så kommer det få ta rätt mycket belastning