9 792 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
Problem med Vattenpump/tryck
Hej allihop.
Jag började gräva för en utbyggnad för ett par veckor sedan och råkade då klämma sönder vattenledningen till huset. Den fick rörmokaren laga.
Vi har djupborrad brunn med PEM-slang till huset. Inne i huset står vattenpump och hydrofor samt järnfilter.
Efter denna incidenten har vi haft problem med vattentrycket, väldigt olika tryck i olika kranar.
Köket, som ligger längst bort från hydroforen, har bäst tryck. Men kranen utomhus som sitter på andra sidan väggen från kökskranen har inget tryck alls.
Vattenpumpen står och går extremt länge jämfört med innan olyckan.
Idag när jag kikade till den var den glödhet och vattnet som man ser i glasbubblan efter pumpen var svart och hett. När jag skruvade av glaset luktade det "kokande bil".
Är det pumpen som är boven i dramat?
Snälla hjälp mig innan frugan flyttar in på hotell.
Jag började gräva för en utbyggnad för ett par veckor sedan och råkade då klämma sönder vattenledningen till huset. Den fick rörmokaren laga.
Vi har djupborrad brunn med PEM-slang till huset. Inne i huset står vattenpump och hydrofor samt järnfilter.
Efter denna incidenten har vi haft problem med vattentrycket, väldigt olika tryck i olika kranar.
Köket, som ligger längst bort från hydroforen, har bäst tryck. Men kranen utomhus som sitter på andra sidan väggen från kökskranen har inget tryck alls.
Vattenpumpen står och går extremt länge jämfört med innan olyckan.
Idag när jag kikade till den var den glödhet och vattnet som man ser i glasbubblan efter pumpen var svart och hett. När jag skruvade av glaset luktade det "kokande bil".
Är det pumpen som är boven i dramat?
Snälla hjälp mig innan frugan flyttar in på hotell.
Vi har oxå liknande lösning dock med pump i djupborrade brunnen. En hydropress och allmänt dålig tryck. Det skall skilja lite på tryck i hydroforen/pressen kontra pumpen ca 0.5kilo lite olika beroende på hydroforen/pressen.
Men det låter som din pump är slut. Jag skulle testa att köra med annan pump fungerar det bättre så köper du pumpen. Rörkrökre har säkert en pump att testa med.
Men det låter som din pump är slut. Jag skulle testa att köra med annan pump fungerar det bättre så köper du pumpen. Rörkrökre har säkert en pump att testa med.
Om du har djupborrad brunn och pumpen inne så tyder väll det på att du har en ejektorpump och således borde du ha en pem-slang till brunnen och en därifrån. Det var inte så att båda blev skadade men bara en blev korrekt lagad?
Om det är en hydrofor du har (och inte en hydropress), har du kollat att det är ordentligt med luft i den? Ingen luft medför att pumpen får starta och stoppa ideligen.
Inget av ovanstående tänkbara problem bör dock leda till ojämt tryck i husets kranar. Borde bli samma fenomen i alla.
Järnfilter har jag meckat en del, och många av dem har ju vattendriven backspolningsautomatik. Det är inte så att den hakat upp sig i något olämpligt läge? Eller att någon av alla de ventiler som ibland brukar omge ett järnfilter (förbikopplingar, etc) blivit lämnad i fel läge när ni höll på och lagade ledningen? Att jag tänker på detta beror på att utkastaren mycket väl kan tänkas vara kopplad före järnfiltret, men resten av huset efter filtret för att vatten till bevattning och liknande inte ska belasta filtret i onödan. Om något strular i filtret skulle det kunna förklara skillnaden i tryck.
Det känns som om det här inte nödvändigvis är ett enkelfel, utan att det kan vara flera olika fel. Du bör nog försöka beta av tänkbara felkällor en efter en.
Om det är en hydrofor du har (och inte en hydropress), har du kollat att det är ordentligt med luft i den? Ingen luft medför att pumpen får starta och stoppa ideligen.
Inget av ovanstående tänkbara problem bör dock leda till ojämt tryck i husets kranar. Borde bli samma fenomen i alla.
Järnfilter har jag meckat en del, och många av dem har ju vattendriven backspolningsautomatik. Det är inte så att den hakat upp sig i något olämpligt läge? Eller att någon av alla de ventiler som ibland brukar omge ett järnfilter (förbikopplingar, etc) blivit lämnad i fel läge när ni höll på och lagade ledningen? Att jag tänker på detta beror på att utkastaren mycket väl kan tänkas vara kopplad före järnfiltret, men resten av huset efter filtret för att vatten till bevattning och liknande inte ska belasta filtret i onödan. Om något strular i filtret skulle det kunna förklara skillnaden i tryck.
Det känns som om det här inte nödvändigvis är ett enkelfel, utan att det kan vara flera olika fel. Du bör nog försöka beta av tänkbara felkällor en efter en.
Redigerat:
Med djupborrad menar jag 40-50 meter djup. Det är ingen ejektorpump då det endast går en ledning från brunnen till huset. Jag tror att det är en JET-pump.PNO skrev:
Vad är skillnaden? Har bara hört hydrofor. Min är en kompositbehållare med tryckklocka på röret. Pumpen är inställd att starta strax under 2bar och stoppa vid 4bar.PNO skrev:
Problemet är inte att pumpen startar och stoppar, utan att den startar och går läääänge.
Igår stog jag och iaktog den när den startade. Det skvätte lite vatten i glasbubblan ett par sekunder bara. Men pumpen gick. Jag testade då att bryta strömmen till pumpen och sen starta den igen. Fick upprepa detta flertalet gånger och tillslut fylldes systemet. Det tog 40minuter att komma upp i 4bars tryck.
Jag har testat att köra ut vattnet i systemet före järnfiltret utan förbättring. Utkastaren har ingen separat ledning utan sitter med ett T-kors under diskbänken. ca 40cm mer rör. Kan det sitta nåt skit i dom 40 centimetrarna?PNO skrev:Inget av ovanstående tänkbara problem bör dock leda till ojämt tryck i husets kranar. Borde bli samma fenomen i alla.
Järnfilter har jag meckat en del, och många av dem har ju vattendriven backspolningsautomatik. Det är inte så att den hakat upp sig i något olämpligt läge? Eller att någon av alla de ventiler som ibland brukar omge ett järnfilter (förbikopplingar, etc) blivit lämnad i fel läge när ni höll på och lagade ledningen? Att jag tänker på detta beror på att utkastaren mycket väl kan tänkas vara kopplad före järnfiltret, men resten av huset efter filtret för att vatten till bevattning och liknande inte ska belasta filtret i onödan. Om något strular i filtret skulle det kunna förklara skillnaden i tryck.
.....PNO skrev:
Thomson skrev:
Båda två har egenskapen att med hjälp av en luftkudde jämna ut vattentrycket. Skillnaden är att i en hydropress är luften i en gummiballong medans luften i hydroforen är fri, ovanpå vattnet. Om en hydropress töms helt så stannar alltså luften kvar i ballongen, och det är bara att starta upp systemet igen. I en hydrofor så behöver man fylla på luft om tanken har tömts helt eftersom luften åkt med vattnet ut. Om den är av komposit så låter det som en hyffsat moden sak och då är det högst troligt en hydropress, och du kan stryka den från felkällelistan.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det kan inte vara så att när systemet tömdes på vatten helt att en massa skräp losnade och satte igen silar både här och där.
Har själv råkat ut för det och jag fick tom demontera dusch blandaren för att rensa silarna på den.
Fenomenet med pumpen kan jag dock inte förklara.
Har själv råkat ut för det och jag fick tom demontera dusch blandaren för att rensa silarna på den.
Fenomenet med pumpen kan jag dock inte förklara.
Vi hade uppe ytterligare en rörkrökare igår. Tillsammans konstaterade vi att brunnen är 60m djup, men i den finns bara 10m 32mm slang med ett filter. Därifrån går det en 20m lång 25mm slang till huset/JETpumpen.
Efter den sitter ett "bultfilter" Däri var det totalstopp av gegga.
Efter det sitter "glasfiltret" uppochner. Alltså ovanpå röret. Så all skit som det filtret ska ta hand om åker med till Järnfiltret. Detta är installerat 1988 och mig veterligen aldrig underhållet över huvudtaget.
Hydropressen hade bara ett tryck på 0.45 bar när den var tömd på vatten.
Rören ut i huset är bara 10mm och installerade 1973
Lägg då till 40 år av avlagringar i dom så finns det inte mycket utrymme kvar för vattnet att färdas på.
Summa summarum så sluta det hela med att vi måste byta rubbet, från brunn och in.
Skitkul!
Efter den sitter ett "bultfilter" Däri var det totalstopp av gegga.
Efter det sitter "glasfiltret" uppochner. Alltså ovanpå röret. Så all skit som det filtret ska ta hand om åker med till Järnfiltret. Detta är installerat 1988 och mig veterligen aldrig underhållet över huvudtaget.
Hydropressen hade bara ett tryck på 0.45 bar när den var tömd på vatten.
Rören ut i huset är bara 10mm och installerade 1973
Lägg då till 40 år av avlagringar i dom så finns det inte mycket utrymme kvar för vattnet att färdas på.
Summa summarum så sluta det hela med att vi måste byta rubbet, från brunn och in.
Skitkul!
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag tror inte ni behöver byta från brunnen till pumpen.
Detta kan man enkelt kolla genom att pumpa vattnet direkt ur pumpen och se hur mycket det kommer per minut.
Har ni bara 10 mm rör räcker det med att pumpen klarar ge 20 liter i minuten vid fritt blås för att den ska klara ge mer än vad ett 10 mm rör kan ta imot vid 2-3 bar.
Jag tror fortfarande att det sitter en massa skit i silar och liknade inne i huset.
Jag fick själv rensa precis allt när min sug ledning tömdes helt på vatten så en massa skit lossnade.
Detta kan man enkelt kolla genom att pumpa vattnet direkt ur pumpen och se hur mycket det kommer per minut.
Har ni bara 10 mm rör räcker det med att pumpen klarar ge 20 liter i minuten vid fritt blås för att den ska klara ge mer än vad ett 10 mm rör kan ta imot vid 2-3 bar.
Jag tror fortfarande att det sitter en massa skit i silar och liknade inne i huset.
Jag fick själv rensa precis allt när min sug ledning tömdes helt på vatten så en massa skit lossnade.
Jag har rensat alla silar jag hittar. Har även monterat ner duschblandaren och konstaterat att den är helt igenbeckad.
Problemet är att hela systemet är underdimensionerat för en normal familj på 2000talet. Idag körs det diskmaskiner och tvättmaskiner dagligen, det duschas i tid och otid och det är inte systemet dimensionerat för.
När jag ändå måste byta rubbet inne så känns det lika bra att dra en ny 32mm slang och montera pumpen i brunnen istället. Då är allt nytt och fräscht och man kan känna sig lugn i många år framöver.
Problemet är att hela systemet är underdimensionerat för en normal familj på 2000talet. Idag körs det diskmaskiner och tvättmaskiner dagligen, det duschas i tid och otid och det är inte systemet dimensionerat för.
När jag ändå måste byta rubbet inne så känns det lika bra att dra en ny 32mm slang och montera pumpen i brunnen istället. Då är allt nytt och fräscht och man kan känna sig lugn i många år framöver.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
kan hålla med om att 10 mm rör är i klenaste laget.
Men jag tror inte pem slangen är igen satt för järnet fastnar inte på samma sätt i pem slangar.
Man skulle kanske kunna rensa pem slangen med en rör rens till en hög tryckstvätt.
Ska du tvunget ha ny sugledning om möjligt låt den gamla pumpen och sug ledningen sitta kvar för man får som bekant pump haveri en storhelg eller freddag kväll och då är det inte fel med reserv pump.
Men jag tror inte pem slangen är igen satt för järnet fastnar inte på samma sätt i pem slangar.
Man skulle kanske kunna rensa pem slangen med en rör rens till en hög tryckstvätt.
Ska du tvunget ha ny sugledning om möjligt låt den gamla pumpen och sug ledningen sitta kvar för man får som bekant pump haveri en storhelg eller freddag kväll och då är det inte fel med reserv pump.
Det var ingen dum ide att spara den gamla pumpen ifallatt.
Jag tror inte PEM slangen är igensatt heller, men eftersom jag ändå har grävt upp gräsmattan så är det inget merarbete att byta till en 32mm. Den kostar ju bara runt 15kr/m så det är ju ingen större kostnad i sammanhanget.
Jag tror inte PEM slangen är igensatt heller, men eftersom jag ändå har grävt upp gräsmattan så är det inget merarbete att byta till en 32mm. Den kostar ju bara runt 15kr/m så det är ju ingen större kostnad i sammanhanget.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
När jag drog in kommunalt vatten för några månader sen passade jag på att dra in en ny sug ledning och drog ut en till slang till trädgården en stoppade jag en trycklufts slang i och ett tom rör jag pluggade och grävde ner ifall jag ska ha ut el någon gång och så klart den ledningen till det kommunala vattnet.
Totalt drog jag 5 st pem 32 i ett 100 mm hål.
Slang är som sagt billig
Totalt drog jag 5 st pem 32 i ett 100 mm hål.
Slang är som sagt billig
Klicka här för att svara