Jag har en fontän i granit med en nedgrävd vattenbalja på 60 liter under. Vad jag i min dumhet inte insåg när jag anlade den var att jag borde försett baljan med ett avlopp. Baljan är svår att tömma och rengöra eller byta vatten i och dessutom står den med stillastående vatten/is på vintern (regnvatten/snö fyller den) vilket inte är trevligt på våren (luktar illa). Jag vill alltså gräva upp och förse den med avlopp.
I tur och ordning från botten av baljan skulle jag behöva något i stil med:
- En anslutning i botten av baljan som tätar mellan avloppsrör och balja. En fläns på ovansidan och en mutter på undersidan skulle t.ex. kunna fungera.
- En 90 graders krök, helst hopbyggd med anslutningen för att spara djup.
- Cirka 2 meter slang. Det är frestande att använda den kvarblivna stumpen från bervärmen. Den har dimensionen 40x2.5 mm (ytterdiam 40 och tjocklek 2.5). Men behövs det annan dimension så köper jag nytt.
Alltsammans ligger på icke frostfritt djup och det kan inte uteslutas att slangen kan komma att innehålla kvarstående vatten under vintern.
Jag har surfat på Rinkaby för att hitta något passande, men framförallt är det svårt att hitta en lämplig anslutning till baljan. Det finns flänsar för 22 mm rör men det verkar lite klent med tanke på att lite löv och skräp ska kunna rinna ut.
Alla tips mottages tacksamt.
Pen