Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Hej alla!
Är ganska nybliven husägare och hyfsat grön på tekniken än så länge. Problemet jag har idag är att jag skulle vilja öka trycket på vattnet lite. Vattentrycket inne i huset är rätt ok, duscharna är lite trötta men ok. Problemet jag har är i trädgården. Försöker köra min nyinköpta vattenspridare, men uppskattar att jag knappt får ut hälften i täckningsområde mot vad den skulle kunna leverera.
Min idé var att öka trycket i hydropressen, men kanske finns det andra åtgärder som är bättre?
Som det ser ut idag så finns egen brunn på tomten med en dränkpump i, i "maskinrummet" finns 750 liter acctank, 30 liters hydrofor och en 60 liters hydropress.
Eftersom det är främst kallvattnet jag vill öka trycket på så är det väl hydropressen jag skall ge mig på? Det är en Zilmet, finns bilder bifogat. Har tyvärr ingen manual till den så jag vet inte hur jag skall bära mig åt. Den verkar vila på ca 2 bar idag men har kapacitet för 6 bar - jag skulle vilja landa på 4 bar ... tror jag.
Man kan ju skruva på muttrarna för att flytta reglagen, hitills har jag inte vågat göra det i någon större utsträckning. Antar att "Till" är hur låg trycket får sjunka innan pumpen slår på och "Från" är när pumpen skall stanna. Men jag vet inte hur differansen mellan på/av skall vara eller om det finns andra betänkligheter.
1. Finns det risker med att öka trycket? Kan rör fara illa? Huset byggt 1980.
2. Kanske dränkpumpen begränsar, klara kanske inte mer än ~2 bar?
3. Hur skall man ställa på/av vreden för att uppnå 4 bar? (Till 2 - Från 4?)
4. Luftblåsan, vad skall den ha för tryck?
5. Finns det annat att tänka på, alternativa lösningar?
Jag provade att trycka på fjädrarna, ungefär som jag skulle skruvat på justeringsmuttrarna, men jag märkte inte att det hände något. Hörde inget flöde av vatten eller att nålen rörde på sig. Kanske finns det en tröghet i systemet?
Från verkar ju redan stå på 4, betyder det att det är något annat i systemet som begränsar kapaciteten?
Är ganska nybliven husägare och hyfsat grön på tekniken än så länge. Problemet jag har idag är att jag skulle vilja öka trycket på vattnet lite. Vattentrycket inne i huset är rätt ok, duscharna är lite trötta men ok. Problemet jag har är i trädgården. Försöker köra min nyinköpta vattenspridare, men uppskattar att jag knappt får ut hälften i täckningsområde mot vad den skulle kunna leverera.
Min idé var att öka trycket i hydropressen, men kanske finns det andra åtgärder som är bättre?
Som det ser ut idag så finns egen brunn på tomten med en dränkpump i, i "maskinrummet" finns 750 liter acctank, 30 liters hydrofor och en 60 liters hydropress.
Eftersom det är främst kallvattnet jag vill öka trycket på så är det väl hydropressen jag skall ge mig på? Det är en Zilmet, finns bilder bifogat. Har tyvärr ingen manual till den så jag vet inte hur jag skall bära mig åt. Den verkar vila på ca 2 bar idag men har kapacitet för 6 bar - jag skulle vilja landa på 4 bar ... tror jag.
Man kan ju skruva på muttrarna för att flytta reglagen, hitills har jag inte vågat göra det i någon större utsträckning. Antar att "Till" är hur låg trycket får sjunka innan pumpen slår på och "Från" är när pumpen skall stanna. Men jag vet inte hur differansen mellan på/av skall vara eller om det finns andra betänkligheter.
1. Finns det risker med att öka trycket? Kan rör fara illa? Huset byggt 1980.
2. Kanske dränkpumpen begränsar, klara kanske inte mer än ~2 bar?
3. Hur skall man ställa på/av vreden för att uppnå 4 bar? (Till 2 - Från 4?)
4. Luftblåsan, vad skall den ha för tryck?
5. Finns det annat att tänka på, alternativa lösningar?
Jag provade att trycka på fjädrarna, ungefär som jag skulle skruvat på justeringsmuttrarna, men jag märkte inte att det hände något. Hörde inget flöde av vatten eller att nålen rörde på sig. Kanske finns det en tröghet i systemet?
Från verkar ju redan stå på 4, betyder det att det är något annat i systemet som begränsar kapaciteten?
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Det är i slutändan pumpen som sätter begränsningen på trycket. Om pumpen inte klarar mer än 50 m v p (meter vattenpelare) ca 5 bar, så kan du aldrig få högre tryck. För en pump så specas maxtrycket vid 0 l/s flöde så du måste ha en pump med kapacitet över ditt önskade maxtryck. Bäst är att kolla på pumpkurvor för den pump man har. Tänk på att lyfthöjd, förluster i ledningar mm mellan vattenytan i brunnen och hydropressen också bidrar till att sänka maxtrycket. Om pumpen ska pumpa vatten från en brunn där vattenytan är 10 m under pumpen så tappar du ca 1 bar där.
På tryckströmbrytaren har du två muttrar som du kan justera. Ena skalan är märkt stopp och den andra start. Stoppskruven (högst tryck) är den som ska vara längst inskruvad. Skalorna är inte jätteexakta och kan justeras in så att de stämmer med trycket som din tryckmätare visar.
1. En normal anläggning ska klara 6 bars tryck.
2. Dränkpumpen kommer att sätta gränsen enl ovan.
3. Start 2 bar, stopp 4 bar. Se ovan.
4. Luftblåsan ska ha ett förtryck (hydropressen tom på vatten) på ca 0,3 bar under önskat starttryck. Detta är inte så himla kinkigt.
5. Det finns s k tryckstegringspumpar att köpa. Kolla med en större pumpfirma. T ex Pumphuset.
På tryckströmbrytaren har du två muttrar som du kan justera. Ena skalan är märkt stopp och den andra start. Stoppskruven (högst tryck) är den som ska vara längst inskruvad. Skalorna är inte jätteexakta och kan justeras in så att de stämmer med trycket som din tryckmätare visar.
1. En normal anläggning ska klara 6 bars tryck.
2. Dränkpumpen kommer att sätta gränsen enl ovan.
3. Start 2 bar, stopp 4 bar. Se ovan.
4. Luftblåsan ska ha ett förtryck (hydropressen tom på vatten) på ca 0,3 bar under önskat starttryck. Detta är inte så himla kinkigt.
5. Det finns s k tryckstegringspumpar att köpa. Kolla med en större pumpfirma. T ex Pumphuset.
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Och så är det väl också, har ju ca 20 meter vanlig trädgårdsslang. Men om jag ökar från 2 bar till 4 borde ju effekten bli bättre. Dock börjar jag ju undra om min pump verkligen kan leverera 4 bar. Det är en Grundfos, men vilken modell jag har är oklart.
Måste dessutom kolla blåsan i hydropressen, kan ju vara dåligt tryck där med?
Måste dessutom kolla blåsan i hydropressen, kan ju vara dåligt tryck där med?
Om trycket i hydropressen är dålig yttrar det sig som att vattentrycket sjunker snabbt när du öppnar en kran.
Prova att justera tryckströmbrytarens stopptryck i steg uppåt och se vad din pump klarar. 4 bar borde inte vara några problem.
Prova att justera tryckströmbrytarens stopptryck i steg uppåt och se vad din pump klarar. 4 bar borde inte vara några problem.
Nu har jag kommunalt vatten med bra/normalt tryck men jag har aldrig märkt några problem med spridaren trots 50 meter halvtumslang innan. Jag har dock ingen aning om vilket tryck jag har men uppfattar det som "normalt".Göran.W skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Så är det ju, trycket sjunker ganska fort när man kör igång nått. Ser ut som att stopptrycket redan står på 4 bar. Dit kommer man aldrig, kanske som max 2.3
Borde nog tömma hydropressen och kolla om blåstrycket är ok.
Borde nog tömma hydropressen och kolla om blåstrycket är ok.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det beror mycket på vad man är van vid.Alfredo skrev:
Jag kör normalt med 2 spridare till en vanlig jet pump och skickar ut runt 2,5 kubik i timmen från en vanlig jet pump.
Nu har jag 32 mm pem i marken och sen 3\4 tums slang.
Med 50 meter 1/2 tums slang landar man på runt 600 liter i timmen
Nu spelar det väl inte så stor roll med kommunalt vatten men har egen pump så kostar det att pumpa upp vattnet och då vill man ha så lågt flödes motstånd som möjligt.
Nu vet vi inte vad det sitter för pump i brunnen.
Det kan ju faktiskt vara så att den inte ger så många minut liter.
Kan vara värt att kolla kranen ute också. Jag har 2 st såna där självdränerande kranar. Den ena har jag bara halva trycket/flödet i om jag inte viker slangen dubbel en stund. Misstänker att backventilen kärvar på den.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag undrar om det sitter backventiler i dom kranarna.
Tror inte det iaf,
Tror mer på att käglan "klibbar" fast för att man stänger för hårt vilket många gör.
Dom ska stängas med samma kraft som vanliga kranar.
Efter dom är stängda ska dom "läcka" en liten stund tills vattnet framför käglan dränerats.
Käglan sitter längst in på dom kranarna och när folk stänger dom så tror många att dom läcker eftersom det rinner vatten och spänner ännu hårdare och när dom gör det hinner det sista vattnet dräneras så man kan tro det behövdes dras så hårt.
Jag är en av dom som gjort det felet.
Tror inte det iaf,
Tror mer på att käglan "klibbar" fast för att man stänger för hårt vilket många gör.
Dom ska stängas med samma kraft som vanliga kranar.
Efter dom är stängda ska dom "läcka" en liten stund tills vattnet framför käglan dränerats.
Käglan sitter längst in på dom kranarna och när folk stänger dom så tror många att dom läcker eftersom det rinner vatten och spänner ännu hårdare och när dom gör det hinner det sista vattnet dräneras så man kan tro det behövdes dras så hårt.
Jag är en av dom som gjort det felet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden