Hej

Nu är det så att jag ska renovera toaletten på ovanvårningen och tänkte lägga in nya rör under golvet, och hade då tänkt använda mig av pexslang då det blir lättare att få ner slangen genom golvet och ner i källaren. Men i källaren måste jag då skarva ihop pexslangen med ett gjutjärnsrör och ett kopparrör. Men finns det någon koppling gör det?

Krilleman
Klart man kan skarva på sin nya PEX-slang på sitt befintliga system. Men det beror ju självklart på vad du har på din befintliga anläggning och vilken dimension allt har. En bild på anslutningsstället med lite utvändiga mått hade ju hjälpt enormt för ett exakt och korrekt svar!!!!

Jag tvivlar på att du har gjutjärn på tappvatten... Galv på KV och koppar på VV är standard i gamla installationer. Menar du att du ska gå på ett gjutjärnsrör också på avloppet?!

Jo galv rör är det ju såklart. Kopparröret är 22mm och galv är 28mm. Och det ska bara sarvas rakt på varandra

Galvrör -------(koppling)------- Pex
Koppar--------(koppling--------Pex

Krilleman
Vilken dimension på PEX?

Vad ska man ha för storlek på pexen? Jag ska bara ha det till blandare och toalett. Är inte så insatt på detta men har nu väntat på rörmockare i 3 månader! och börjar bli leds på att vänta så tänkte kolla ifall det inte är allt för avancerat så gör jag det själv.

LK's 16 passar bra till det. 15 om du använder uponor/wirsbo

Om du har väntat 3mån på rörmockare kanske det är läge att ringa en annan?

Jag är inne på den tredje rörmockaren som har lovat att komma. Tror det är mer än tre månader jag väntat.

Hittar ingen klämmringsskarv som är

28mm Järnrör <------> 15mm PEX

Finns det?

Krilleman
Finns det ingen gänga du kan använda???

Hittar du ingen får du sätta en unifix, kan även kallas för reparationskoppling eller stålrörskoppling.

Krilleman
endast till för värme...

dgs skrev:
[länk]
stolek 20

[länk]
nr 3604

[länk]

edit: så nu att du ville ha 15mm pex. Ovanstående pexkona+mutter är till 16mm
Står ju att den är till 15mm klämmringskoppling?

Krilleman
Köp en korrekt stödhylsa till pexen så passar det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.