Hej,
har precis monterat in en ny fluidmaster flottörventil i min toalett. Lindade lite gängtejp och anslöt till vattenledningen.

Jag misstänker att jag var lite snål med gängtejpen, det läcker pyttelite.
Det är inte så att det kontinuerligt droppar, utan bara så lite att man ser att det är lite fuktigt.
Jag har satt en bytta under och den är kruttorr.

Hur kritiskt är det?
Finns det långtidseffekter, typ att det kommer att korrodera snabbare och kan orsaka större läckage?

Har ingen lust att montera ner alltihop igen.

Det kommer ej att täta själv gör om

"Lindade lite gängtejp och anslöt till vattenledningen." Är du säker på att det är gängan som skall täta ?
Jag tror det vanligaste är att det är tätning med packning. I sådant fall bör inte gängtejp användas eftersom det inte är gängan som tätar, gängtejpen gör bara att man inte känner det verkliga vridmomentet mot packningen. Det kritiska med tätning med packning är 1) att anslutningen är rak 2) att anslutningsytorna på bägge sidor om packningen är rena och släta 3) att packningen är hel och inte sönderdragen med för stort moment. 4) dra mesta biten för hand för att vara säker att gängan gängar rakt, sista biten med nyckel.

Redigerat:
Men om detta lilla läckage inte förvärras, är det då någon risk med att låta det vara så?
Det är ju så himla lite, det droppar inte ens ner på golvet.

Eller säger ni att det kommer att förvärras?

Jag säger att man kan göra som man vill med det. Det kommer väl inte plötsligt bli översvämning. Avvakta och fixa bara om det blir ett problem för dig.

läcker det så pyttelite kommer det att bli tätt av sig själv

Njaa. Jag röstar på att det bör göras om. Om det är en koppling med "lekande mutter" som skall täta mot plan yta med packning, så kan den börja läcka dramatikst mycket mer om röret skakar till lite. Som sagt det skall inte vara gängtejp där, om du har rätt typ av koppling.

Hade det varit radiatorsystemet med cirkulerande skitigt vatten, då hade det tätat. Det gör det inte, när det gäller tappvatten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.