Renoverar en dusch/toa och ska dra ny avloppsstam,
Vad säger reglerna om att ha ett 110mm grenrör (med mjuk böj) liggandes?
Lite svårt att förklara men om man vrider röret på bilden 90 grader så att alla anslutningar blir horisontella,
toalettens avlopp kommer då ansluta till den "mjuka böjen"
(Givetvis kommer jag att ha normalt fall på rören)
Tror ni det blir risk för stopp i böjen?
Jag vet att man helst ska ha 2st. 45 graders böjar men jag tror inte att det är genomförbart i detta fall.
Så vad tror ni?
Mvh Gren
Vad säger reglerna om att ha ett 110mm grenrör (med mjuk böj) liggandes?
Lite svårt att förklara men om man vrider röret på bilden 90 grader så att alla anslutningar blir horisontella,
toalettens avlopp kommer då ansluta till den "mjuka böjen"
(Givetvis kommer jag att ha normalt fall på rören)
Tror ni det blir risk för stopp i böjen?
Jag vet att man helst ska ha 2st. 45 graders böjar men jag tror inte att det är genomförbart i detta fall.
Så vad tror ni?
Mvh Gren
Jag har mätt och testat lite och det kan ev. gå med 2 st 45 gradersböjar till wc:n och det känns ju inge vidare att chansa med risk för att få stopp när rören väl ligger på plats i golvet...
Tack för era svar!
EDIT:
Tack för era svar!
EDIT:
Redigerat:
Fast frågan var väl inte 90 gradersböj kontra 2*45 gradersböj utan huruvida man kan tilta det hela så det ligger horisontellt? Om vi frångår att TS verkar kunna lösa det, kan man lägga skarvarna horisontellt? Nyfiken för egen del.
En "skarv" kan ju förstås ligga horisontellt, eller nästan horisontellt. Det som är olämpligt är att ha ett t-kors där the payload helt tappar farten.
Så här tycker jag det ska se ut:

...och så här såg det ut tidigare. T-kors överallt. På vissa ställen låg det skit uppströms, på andra ställen spolades det bort.

Så här tycker jag det ska se ut:
...och så här såg det ut tidigare. T-kors överallt. På vissa ställen låg det skit uppströms, på andra ställen spolades det bort.

Klicka här för att svara