Jag ska koppla in kommunalt vatten och avlopp till mitt hus.
Får jag själv göra det förutom att sätta på vattnet?
Jag är utbildad rörläggare.

Inkopplingen får du nog inte göra men att dra allt som är på din tomt får du ju göra.

Okey.
Men på blanketten så ska jag fylla i "Behörig installatör".
Vad fyller man i där då?

Ditt namn? Skulle jag gjort.

d^_^b
huggan skrev:
Ditt namn? Skulle jag gjort.

wanegardh skrev:
Okey.
Men på blanketten så ska jag fylla i "Behörig installatör".
Vad fyller man i där då?
det menas nog den insallatör som gör inkopplingen från kommunens till ditt inkommand vid tomtgränsen. När kommunen lägger kommunalt VA i ett område, fixar det företag man anlitat även inkoppling till var fastighet. Men är din inkoppling ett enskilt ärende, är det nog bäst du ringer till kommunens VA ansvarige och frågar vem dom brukar anlita och som är behörig.

Vad menar du med enskilt ärende?
Dom la ner kommunalt för drygt två år sen.
Men jag har bara inte kopplat in mig än.
Anslutningsavgiften betalde jag.
Men jag vet ju inte vad den behöriga installatören heter.
Så då kan jag isåfall inte fylla i nåt.

Göran.W
I min kommun Tomelilla fick jag innan jul besked på att jag fick koppla in det själv sen kom dom bara och monterade mätaren och satte på vattnet i gatan.
Inte ett ord om behörighet trots jag sa att jag skulle gräva själv och montera pem slangen på service ventilen.

Låter bra.
Jag bor i Sjöbo.

Göran.W skrev:
I min kommun Tomelilla fick jag innan jul besked på att jag fick koppla in det själv sen kom dom bara och monterade mätaren och satte på vattnet i gatan.
Inte ett ord om behörighet trots jag sa att jag skulle gräva själv och montera pem slangen på service ventilen.
Hyrde du en minigrävare?

Göran.W
Jag har inte grävt än utan det blir först till sommaren.
Kommer att använda en större traktor grävare iom vi har en som har en gräv firma i släkten.
Det funka bra med en mini grävare om det inte är långa sträckor det rör sig om.