Jag ska koppla in kommunalt vatten och avlopp till mitt hus.
Får jag själv göra det förutom att sätta på vattnet?
Jag är utbildad rörläggare.

Inkopplingen får du nog inte göra men att dra allt som är på din tomt får du ju göra.

Okey.
Men på blanketten så ska jag fylla i "Behörig installatör".
Vad fyller man i där då?

Ditt namn? Skulle jag gjort.

d^_^b
huggan skrev:
Ditt namn? Skulle jag gjort.

wanegardh skrev:
Okey.
Men på blanketten så ska jag fylla i "Behörig installatör".
Vad fyller man i där då?
det menas nog den insallatör som gör inkopplingen från kommunens till ditt inkommand vid tomtgränsen. När kommunen lägger kommunalt VA i ett område, fixar det företag man anlitat även inkoppling till var fastighet. Men är din inkoppling ett enskilt ärende, är det nog bäst du ringer till kommunens VA ansvarige och frågar vem dom brukar anlita och som är behörig.

Vad menar du med enskilt ärende?
Dom la ner kommunalt för drygt två år sen.
Men jag har bara inte kopplat in mig än.
Anslutningsavgiften betalde jag.
Men jag vet ju inte vad den behöriga installatören heter.
Så då kan jag isåfall inte fylla i nåt.

Göran.W
I min kommun Tomelilla fick jag innan jul besked på att jag fick koppla in det själv sen kom dom bara och monterade mätaren och satte på vattnet i gatan.
Inte ett ord om behörighet trots jag sa att jag skulle gräva själv och montera pem slangen på service ventilen.

Låter bra.
Jag bor i Sjöbo.

Göran.W skrev:
I min kommun Tomelilla fick jag innan jul besked på att jag fick koppla in det själv sen kom dom bara och monterade mätaren och satte på vattnet i gatan.
Inte ett ord om behörighet trots jag sa att jag skulle gräva själv och montera pem slangen på service ventilen.
Hyrde du en minigrävare?

Göran.W
Jag har inte grävt än utan det blir först till sommaren.
Kommer att använda en större traktor grävare iom vi har en som har en gräv firma i släkten.
Det funka bra med en mini grävare om det inte är långa sträckor det rör sig om.
Glöm inte kabel markeringen till el och tele som är kostnads fri.

Göran.W skrev:
Jag har inte grävt än utan det blir först till sommaren.
Kommer att använda en större traktor grävare iom vi har en som har en gräv firma i släkten.
Det funka bra med en mini grävare om det inte är långa sträckor det rör sig om.
Glöm inte kabel markeringen till el och tele som är kostnads fri.
Det är bara vatten och avlopp jag ska gräva ner.

Göran.W
Det är aldrig fel att begära kabel markering för el och tele kablarna går inte alltid rakaste vägen över tomten och in i huset.
Fråga inte hur jag vet det:rolleyes:

Oj, det var jag som missförstod dig.

Jag vet också... :)... Skulle gräva 14 meter längd och 1 meter djupt. Redan efter 30 cm på ett ställe gick telekabeln av... Löstes med "mus-öron"-skarvar ;).

Inkoppling av kommunalt vatten gjorde detta i Sjöbo också på mitt förra hus.

Det var den dyra rör butiken Nilsson Rör som hade ensamrätt på inkopplingen. Ägaren till rör butiken fyller i blanketten och tar kontakt med kommunen.

Sen glatt betala bygglovet på 825 kr, inkoppling av vatten 62.500 kr, inkoppling till huset från gatan 9.800 kr. Men skönt slippa pumpen så det är tyst i hela huset :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.