Jag har renoverat tvättstugan och tänkte återanvända den morablandare som fanns innan. Enhandsgrepp, "köksmodell", vred för tvättmasking.

Den funkade bra innan jag demonterade den. Fick kapa bort en bit av rören för att klämringarna och muttrarna inte gick igenom hålet när jag skulle ta bort blandaren.

Nu, ny bänkskicka, nya rör och kopplingar. Allt funkar bra, förutom just själva blandaren. Det läcker någonstans i blandaren. Vatten sipprar ut i springan mellan den del som vrider sig när man ändrar kallt-varmt och resten av blandarhuset. På undersidan sprutar det väldigt lite och fint, som en dimma nästan.

Jag böjde blandarens rör lite för hand när blandaren var fast i bänkskivan för att få dem att peka dit jag ville. Kan detta ha förstört något?

Låter det som att detta går att laga med packningar eller har jag sabbat blandaren? Var köper man isf packningar till mora?

Det som läcker där uppe kan man fixa med ny packning men om det sprutar på undersidan så verkar det ju som du skadat rören där de går in i blandaren och då är det inte mycket att göra åt.
För det kommer väl inte från nån av kopplingarna du kopplat in den med?

JerreEssberg skrev:
Det som läcker där uppe kan man fixa med ny packning men om det sprutar på undersidan så verkar det ju som du skadat rören där de går in i blandaren och då är det inte mycket att göra åt.
För det kommer väl inte från nån av kopplingarna du kopplat in den med?
Nej, det är inte mina kopplingar som läcker. Tog loss den igen och återmonterade den (är för övrigt en mora temp ess). Nu var det inget läckage under blandaren. Däremot läckte det fortfarande mellan låsmuttern och övriga blandarcylindern (ursäkta min brist på korrekta facktermer).

Ska testa nya packningar som ni har föreslagit. Det är ju en billigare lösning än att köpa en ny blandare.

Förresten, när jag tog loss muttern och sedan satte dit den igen så gick det helt plötsligt att vrida kranen 360 grader. Kom jag åt något utan att veta om det? Försökte hitta info på moraarmatur.se men hittade inte direkt det jag sökte.

Redigerat:
du har väll en lås ring ett stopp på blandaren när du lossar muttern under plastkåpan så kan du ju snurra handtaget 360 grader för då klämmer inte stoppet mot en liten pigg..

Det visade sig att jag var lite för hårdhänt mot blandaren. Eller också var stoppet dåligt. Det var hur som helst av, det var därför det gick att vrida 360°.

Jag tog till slut den enkla (kanske dyra) vägen ut. Det blev en ny blandare. Då passade vi på att köpa den modell vi ville ha. Den gamla blandaren var inte riktigt perfekt, men i början kändes det dumt att inte återanvända den. Så blev det alltså inte...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.