Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Mar 2010
    Län: värmland

Hjälp! Avloppsröret går in i väggen... Nybygge. (bild)

Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig men detta problem. Tar det från början för å få rätt svar

Har beställt ett hus med färdig platta inkl avlopp etc och ett färdigt skal från en byggfirma. Dom har även rest alla innerväggar. Nu har jag med hjälp från en hjälpsam snickar kompis börjar med osb och gips, problemet blev fort tydligt i badrummet då avloppstammen lutar mot innerväggen utan beklädnad

Snickaren säger då att vi kapar ner detta slätt mot golv så kan man sätta en förskjutningsmojäng så kommer avloppet ut... Hmm. Vi får iaf dit osb och gips.

Rörmokaren kommer förbi å säger att det inte går, han är också osäker om det är lov att göra detta.

Husbyggaren säger att de va dumt å såga röret längst med golvet och att man ist skulle ha fräst in väggen och skippat gips el osb.. Hmm igen.

Mina frågor är: vad är lagligt och smidigt att göra åt detta? Måste man bila?

Tror inte jag får några problem med hysbyggaren att ordna detta men vill gärna ha lite mer kött på benen innan jag tar upp det.

Kan tillägga att den ska vara en vägghängd toa

2.    länk #2
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Montera upp en ny vägg så att avloppet hamnar rätt.

3.    länk #3

Går tyvärr inte då det på andra sidan är en stor vägg som den måste linjera mot.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Västernorrland

Instämmer med husbyggaren...
    Kika på denna, vet ej om den skulle funka?
    http://www.rinkabyror.se/artiklar/av...tanslutningar/

5.    länk #5

Instämmer med husbyggaren...
    Kika på denna, vet ej om den skulle funka?
    http://www.rinkabyror.se/artiklar/av...tanslutningar/
    Ja, förstod att det va nått sånt han menade Men när man ska få dit tätskiktet så måste man ju ha en list vid hörnen.. Den listen får man ju aldrig dit?

6.    länk #6
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Stockholm

Om det inte är ingjuten golvvärme så skulle jag nog bila bort såpass att man kan frilägga röret och dra om det en knapp dm längre ut från väggen, det skulle nog bli bäst om det nu är helt otänkbart att flytta väggen.

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2010
    Län: jämtland

Ska toan vara vägghängd måste ju röret in i väggen, då fins det två lösningar.
    Man tjockar på/flyttar väggen eller man bilar i golvet. Och bila kanske är den snabbaste lösningen om det inte är golvvärme. Med en riktig bilmaskin tar det inte så lång stund.

8.    länk #8

Det ska byggas ut en slits från denna väggen och utåt. Så den är inte väggen på bilden som toan ska in i

9.    länk #9

Någon som har en idé hur man FÅR göra enligt våtrummsreglerna?

10.    länk #10
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Ja det var nog dumt att kapa jäms med golvet. Det borde inte varit några problem att koppla på ett rör om man låtit väggen bukta in någon cm, just vid röret. Och det kommer ju inte att synas om du har en "låda" med toafixtur utanpå väggen.

Jag tror inte att det finns någon koppling att ta till mot det kapade röret som inte samtidigt ger en minskning av dimensionen. Alternativt så borde man kunna knacka sig ned 5 - 6 cm just runt röret och trä på en dubbelmuff som man sedan kan koppla sig på. Då har man inte kommit ut från väggen, men har något att koppla vidare på.

Godkännandemässigt så bör det handla om huruvida det går att få ett godkänt tätskikt mellan rör och vägg. Vet ej.

Ev. så kan det ge en förbättring om man gjuter upp en klack typ 50 mm runt röret och skyddar mot den, men man har ju då fortfarande problemet att få tätt bakom röret vid väggen. Och där kan det faktist verkligen komma vatten som följer röret på utsidan om det uppstår en läcka på någon del av fixturen.

Det normala är ju att man har en rörmanschett som ingår i tätskiktsystemet, den går troligen inte att montera rätt när röret sitter så nära väggen.

11.    länk #11
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Jag hade bilat upp och gjort om. Om inte annat för att sova gott på natten.

12.    länk #12

Ja, känns som det... Läste nyss i GVK:s regler och där står det ju faktiskt i klarspråk: "Avståndet mellan avloppsrör och vägg ska vara minst 60 mm."

Så då kan jag ju faktiskt med gott samvete säga det till firma som gjort jobbet så får dom göra om å göra rätt

För känns lite sådär och börja på å kapa å göra om väggen just för detta om det ändå inte blir fullgott skydd..

13.    länk #13
    Senior medlem Medlem: May 2007
    Län: Västra Götaland

Ja, känns som det... Läste nyss i GVK:s regler och där står det ju faktiskt i klarspråk: "Avståndet mellan avloppsrör och vägg ska vara minst 60 mm."
    Jo, fast gäller inte det i våtrummet? Om jag förstår det rätt så är det vi ser på bilden en blivande trumma/installationsutrymme (eller vad det nu kallas) som skall täckas med en vägg utanpå. Så jag undrar om regeln om 60mm verkligen är tillämplig för detta utrymme?

14.    länk #14

Den som ska göra våtrummet har sagt att man lägger våtsiktet i en hela badrummet först. Sedan sätter man upp väggen med exempelvis menerit skivor eller liknande. Eftersom alla vattenrör också går upp i detta utrymme känns det som rätt sätt att göra. Men det kanske finns andra alternativ....

15.    länk #15

Den som ska göra våtrummet har sagt att man lägger våtsiktet i en hela badrummet först. Sedan sätter man upp väggen med exempelvis menerit skivor eller liknande. Eftersom alla vattenrör också går upp i detta utrymme känns det som rätt sätt att göra. Men det kanske finns andra alternativ....
    Väggen/slitsen blir endast 1200mm hög och ca 220 djup. Sen blir den en ekskiva ovan så man lätt kan inspektera kopplingsutrymmet

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42