Nykomling
Medlem: Jan 2011
Ålder: 40
Län: Östergötland
äldre vattenburet system har börjat läcka?!
Sitter med bygglovsritningar inför renovering, nytt badrum m.m. Suck! Men:
Saken är nu den att i gamla badrummet (-68) så har en smärre läcka uppstått vid genomföring/mutter nere vid golvet från kallvatten in till vv-beredaren.
Började droppa pyttelite för 2 månader sen - varpå jag försökte få fast muttern bättre men den var totalt stum så jag vågade inte dra sönder alltihop.
Då vi inom kort blåser ut allt ur badrummet o gör om + bygger nytt badrum på ny plats gjorde jag därför en provisorisk lösning så länge med en gummislang direkt till golvbrunn.
Det har funkat bra i 2 månader men nu har droppandet tilltagit.
Ifall jag inte får dit en ny packning för där är förbålt trångt o snålt, kan jag annars dra på något medel rekommenderat utanpå muttern?? Som tillfällig lösning..
Nykomling
Medlem: May 2007
Län: uppsala
Kan nog vara svårt att täta utanpå muttern, vad är det för material? Koppar, galv, pem? Är det koppar och klämring kan det funka med att ta isär och smörja med tex locherpasta,
Nykomling
Har lagat provisoriskt ännu en gång och leder strålen nedåt mot avrinnings-slang till golvbrunnen. Maginfluensan härjar här hemma och jag orkar inte ta tag i detta på riktigt förrän jag står på benen.
Men kan nog behöva ta hjälp av farfar o morfar som är duktiga på vvs.
Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2008
Län: Västerbotten
en riktig fullösning som faktiskt fungerar är "reparationstejpen" som finns på clas ohlsson. nån sorts vulkande tejp som är godkänd att laga vattenläckor permanent med.
inte för att jag skulle lita på det permanent men vi har lagat ett rostläckande kallvattenrör med detta för två år sen, fortfarande tätt.
Nykomling
nickep> Fel av mig. Röret är i mässing och håller helt klart på att oxidera på detta utsatta ställe där det passerar hett vatten intill från och till från ett annat rör, det vattenburna systemet. Rätt stora temperaturskiftningar precis där, och ofta säkert 30-40 grader varmt precis där..
kickassford> Låter som ett alternativ. Skulle helst prova tejpen om det ginge. Men en fråga, när du tejpade rör i källaren hur pass mycket tryck, droppade, sprutade det? Var lagningen invid en gänga/mutter?
Det känns som att jag skulle använt tejpen isåfall för 2 månader sen, nu kommer jag få svårt att få torra ytor o få tejpen att sitta om jag inte är ruggigt snabb när jag lindar "172" varv. Fast jag kommer testa detta först och se om jag har tur att det funkar.
Har mindre lust att dra hit rörmokaren då han lär såga hela gamla vattensystemet + lär inte bli billig.
Alla tusenlappar här hemma just nu ska gå till ombyggnation och inget annat...
Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2008
Län: Västerbotten
trycket lär väl vara 4-5bar men det läckte inte så det stod en stråle rakt ut men man fyllde väl en 5liters hink på en vecka.
det var i ett gjutjärns T-stycke som hade rostat hål.
tejpen har inte direkt klister som vanlig tejp utan är mer som vulktejp, dvs behöver inte vara torrt för att det ska fästa.
den var inte så dyr så det är helt klart värt pengarna bara för att prova.
för övrigt kan jag säga att jag hädanefter kommer utföra vvsarbetena själv så långt det är möjligt pga av krökarnas ockerpriser.
Nykomling
Nej, vulktejpen funkade inte. Det är bara 1½cm in mot väggen från röret och extremt trångt och gick inte att linda den och sträcka så som jag ville, fast jag gav det en timmes försök lindade hit och dit och överallt. Så nu droppar vattnet ned i provisoriska avrinnings-röret igen.
Tillsvidare gör jag en egentillverkad tratt som ska klara även när vattnet börjar spruta lite mera. Till "tratten" kommer vulktejpen komma till användning.
Nej, tack till rörmokarn så länge som jag snart ändå blåser ur gamla skitbadrummet och bygger nytt badrum i tillbyggnaden istället.