Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2008
    Län: Värmlands

Avlopp utan avluftning.

Har ett problem med att jag skall koppla in mig på det kommunala avloppsnätet. Jag har ingen avluftning till mitt nuvarande avlopp. BDT vattnet går i ett eget system i 110 mm. rör och WC avloppet i 90 mm. separat rör som tidigare gick till en sluten tank. Numera i 20 år har jag kopplat ihop båda till en tre kammar brunn just innan tanken. Jag har inte haft några problem med varken WC avloppet eller BDT avloppet. Jag är nu rädd för att när jag kopplar bort tre kammar tanken och kör allt i ett rör till kommunens kopplingspung i ett 110 rör på en sträcka av 25 meter, att jag kan få problem med stopp i rören.

Huset är ett suturänghus och alla rör i nedervåningen är in murade i väggarna från övervåningen alla andra rör ligger under den gjutna plattn på neder våningen.

Frågor:

Måste jag ha avluftning ?

Kan jag från handfatet på övervåningen med 50 mm.rör som är kopplat till WC stammen på 90 mm. göra en avluftning upp till taket?

Skall jag försöka att koppla någon avluftning från WC röret upp till taket?

Hur jag än gör så måste jag riva väggen och golvet på övre toaletten .

Hur grovt skall ett avluftningsrör vara ?

Det måste väl räcka med att i så fall avlufta WC avloppet?

Kan man koppla avluftningen någon dm. under WC muffen?

Får man bättre transport av WC avloppet om man luftar eller är det bara för man är rädd att det suger ur vattenlåsen i WC stolen?

Kan det finnas någon WC stol som har en luftning som man kan föra vidare upp över taket ?

Bifogar en skiss, hemma gjord, hoppas ni förstår.

2.    länk #2
    Larsas avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Ålder: 42
    Län: Stockholm

Jag satte 75mm avluftning enl instruktion från rörisen, har sett andra rekommendationer här på forumet. Avluftningen behöver inte sitta i början av stammen, och man kan ha den som en T-koppling några meter efter toan.
    Det finns ventiler som luftar avloppet som du skulle kunna testa att sätta under handfatet (ev även nere). Det finns däremot en risk att de luktar lite..

---
    I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370506,18.134576

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42