Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: Västra Götaland

Problem med pump i djupborrad brunn

Hej!

Igår försvann mitt vatten. Håller på med en renovering modell större (i efterhand skulle jag byggt nytt istället). Det finns en djupborrad brunn på tomten som funkat hyfsat med undantag för en hydropress som blåsan gick i, och kabelbrott i marken osv förra året.

Detta åtgärdades och efter det har det fungerat kanon. Inkommande vatten kommer in i ett rum i garaget där hydropress och vedpanneanläggning mm stor idag. Därifrån skall vattnet gå i kulvert in till huset. Idag matar vattnet en byggbod där jag har dusch och pentry och det finns värmekabel i slangen samt den är isolerad.

Natten till igår försvann en fas (säkringen i inkommande el gick) vilket gjorde att värmekabeln inte gick den natten och efter det har jag inget vatten. Den går igen och det kom vatten i ca 10-15 sek när det släppte men efter det kommer det inget alls.

Motorskyddet har inte slagit ifrån. Jag har mätt och har 230V på alla faser ute vid "locket" till brunnen och jag har plockat isär den "skarvningen på kabeln och mätt lindningen på pumpen och det verkar ok.

Hör inte att den skulle gå fast det är ström ned till den, ser ytvattnet i brunnen och det är inte fruset. Har ingen tångamperemeter så jag kan inte kolla om den drar ström eller hur mkt jag vet bara att det är spänning fram till hålet konstant.

Om det är ström fram så borde pumpen gå? eller kan den "slå ifrån" om det är fullt tryck i slangen om det skulle lyckats frysa i backen mellan garage och brunnshål och då hydropressen inte har ngt tryck så släpper väl tryckvakten (eller vad fan den heter) på ström till pumpen antar jag?

Borde inte motorskyddet löst om den bara stått och gått med fullt tryck?

Borde inte mätningen av lindningen visat ngt om pumpen skulle ha bränt?

Eller vad kan det vara? Tryckvakten eller vad den nu heter är ju inte senaste modellen men den säger ju åt pumpen att den ska pumpa vatten iaf så den verkar ju fungera?

Jag vet inte riktigt hur pumpanläggningar fungerar eller pumpar heller. Ska nämnas att det finns ingen info alls om brunnen. Jag vet inte hur djup den är eller vad det sitter för pump i eller när han borrade den. Han som bodde här när den borrades var brunnsborrare och har trillat av pinnen och det finns ingen info i brunnsarkivet heller.

Tacksam för all input jag kan få.

Johan

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Norrbotten

Det är väl först och främst utgående plint på tryckströmbrytaren du vill kollla, dvs vill anläggningen få in råvatten.

3.    länk #3

jo men har jag 400V mellan faserna vid brunnshålet så borde väl pumpen gå då det inte finns ngt annat mellan där jag mäter och pumpen? JAg e ganska kass på el kan jag ju medge.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010

Jag kapar din tråd då jag sitter i samma sits mer eller mindre (håller för övrigt också på med en stor renovering). Står sedan inatt utan vatten och det är inkommande vatten som verkar ha dött. När jag tappar ur hydroforen så slår inte den där tryckställaren om. Den brukar slå till och dra igång pumpen med ett jäkla fräs och sedan slår den ifrån när trycket i hydroforen når rätt nivå. Den är tvärdöd nu och har kollat säkringar osv osv.

Just nu har jag dragit igång element osv ifall något har frusit efter inkommande röret, men borde den inte försöka pumpa som en idiot även om rören är frusna? Eller måste den där tryckställaren "känna av" vattentryck i röret redan för att dra igång pumpen?
    Glada Snickaren totalrenoverar ett hus och fightas med mögel, dålig lukt, kreosot och andra goa överraskningar:
    http://gladasnickaren.wordpress.com/

5.    länk #5

Jag är ju synes inte ngn expert på området men om du tappar hydroforen så tappar du ju tryck vilket borde göra att tryckvakten slår till. Vare sig det är fruset eller inte. Nu vet jag ju inte om du har som jag pumpen nere i brunnshålet eller inne men det verkar som du har den inne?

Antar att jag skulle kollat om du får ström fram till pumpen först från tryckvakten. Får du inte det så är det väl dags att kolla om du får ström fram till tryckvakten. Får du det så är den nog kass. Får du inte det så är det nog dags att kolla säkringar och eventuella motorskydd (kan sitta i den där tryckvakten åxå tror jag om den är nyare).

Har du ström fram till pumpen så så kan du mäta motståndet till mellan faserna för att se om den är ok.

Är du minsta osäker så prata med en elektriker men spänningen borde du ju kunna kolla iaf.

Det är så jag gjort.. då kan jag iaf utesluta en del men det hade varit lättare om jag hade begripit vad det är som strular med min pump genom att hitta ngt i de stegen jag skrev ovan

6.    länk #6

Jag har nog som du, dränkbar pump i djupborrad brunn. Ska ut och sparka av brunnslocket nu o se hur det ser ut ner i brunnen. Tyvärr har jag nog ingenstans vid brunnen som jag kan mäta (utan att dra upp 100 meter slang), men precis som du säger är så jag tyckte med att tryckvakten ska ju slå till och pumpen ska väl gå även om det skulle ha frusit på vägen. Det känns inte som en slump när vattnet stannar på årets kallaste natt (hade väl -19 här i skogarna hos mig).
    Glada Snickaren totalrenoverar ett hus och fightas med mögel, dålig lukt, kreosot och andra goa överraskningar:

7.    länk #7

Ja och inte fan har man ngn snö heller som "isolerade" lite som tidigare år så jag gissar på att det har frusit i backen på vägen in hos mig iag. Fattar bara inte varför inte motorskyddet löst ut om pumpen går hela tiden där nere och den int kan trycka fram ngt vatten men det kanske inte blir så mkt belastning på pumpen av det ändå?

Jag har ju fasen 60 meter slang nedgrävd någonstans .

Blir väl till att ånga skiten och se om det släpper..

8.    länk #8

Jag har 230v till tryckvakten iaf och om jag manuellt knäpper till den så slår den över 230v till utgående fas också (som går ner till pumpen). Så den har ju ström iaf och skickar uppenbarligen det ut vidare.

9.    länk #9

Känns skönt att vara två om liknande elände iaf Slipper jag vara ensam om att spotta svordomar idag.

10.    länk #10

Haha ja alltid ngt. Har du en eller 3-fas pump då?

Vågar fasen inte börja gräva runt borran nu får då åker väl foderrören med när man ska komma ned till där utgående slang går ut ur foderrören. Annars hade jag plockat hem värmemattor och grävt ned en ny slang. Har ju bara grävt upp hela trädgården men just den slangen är det ENDA jag inte bytte då den uppenbarligen fungerat i alla år hittills

11.    länk #11
    Forumgud Medlem: Aug 2005
    Län: Norrbotten

Ablisse, låter mysko.

Tryckströmbrytaren fungerar alltså som den ska, slår till strömmen för pumpen.

Att du tappat en fas borde betyda att under den tiden fanns inget vridande moment i pumpen. All energi i lindningarna blir bara värme då, istället för vridmoment, vilket kan skada pumpen. Detta ska motorskyddet hantera om det är rätt inställt. Jag har haft detta problem en gång, men istället för att bryta i motorskyddet, brann/smälte motorskyddet (och jag fick en del pillig felsökning eftersom motorskyddet satt utomhus under all snö i anslutning till brunnen).

Om du är säker på att motorskyddet är helt, borde normalt nästa felkälla vara själva pumpen. Antingen kan den ha skadats av ovan nämnda problem. Eller så om det skulle vara en ispropp, borde pumpen stå och pressa med tryck utan flöde vilket på sikt kan leda till kavitation i pumpen om det pågår lång tid.

12.    länk #12

Jo men om jag har ström ned till pumpen så har ju motorskyddet inte löst ut.... så felsöka det spelar väl ingen roll just nu? "Enda" felet med det i så fall är ju att den inte slår ifrån när det ska?

Jag har mätt lindningarna och de verkar ok över alla faserna så det känns ju inte som om det är fel på pumpen heller då? Och skulle det varit så att det gått över jorden så hade det väl skjutit säkringarna ändå?

Känns som om det är en ispropp då ... Har slagit av pumpen så länge men jag vetti fasen hur jag ska lösa det bara.

Gräva nu för att byta slang leder väl bara ptill att jag får med mig foderrören vid kälen som är nu och ånga 60 meter slang som lär vara bottenfrusen om det väl börjat frysa i den är väl mer eller mindre omöjligt.

13.    länk #13

Har varit nere i brunnen nu och hittade en IP44a där. Strömmen dit fungerar fint, 1 fas, så i teorin bör matningen gå ner till pumpen. Om pumpen går eller inte vet jag inte. Borde väl gå att mäta på någotvis, men där slutade mina elkunskaper. Att jag har matning fram till pumpen ser jag, men inte om den förbrukar någon energi.

Det finns även en krök på råvattenröret precis när det kommer upp från brunnshålet och viker in av mot huset, så nu har jag virat runt en värmekabel runt kröken ifall det sitter en ispropp där. Jag har frigolitisolering ner i den övre delen av brunnen som är gjuten och det var lite jord på isoleringen som var duktigt fruset, så jag blir inte förvånad om det är i den kröken som det sitter en propp. Nu kan jag inte göra mer än vänta o se, lossnar det inte nu så är det fruset under marken någonstans in mot huset - eller så är det pumpen som har kolat av vippen.

14.    länk #14

Enda sättet att kolla om den går är väl att skaffa en tångampere meter (eller vad fasen den heter) och se hur många ampere den drar antar jag men en sådan saknar jag åxå

15.    länk #15

Ablisse, det finns ju ett annat alternativ till att gräva också. Om nu pumpen är som den ska dvs och det är en ispropp, så är ju värmekabel i röret ett alternativ. Vet inte hur långt ifrån huset du har din brunn, men jag har från kröken på råvattenröret och in till källaren kanske 30m. Är det en ispropp som lossnar nu så får jag antingen köra med element + den lilla värmekabeln som jag har, eller köpa en 20-25 meters värmekabel, öppna en krök på ett rör och dra ner värmekabeln ner till brunnen och typ 1m ner i den. http://www.esska.se/cgi-bin/esska_se...8119246,12-30x

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42