Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

I båda fallen låter det ju som att elen är Ok men vattnet är fruset någonstans !? Om pumpen har en ispropp "emot sig" kanske den inte hörs? Tryckbrytare kan också frysa.

2.    länk #17
    Nykomling Medlem: Feb 2012
    Län: Västra Götaland

Jo det verkar vara en ispropp...

Att lösa upp den med värmekabel i röret kommer att ta en mindre evighet om det redan är fruset tyvärr. Is i själva pumpen kan jag inte tänka mig då den säkert befinner sig 60 m ner i backen utan det är garanterat någonstans mellan foderröret i borran och pannrummet i garaget. Min gissning är att det är närmast garaget eller under det hur nu slangen går.

Har fixat en ångare att köra ned i slangen och den kommer jag nog en 20-25 meter med vilket borde räcka. Ska plocka upp den i morgon förmiddag. När jag väl fått loss eländet så åker det i en värmekabel direkt. Har nog en liggandes på iaf 15 m vilket borde lösa det mesta av de framtida bekymren.

Hoppas jag iaf .. så inte pumpen lämnat in för det orkar jag INTE just nu

3.    länk #18
    Bo.Siltbergs avatar
    Gudfader Medlem: Jan 2008
    Län: Värmland

Di fick vatten i 10-15 sek sa du. Det innebär ett antal meter isfri slang fram till isproppen, så den sitter nog inte alldeles i närheten av garaget. Pumpen ska förhoppningsvis klara av det - du har väl stängt av den? Vår pump gick i alla fall en hel dag utan att ta skada när tryckvakten frös.

4.    länk #19
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010

Jag löste mitt i varje fall, med lite hjälp av goda vänner. Demonterade röret inne vid hydroforen och körde in en dragvajer, sådan som man normalt har till elkablar. Körde in den i röret och upptäckte att det tog stopp inne i krypgrunden, så det blev värmepistol + värmekabel och en massa jobb och tålamod där. Fick ut lite is och lite vatten, sedan drog jag igång pumpen fram och tillbaka med röret öppet vilket gav en snygg isprojektil

Proppen hade satt sig precis där vattenledningen kommer in från marken och in i krypgrunden (känsligt område), så det var ett par decimeters ispropp där. Nu fungerar allt som det ska för min del iaf. Visade sig att tryckvakten reagerar inte ett smack på hydrofortrycket om det inte redan finns ett tryck ifrån pumpen/invattnet så att säga. Är det trycklöst så är tryckvakten också död. Jag fick slå till den så att pumpen drog igång och sedan skötte den sig självt och reglerade hydrofortrycket.

Lycka till med din ispropp Ablisse, men vajjer eller något in i röret rekommenderar jag så kan du mäta och se var det tar stopp och var proppen sitter.
    Glada Snickaren totalrenoverar ett hus och fightas med mögel, dålig lukt, kreosot och andra goa överraskningar:
    http://gladasnickaren.wordpress.com/

5.    länk #20
    Nykomling Medlem: Feb 2012

Hej hej!

Fick loss mitt i Söndags kväll. Eller fick ihop det igen då i alla fall. Plockade ned hela pannrummet (ska ändå byta ut det mesta) och det var ju "nästan" inget tryck alls när det släppte heller. Och ja pumpen var avstängd men jag fick säkert en 100 liter vatten på golvet.

Hade frusit i övergången mellan plattan och pannrummet. Men nu funkar det ännu mera provisoriskt än tidigare fast med värmekabel i då så nu ska det väl till om det ska frysa igen.

6.    länk #21
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2010

Skönt att det löste sig iaf. Verkar vara känsligt precis där rören går in i olika rum eller mellan mark/rum.
    Glada Snickaren totalrenoverar ett hus och fightas med mögel, dålig lukt, kreosot och andra goa överraskningar:
    http://gladasnickaren.wordpress.com/

7.    länk #22
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2006

Har också problem med min pump. Rörmokarna var på plats och skulle försöka dra upp pumpen, men det gick inte, Troligen har det blivit nåt ras. Det blir inspektion med kamera och sen så var alternativen att dra av slangen, då den förhoppningsvis skall gå av vid själva pumpen eller också kan man tydligen spränga loss den.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42