Nykomling
Medlem: May 2008
Län: Kronobergs län
Duschblandare - inställd temp stannar inte kvar i läget
Hej,
Har installerat en Tapwell duschblandare. Vid 38 grader (stoppläget mellan kallt och varmt) är tempen förmodligen som det skall vara, dvs 38 grader för det känns precis något varmare än kroppstemperatur. När jag sedan vill ställa in en varmare eller kaller temperatur så stannar vredet inte i läge utan vrider sig mot varmare från det läge man vill ställa in.
Är det något fel på termostaten eller finns det någonting i blandaren som man kan "spänna" till? Det är jag själv som installerat blandaren.
Har råkat ut för detta hos en kund för något år sedan. De hade själva köpt blandaren i någon badrumsbutik. De fick en ny på garanti som fungerade som den skulle. Det var också en Tapwell.
Nu skruvade jag inte isär den eftersom det var en garantisak, så jag vet inte vad felet var, men nya grejer ska ju fungera.
Min teori är att det läcker igenom i insatsen någonstans
Junior medlem
Medlem: Mar 2009
Län: Stockholm
Hej,
vi har exakt samma problem, vredet går själv mot varmare, och jag undrar om inte det också är en Tapwell. Minns ej men det är ett stiliserat "T" på ena sidan.
Det brukar ge med sig efter en stund dvs man "håller emot" ett tag och sen slutar den försöka flytta på sig.
Vi har inte lagt mycket tid på att felsöka det för vi bygger om och badrummet ska på sikt rivas, men det är irriterande och det lär inte bli samma modell igen.
Ska bli spännande att höra om någon har en anledning till att det blir så här...